268 781 läst · 5 439 svar
269k läst
5,4k svar
Är ni redo för elprischocken som precis startat?
Så då kan alltså en dyr bilväg ge stor samhällsekonomisk nytta, även om det handlar om att enskilda sparar tid. Problemet är ju att de som påstår att vägtrafiken inte betalar sina kostnader kategoriskt förminskar dessa nyttor.B bjorn.abelsson skrev:Resonemanget ovan gäller för vilka kostnader resenären bör betala. När det gäller frågan om vilka infrastrukturprojekt som bör genomföras tillkommer dock en del indirekta nyttor. En ny väg som ger kortare restider kan medföra att personer kan välja att göra resor som de annars inte skulle göra. Dessa resor kan ge en extern samhällsekonomisk nytta, exempelvis genom att en person väljer ett annat arbete, eller börjar arbeta. Dessa nyttor kan ibland vara stora och ska räknas in i den samhällsekonomiska analysen för projektet. I de allra flesta fall är dock nyttan av nytillkommande resenärer betydligt mindre än nyttan för de befintliga resenärerna.
Det är ju när man hittar på en koldioxidkostnad som ingen utsläppskälla betalar. Särskilt inte de indirekta utsläppen från importerade varor.
Det var väl precis det jag också ifrågasatte? Det är märkligt att el är specialbeskattat. Än märkligare är att denna skatt bara tas ut om man köper el.K karlmb skrev:
Vad händer om jag hittar egen olja i trädgården. Kan jag använda den till att värma mitt hus med utan att betala oljeskatt?
Nej, det är inte samma anledning. Moms har med mervärde att göra. Vid egen konsumtion blir det inget mervärde.D Daniel 109 skrev:
Elskatt har inget som helst med mervärde att göra. Skatt på el är bara dumt. Ungefär lika dumt som det vore att ta ut skatt på tex trä.
Skattens vara eller icke vara kan diskuteras. Nuvarande upplägg har helt klart nackdelar. Men det faktum att den ska betalas även om du säljer el på en annan plats ser jag inte som konstig.
Helt obegripligt vad du menar här. Är det verkligen någon som tycker att det är vettigt med elskatt då och endast då elen produceras och konsumeras på samma plats? Eller försöker du bara blanda bort korten?D Daniel 109 skrev:
Nej, jag menar att det ska vara precis som om du inte producerar el. Inte att det bör vara skatt på direktkonsumtion.
Kilometerskatt för bilar och skatt på egenproducerad el har inte speciellt mycket med varandra att göra, förutom att båda är skatter.pacman42 skrev:
Betalar staten fortfarande flygbolag för att trafikera vissa flygplatser där passagerarunderlaget är för litet för lönsamhet?B bjorn.abelsson skrev:
Underhållet av järnvägsnätet är dock eftersatt.B bjorn.abelsson skrev:
Nej, så är det inte.B bjorn.abelsson skrev:Om en försäkring skulle fungera så att var och en får betala lika mycket som den kostar för försäkringsbolaget så vore naturligtvis försäkringar fullkomligt meningslösa. En försäkring innebär att kostnaderna för skador fördelas något så när jämnt mellan försäkringstagarna. Att man får betala självrisk och att försäkringspremien i någon mån höjs för vissa försäkringar om man orsakar en skada förändrar inte detta faktum.
Det finns två skäl för en försäkring.
A) en händelse ger en så stor likviditetsmässig belastning så man hamnar på negativ equity (eller iaf för lågt). Då betalar man en premie för att dämpa ut detta. Gäller t ex en försäkring mot villabrand. Och premie betalar man även om händelsen inte inträffar.
B) man vill försäkra bort volatilitet i utgifter och betalar en premie för det.
Fallet B kan t ex vara att man har fast pris för el. Då har man indirekt köpt en försäkring mot volatilitet i elpriset och betalar en premie för det.
Även delkasko för bil hör hit.
Och man kan välja själv villkoren och nivån (beroende på vad privat sektor tillhandahåller).
Och iom att det är privat blir det effektivt. Och frivilligt.
Nej, varför det. Staten har inga incitament att kostnadsminimera.B bjorn.abelsson skrev:
Privat sektor har däremot det, iom att den som är ineffektiv måste ta mer betalt av kunderna och kommer därför överges av kunderna med tiden. Och då försvinna. Kvar finns bara de effektiva.
Wikipedia säger att singaporeanerna har högsta förväntade livslängden i världen. Sjukvården är privat. Staten stipulerar att folk måste spara en summa för sjukvårdsräkningar. Men staten reglerar inte priser/kostnader.
(Tom den gamla socialdemokraten Robert Mugabe åkte till Singapore för att köpa sjukvård. Av okänd anledning dög inte den statliga i Zimbabwe. Varför var han då sosse när han föredrog privat sektor?).
Det är väl alldeles utmärkt. De skulle effektivisera utbildningsväsendet och barnen skulle slippa tvingas till en miserabel uppväxt där dom tvingas spendera dagen tillsammans med kriminella lowlife.B bjorn.abelsson skrev:
Eftersom dom inte har någon inkomst får dom låna till utb. Och amortera när dom har inkomst.
Idag har privat sektor ordnat fram extremt billig nätbaserad utbildning av mycket hög kvalitet. Men staten kör vidare på gammal dyr ineffektiv utbildning. Och varför skulle staten ändra på det? Vilka incitament har staten för det?
Det är dock ganska osannolikt att det skulle uppstå flera konkurrerande vägsystem i Sverige.D daVinci skrev:
Ja, det är ett trögt system, skrev jag ju.D daVinci skrev:
Grundprincipen för socialism är att produktionsmedlen ägs offentligt, antingen kooperativt eller statligt.D daVinci skrev:
Det du beskriver är fördelningspolitik, vilket finns även i icke-socialistiska stater.
(Jag undrar om det här missförståndet om socialism har kommit till Sverige från USA där det rådet förvirring i debatten om vad socialism är. Både de som är emot socialism och de som förespråkar det är förvirrade).