jbr jbr skrev:
Alla vet att Plejd inte är hemautomationens ”Apple”, det är inte ett system för hemautomation överhuvudtaget. Men du kan ju med fördel verkligen försöka läsa det Plejd skriver istället.
Plejd är bra för en sak, det är att tex styra lampor utomhus som ska lysa vid mörker, men för något annat än just den detaljen är det skräp, schneider wiser eller shelly är bättre
 
W wimanx skrev:
Plejd är bra för en sak, det är att tex styra lampor utomhus som ska lysa vid mörker, men för något annat än just den detaljen är det skräp, schneider wiser eller shelly är bättre
Går lika bra att styra med ZigBee. Du behöver inte ens någon sensor för att kunna styra när det är mörkt. Bara GPS-koordinater, tid och väderleksrapporten. Fungerar riktigt fint och man slipper hysteres.
 
S sjoelund skrev:
Går lika bra att styra med ZigBee. Du behöver inte ens någon sensor för att kunna styra när det är mörkt. Bara GPS-koordinater, tid och väderleksrapporten. Fungerar riktigt fint och man slipper hysteres.
självklart, finns många bättre lösningar, men just som en ”installera en puck vid lampan, konfigurera tider vid på/av, sedan låt vara”
På så sätt får plejd sälja fler puckar och låstas vara en bra produkt
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du inte att en rätt stor andel av de som har Plejd har skaffat detta efter inrådan av sin elektriker? Antingen "direkt" i samband med om-/utbyggnad eller indirekt via "husleverantörens elektriker"?
W wimanx skrev:
Fråga gärna någon med plejd, varför den personen har det installerat
Är det för att den personer hittat plejd eller fått det rekommenderat av vän, eller är det från inrådan av elektriker?
Har själv frågat 3 elektriker (oberoende av varandra) och där varje elektriker sagt precis samma sak ”vi får 10% bonus för varje plejd produkt”
Men du får gärna motbevisa mig än att bara säga ”skitsnack”, det ordet ger inte så mycket feedback
Jag är elinstallatör och har ingen annan rabatt på Plejd än den rabatt som jag kan förhandla till mig precis som med allt jag handlar, att det skulle vara nått speciellt med Plejd är inget annat än fake news.
 
  • Gilla
eriksaaf och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag är elinstallatör och har ingen annan rabatt på Plejd än den rabatt som jag kan förhandla till mig precis som med allt jag handlar, att det skulle vara nått speciellt med Plejd är inget annat än fake news
E elmont skrev:
Jag är elinstallatör och har ingen annan rabatt på Plejd än den rabatt som jag kan förhandla till mig precis som med allt jag handlar, att det skulle vara nått speciellt med Plejd är inget annat än fake news.
Isåfall ljuger 3 av dina branschkollegor , eller så har du missat bonus
Hade jag varit behörig elektriker, tänk vad mervärde det skulle varit att specialiserat sig på schneider wiser, att hjälpa kund få koll på el-förbrukning (tex powertag), installera kameror, brandlarm (230v/batteri), dimmer, hjälpa med fjärrhantering, scheman, osv
 
  • Gilla
Ljus kunskap
  • Laddar…
W wimanx skrev:
Isåfall ljuger 3 av dina branschkollegor , eller så har du missat bonus
Hade jag varit behörig elektriker, tänk vad mervärde det skulle varit att specialiserat sig på schneider wiser, att hjälpa kund få koll på el-förbrukning (tex powertag), installera kameror, brandlarm (230v/batteri), dimmer, hjälpa med fjärrhantering, scheman, osv
Att försörja sig på att göra "smarta hem" låter sig inte göras, underlaget är på tok för litet. Det är ytterst få som vill ta merkostnaden och jag skulle tro att det kanske handlar om en anläggning per elektiker och år. Det gäller då ca 200 timmar av ca 1800 timmar.
Eftersom jag handlar av mina grossister gäller samma tågordning för Plejd som för allt annat jag handlar. Är det mer än någon enstaka detalj begär jag in ett pris på ett helt paket med grejer och vad rabattsatsen (utöver grundrabatten) blir är lite olika.
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
E elmont skrev:
Att försörja sig på att göra "smarta hem" låter sig inte göras, underlaget är på tok för litet. Det är ytterst få som vill ta merkostnaden och jag skulle tro att det kanske handlar om en anläggning per elektiker och år. Det gäller då ca 200 timmar av ca 1800 timmar.
Eftersom jag handlar av mina grossister gäller samma tågordning för Plejd som för allt annat jag handlar. Är det mer än någon enstaka detalj begär jag in ett pris på ett helt paket med grejer och vad rabattsatsen (utöver grundrabatten) blir är lite olika.
Precis så är det, Kunden vet inte vad mervärdet är, det är du som specialist som kan upplysa kund om vad som finns, tex att du visar vad du använder ”jag kan tända belysning i hallen, kan via kameran se i garaget, kan med jalusi ge mina växter mindre belysning, se temperatur i växthus osv”
Är helt övertygad om att elektriker kan skapa en mycket större marknad att bli specialister på automation, när kunder vet vad som finns kommer det verkligen bli en marknad
 
  • Gilla
Ljus kunskap och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag har fått kännslan av elektriker jag pratat med att plejd är en bra problemlösare för dom som egentligen inte vill ha ett "smart" hem.....

Jag har själv nån plejd som dimmer och som enkel styrning av lampor men jag har aldrig någonsin gjort något med dom eller laddat ner någon app eller vad man nu ska tänkas göra, det intresserar mig helt enkelt inte.
Dom har funkat exakt som jag vill varje dag sen installation och det är det ju svårt att vara särskilt missnöjd med även om det kanske finns något lika bra men mer prisvärt.
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
E elmont skrev:
att det skulle vara nått speciellt med Plejd är inget annat än fake news.
Jag har aldrig antytt någon "hemlig kickback" eller liknande. Dock tror jag Plejd kan vara ett tämligen riskfritt sätt (slippa framtida strul) för en elektriker att ge de kunder som vill "inleda" sin "hemautomationskarriär" ett första steg av "automatisering" som kanske är det enda steg många är intresserade av.

Inget fel med det och jag menade inget "fult" utan att produkten helt enkelt är stabil och driftsäker för de som vill ha lite mer än en enkel brytare och kanske nöjer sig med det.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har fått kännslan av elektriker jag pratat med att plejd är en bra problemlösare för dom som egentligen inte vill ha ett "smart" hem.....

Jag har själv nån plejd som dimmer och som enkel styrning av lampor men jag har aldrig någonsin gjort något med dom eller laddat ner någon app eller vad man nu ska tänkas göra, det intresserar mig helt enkelt inte.
Dom har funkat exakt som jag vill varje dag sen installation och det är det ju svårt att vara särskilt missnöjd med även om det kanske finns något lika bra men mer prisvärt.
Det är just att kund (du) inte vet vad som finns

Tänk om kund visste att det är väldigt smidigt att se luftfuktighet i krypgrund, badrum, styra lampor, få vattenläckage larm, brandlarm, dörrsensor, kamera osv via en app
Att inte veta vad som finns är en svårighet, när du väl inser att du kan få koll på fukten, temperaturen, larm på dörrar, lampor som tänds via sensor osv, då är det svårt att gå tillbaka
"Glömde jag släcka lampan i badrummet?, undrar vilken fukt det egentligen är i mitt badrum/krypgrund över en månads tid?, vad är min temperatur i förrådet vintertid där jag har inkommande vatten, behöver jag värma?"


Tänk om jag hade möjlighet att ringa ett företag och få hjälp med automation (både el-installation och övrig hjälp), att få ett demo, att veta vilja möjligheter som finns, eller att jag via min elektriker i annat ärende fick ett snabbt demo hur den personers hemautomation fungerar, då kanske jag som kund blir nyfiken och börjar lite smått men utökar med tiden, dvs mer jobb för den elektrikern/företaget
Här kan driftiga elektriker skapa sig en väldigt stor marknad, det kommer smyga in mer och mer automation i våra hem, tänk de företag som har byggt nätverk med många kunder...

Vem vill betala securitas 700sek/mån, när min kamera eller dörr larmar automatiskt och jag kan live se vad som händer och själv ringa polis

Plejd skapar inget mervärde, det är bara en simpel "one fix" för en elektriker, där varken kund eller elektriker vet något annat och vad som går att göra
 
  • Gilla
Ljus kunskap
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har aldrig antytt någon "hemlig kickback" eller liknande. Dock tror jag Plejd kan vara ett tämligen riskfritt sätt (slippa framtida strul) för en elektriker att ge de kunder som vill "inleda" sin "hemautomationskarriär" ett första steg av "automatisering" som kanske är det enda steg många är intresserade av.

Inget fel med det och jag menade inget "fult" utan att produkten helt enkelt är stabil och driftsäker för de som vill ha lite mer än en enkel brytare och kanske nöjer sig med det.
Och jag har inget emot Plejd,.
 
  • Gilla
eriksaaf och 1 till
  • Laddar…
R
F fsn skrev:
Alla vet att det är oändligt mer underhåll och en betydligt högre tröskel om man inte är född NÖRD som gärna jobbar 14h för att spara 80 spänn. Men du kan ju med fördel verkligen försöka läsa det jag skrev istället.
Ok, om ALLA vet det så borde det ju inte vara så svårt att tala om VAD detta underhåll består av, eller hur? Men jag saknar fortfarande svar. Som vanligt.

Och så noterar jag att du slängde in det obligatoriska NÖRD också. 🙄

Och jag vet inte vad du tycker jag ska läsa. Det jag efterfrågar är ju en följdfråga på att du ordagrant skrev "jämfört med de systemen som kräver en halvtidstjänst för att underhålla".

Jag har tydligen missat något under de åren jag haft mitt hemautomationssystem installerat, för jag gör i stort sätt inget underhåll alls. Inte mer än ni med Plejdsystem skulle jag tro. Så kom igen, vad är det jag ska göra som jag missat?
 
  • Gilla
Ljus kunskap och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och jag har inget emot Plejd,.
Det jag har emot plejd, är att det är en återvändsgränd
Där en okunnig elektriker installerar plejd till en lika okunnig kund
Vill jag som kund göra annat än lampor på/av, då är jag i denna återvändsgränd, för att komma vidare måste jag riva ur alla plejd och välja annan produkt
Har då kastat alla pengar i sjön som är investerad i plejd
 
  • Gilla
Ljus kunskap och 2 till
  • Laddar…
W wimanx skrev:
Det är just att kund (du) inte vet vad som finns

Tänk om kund visste att det är väldigt smidigt att se luftfuktighet i krypgrund, badrum, styra lampor, få vattenläckage larm, brandlarm, dörrsensor, kamera osv via en app
Att inte veta vad som finns är en svårighet, när du väl inser att du kan få koll på fukten, temperaturen, larm på dörrar, lampor som tänds via sensor osv, då är det svårt att gå tillbaka
"Glömde jag släcka lampan i badrummet?, undrar vilken fukt det egentligen är i mitt badrum/krypgrund över en månads tid?, vad är min temperatur i förrådet vintertid där jag har inkommande vatten, behöver jag värma?"


Tänk om jag hade möjlighet att ringa ett företag och få hjälp med automation (både el-installation och övrig hjälp), att få ett demo, att veta vilja möjligheter som finns, eller att jag via min elektriker i annat ärende fick ett snabbt demo hur den personers hemautomation fungerar, då kanske jag som kund blir nyfiken och börjar lite smått men utökar med tiden, dvs mer jobb för den elektrikern/företaget
Här kan driftiga elektriker skapa sig en väldigt stor marknad, det kommer smyga in mer och mer automation i våra hem, tänk de företag som har byggt nätverk med många kunder...

Vem vill betala securitas 700sek/mån, när min kamera eller dörr larmar automatiskt och jag kan live se vad som händer och själv ringa polis

Plejd skapar inget mervärde, det är bara en simpel "one fix" för en elektriker, där varken kund eller elektriker vet något annat och vad som går att göra
Dom som uppskattar "smarta hus" är dom som redan har ett stort teknikintresse, det intresset har inte majoriteten av husägare dom ser bara ännu nått som kostar och inte ger nått mervärde. Och har kunden inte redan ett intresse skulle det aldrig falla mig in att sälja in nått som han egentligen inte är intresserad av.
Och att jag inte vet vad som finns kanske inte är riktigt sant, jag fick min första KNX utbildning i mitten av 1980 talet och har under åren byggt ett antal "smarta hus" med lite olika system.
Ps
Svågern blev lite besviken då han stolt visade på paddan hur han tände och släkte belysning hemma då vi satt på Mallis och jag var måttligt imponerad.
Det som ger den ene ett stort mervärde och glädje är helt värdelöst för den andre inte minst när det hostar några kronor..
 
Redigerat:
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ok, om ALLA vet det så borde det ju inte vara så svårt att tala om VAD detta underhåll består av, eller hur? Men jag saknar fortfarande svar. Som vanligt.

Och så noterar jag att du slängde in det obligatoriska NÖRD också. 🙄

Och jag vet inte vad du tycker jag ska läsa. Det jag efterfrågar är ju en följdfråga på att du ordagrant skrev "jämfört med de systemen som kräver en halvtidstjänst för att underhålla".

Jag har tydligen missat något under de åren jag haft mitt hemautomationssystem installerat, för jag gör i stort sätt inget underhåll alls. Inte mer än ni med Plejdsystem skulle jag tro. Så kom igen, vad är det jag ska göra som jag missat?
Håller med här, underhåll jag gör på mitt automations system är kanske 5 min/månaden, där jag bara uppdaterar version i Homeassistant
Använder det som vanlig användare ~10min/dag? där jag kan se historik på temperatur, fukt, el förbrukning och kostnad, dimmra lampor, se kameror osv

Det är en myt som okunniga och teknikrädda användare sprider, att det kräver många timmars underhåll
Tänk om det fanns företag som hjälpte dessa stackars okunniga användare om möjligheter, istället för att sprida myter om svårigheter
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.