F fribygg skrev:
Det där är inte lätt att förstå, kan du utveckla?
när menar du att man ska avsluta pappen på TS tak?
i höjd med sista läkten, trekantsregeln, eller något annat?
 
O oliven1 skrev:
tror jag inte vill ut på ett av dina byggen med tanke hur du pratar och frångår Ama, Plåtisar brukar vara den yrkeskategorin som följer Ama slaviskt.
Men tydligen inte du, där går estetik före.
Just nu behöver jag inte läsa ama alls ,har ett gäng med konsulter ,kontrollanter, folk från kyrkans värld och en massa musei folk som bestämmer...
 
  • Kyrktorn med byggställningar omgivet av gröna träd och stadsmiljö med vägskylt "Stora torget
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Just nu behöver jag inte läsa ama alls ,har ett gäng med konsulter ,kontrollanter, folk från kyrkans värld och en massa musei folk som bestämmer...
exakt det som är problemet men många entreprenörer idag.

Kan inte själv, frågastället aldrig utan följer bara blint.

Ditt jobb är att i fråga sätta tekniska lösningar och komma med bättre, då måste du kunna Ama.
Räcker inte att säga att du inte läser AMA
 
O oliven1 skrev:
Dessutom funktion måste gå före estetik
Det är faktiskt upp till fastighetsägaren, vissa bygger till exempel platta tak fast det oftast är bättre med lutande i vårt klimat.

O oliven1 skrev:
när menar du att man ska avsluta pappen på TS tak?
Det ska väl inte avslutas nån ny papp alls nu på TS tak, ev ska vindskivan bytas. Om man har sunt förnuft klarar man nog det utan att pappa om taket eller byta vattplåtarna.
Att som du hänvisa till AMA bli mest löjligt i TS fall. Om man däremot bygger nytt följer man lämpligen tillverkarens anvisning eller AMA

Har du @oliven1 någon praktisk erfarenhet av vindskivor/ vattbrädor/ vindskiveplåtar eller vill du bara diskutera och lägga fram teoretiska lösningar?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är faktiskt upp till fastighetsägaren, vissa bygger till exempel platta tak fast det oftast är bättre med lutande i vårt klimat.


Det ska väl inte avslutas nån ny papp alls nu på TS tak, ev ska vindskivan bytas. Om man har sunt förnuft klarar man nog det utan att pappa om taket eller byta vattplåtarna.
Att som du hänvisa till AMA bli mest löjligt i TS fall. Om man däremot bygger nytt följer man lämpligen tillverkarens anvisning eller AMA

Har du @oliven1 någon praktisk erfarenhet av vindskivor/ vattbrädor/ vindskiveplåtar eller vill du bara diskutera och lägga fram teoretiska lösningar?
okej, men om du skulle bygga ts hus på nytt, vart hade du avslutat pappen då?

klart det är okej att bygga låglutande tak, finns ju ama lösningar för det med?
Så förstår faktiskt inte vad du menar?
 
O oliven1 skrev:
exakt det som är problemet men många entreprenörer idag.

Kan inte själv, frågastället aldrig utan följer bara blint.

Ditt jobb är att i fråga sätta tekniska lösningar och komma med bättre, då måste du kunna Ama.
Räcker inte att säga att du inte läser AMA
Då är du välkommen att diskutera det med beställarna....
En liten detalj är att det inte ska synas att taket är bytt när vi är klara....
Och lite brutalt att säga att jag inte ifrågasätter när du inte känner mig....
Men k märkningar är liksom en annan värld än den du lever i....
Många hus jag jobbar på har klarat 150 år utan att vara beroende av ama....
Och kommer klara 150 till när jag är klar...
Tror faktiskt inte många som är byggda med ama fixar det..
 
  • Gilla
Joak och 6 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
okej, men om du skulle bygga ts hus på nytt, vart hade du avslutat pappen då?
Vill du diskutera tekniska lösningar vid nybygge tycker jag du ska starta en separat tråd.
 
O oliven1 skrev:
Så förstår faktiskt inte vad du menar?
Kan det möjligtvis bero på att du @oliven1 saknar praktisk erfarenhet av vindskivor och vattbrädor?
Att som du ha en teoretisk utbildning och ha tillgång till AMA må vara värdefullt i många situationer men saknar man sunt förnuft står man sej tydligen slätt ändå när det gäller begagnade hus.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
vad sägs om ditt typ senaste inlägg:

[bild]
Nej där står inte att du har fel. Du har säkert rätt i hur det ska göras enligt ama på ett nytt hus. Men du verkar inte ha någon förståelse för att det inte alltid är det mest lämpliga sättet att göra något särskilt inte på ett gammalt hus.

Jag har gett dig många chanser att bevisa att du inte bara är en teoretiker . För så framstår du. Inte bara åt mig utan för många här i tråden.
Men varje gång jag frågar om hur man bygger om det på ett rimligt vis så det uppfyller ama så hittar du en anledning att inte svara
 
F fribygg skrev:
Vill du diskutera tekniska lösningar vid nybygge tycker jag du ska starta en separat tråd.
varför kan du inte bara svara på frågan?
 
N Niq skrev:
Nej där står inte att du har fel. Du har säkert rätt i hur det ska göras enligt ama på ett nytt hus. Men du verkar inte ha någon förståelse för att det inte alltid är det mest lämpliga sättet att göra något särskilt inte på ett gammalt hus.

Jag har gett dig många chanser att bevisa att du inte bara är en teoretiker . För så framstår du. Inte bara åt mig utan för många här i tråden.
Men varje gång jag frågar om hur man bygger om det på ett rimligt vis så det uppfyller ama så hittar du en anledning att inte svara
jag har aldrig sagt att Ama är det mest lämpliga i alla lägen?

jag har sagt vad Ama säger är EN lämplig lösning för att montera vindskivor som är fackmässig.
Ska man göra sämre än Ama så tycker jag man ska ha god skäl för detta och åtminstone informera en privatperson om att man gör det.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Då är du välkommen att diskutera det med beställarna....
En liten detalj är att det inte ska synas att taket är bytt när vi är klara....
Och lite brutalt att säga att jag inte ifrågasätter när du inte känner mig....
Men k märkningar är liksom en annan värld än den du lever i....
Många hus jag jobbar på har klarat 150 år utan att vara beroende av ama....
Och kommer klara 150 till när jag är klar...
Tror faktiskt inte många som är byggda med ama fixar det..
det är ditt jobb som entreprenör att diskutera det med beställaren, det är till och med ett krav att du gör det.
 
O oliven1 skrev:
varför kan du inte bara svara på frågan?
Vid nybygge åt någon annan skulle jag följa tillverkarens anvisning eller om sådan saknas AMA.

Nu hoppas jag du kan svara på frågan om du har praktisk erfarenhet av byte eller renovering av vindskivor?
 
F fribygg skrev:
Vid nybygge åt någon annan skulle jag följa tillverkarens anvisning eller om sådan saknas AMA.

Nu hoppas jag du kan svara på frågan om du har praktisk erfarenhet av byte eller renovering av vindskivor?
jag har arbetat som entreprenör i 15 år och beställarsidan efter det.
så jag har projekterat,konstruerat, lett produktionen, beställt dessa åtskilliga gånger.

sedan har jag byggt ett antal hus privat med.


men Ama är ju föreskrivit på mer eller mindre alla seriösa projekt och finns inte en ända större beställare som inte skriver in Ama i kontraktet. hade du då inte följt den utan istället tillverkarens anvisning menar du?
 
O oliven1 skrev:
jag har arbetat som entreprenör i 15 år och beställarsidan efter det.
så jag har projekterat,konstruerat, lett produktionen, beställt dessa åtskilliga gånger.

sedan har jag byggt ett antal hus privat med.
Det svaret uppfattar jag som att du saknar relevant erfarenhet och praktisk kunskap om byte av vindskivor. Att vara ingenjör må vara bra men att sakna sunt förnuft är uppenbarligen en stor brist om man ska pyssla med gamla hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.