Alfredo Alfredo skrev:
Då kan man också säga att vedklyven är baserad på trefaskabeln. 😀
Tja här missar jag det roliga. Så då dödar jag grodan ordentligt. Om man är generell så är de flesta enfas motor baserade på en trefas motor. Å är det den synvinkeln skulle jag vilja säga att den är baserad på 3fas kabeln. Så du har rätt. De flesta vedklyvar är idag gjorda för enfas. Men Vi kan använda trefas kabeln och driva tre stycken vedklyvar. (inte jätte snäll belastning )Eller bara en vedklyv.

Men annars skulle jag säga att den baserad. på vedspisen.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
För jag är faktiskt väldigt nyfiken på dina källor!
Men vad är det du betvivlar? Att en server inte behöver vara uppkopplad mot internet? Att en organisation kan driva ett eget moln utan koppling till internet? Att jag har flera olika webbservrar i min bostad och att dessa absolut inte finns i molnet? Ärligt talat vet jag inte hur man hittar källor till denna typ av fakta.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det kanske ät dags att du hittar någon länk
som stödjer det du säger. Annars får du ursäkta mig men när tre ställen som känns hyffsat seriösa stödjer det jag själv anser är "rätt"
För jag är faktiskt väldigt nyfiken på dina källor!
Duger denna från Microsoft: länk

Ett privat moln är molntjänster som erbjuds via Internet eller ett privat internt nätverk och som enbart är tillgängligt för utvalda användare, inte för allmänheten.


Som synes av det fetstilade så behöver det alltså inte Internet vara involverat.

Försvarsmakten, Säpo, Företag inom försvarsindustrin till exempel är klart intresserade av privata moln för delar av sin verksamhet, delar som inte kopplas på Internet. Sen kan de också använda publika molntjänster för andra saker såklart.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
De flesta vedklyvar är idag gjorda för enfas.
Källa på det? 😉
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Källa på det? 😉
Han menade nog ”de flesta vedklyvarna på Jula”. 😂😂

Vår bananskalare sitter och googlar och har därifrån åsikter om det mesta, men så fort hen möter fakta och erfarenheter från personer som befinner sig ute i den riktiga verkligheten så krackelerar fasaden lite. 😊
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Internetbanken om något är beroende på molnet.
Jag har svårt att tro att någon bank använder annat än sina egna datorer.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Är inte molnet en del av internet?
"Molnet" är en generisk beteckning på en servertjänst av något slag, som en datortjänsteleverantör tillhandahåller. Det kan vara en lagringstjänst, en beräkningstjänst, eller någon annan form av datorbaserad tjänst.

Några av de största "moln"-tjänsteleverantörerrna är Amazon, Microsoft och Google.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Men jag orkar nog inte fixa det.
Det är fixat nu. :)
 
  • Gilla
Emil.P och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
"Molnet" är en generisk beteckning på en servertjänst av något slag, som en datortjänsteleverantör tillhandahåller. Det kan vara en lagringstjänst, en beräkningstjänst, eller någon annan form av datorbaserad tjänst.

Några av de största "moln"-tjänsteleverantörerrna är Amazon, Microsoft och Google.
Nu har du inte läst någonting som det är länkat till. Du får testa och läs själv några tidigare inlägg
 
Nissens Nissens skrev:
Han menade nog ”de flesta vedklyvarna på Jula”. 😂😂

Vår bananskalare sitter och googlar och har därifrån åsikter om det mesta, men så fort hen möter fakta och erfarenheter från personer som befinner sig ute i den riktiga verkligheten så krackelerar fasaden lite. 😊
Ja inte har jag ansträngt mig och googla på vad som är vanligt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Duger denna från Microsoft: länk

Ett privat moln är molntjänster som erbjuds via Internet eller ett privat internt nätverk och som enbart är tillgängligt för utvalda användare, inte för allmänheten.


Som synes av det fetstilade så behöver det alltså inte Internet vara involverat.

Försvarsmakten, Säpo, Företag inom försvarsindustrin till exempel är klart intresserade av privata moln för delar av sin verksamhet, delar som inte kopplas på Internet. Sen kan de också använda publika molntjänster för andra saker såklart.
Men det där har vi redan diskuterat. Jag till och med nämnde den typen. Så okej, nu har du bekräftat det jag redan har bekräftat. Då har bekräftat det som inte var något frågetecken! Bra! Då borde vi kunna vara överens om den biten!

Alltså det finns något som heter PRIVAT moln.
Uppkopplingen dit är utanför internet.
Det är därför som jag undrar om borde heta moln? Eftersom det är väldigt långt ifrån. Men det är oväsentligt.
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu har du inte läst någonting som det är länkat till. Du får testa och läs själv några tidigare inlägg
"Det"?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men vad är det du betvivlar? Att en server inte behöver vara uppkopplad mot internet? Att en organisation kan driva ett eget moln utan koppling till internet? Att jag har flera olika webbservrar i min bostad och att dessa absolut inte finns i molnet? Ärligt talat vet jag inte hur man hittar källor till denna typ av fakta.
Jag vet absolut inte hur du läser och och tolkar.
Jag har pratat om molnet framförallt.
Jag har inte pratat om olika servrar. Eller hur ditt hem ser ut.
Men vi säger så här utav de tre länkar var dessa fel? Som hade fel? Då kan du även läsa länken från fairline. Den borde du tro på!
Sen om inte dessa fyra länkar hjälper då får du själv leta upp minst en länk från en välkänd expert inom den här biten.
Du är inte så dum som du vill låtsas så ta och kliv upp upp till en normal nivå.
 
Nissens Nissens skrev:
Han menade nog ”de flesta vedklyvarna på Jula”. 😂😂

Vår bananskalare sitter och googlar och har därifrån åsikter om det mesta, men så fort hen möter fakta och erfarenheter från personer som befinner sig ute i den riktiga verkligheten så krackelerar fasaden lite. 😊
Jag kunde inte hålla mig. Våra vanligaste, Jula clas Ohlson och Biltema var på 230V
När jag tittade på Bauhaus så var större delen på 230V Men det handlar om storlek.
På hornbach fanns några på 400V men det var de största maskinerna. Så det vanligaste är 230V framförallt hos våra vanligaste leverantörer!
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Alltså det finns något som heter PRIVAT moln.
Uppkopplingen dit är utanför internet.
Det är därför som jag undrar om borde heta moln? Eftersom det är väldigt långt ifrån. Men det är oväsentligt.
Det borde heta moln eftersom det är ett moln. En server är inte automatiskt en del av ett moln bara för att den råkar ha uppkoppling mot internet. De beskrivningar du hittat är förenklingar som inte stämmer fullt ut, som det ofta är med förenklingar.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.