tveksamt tveksamt skrev:
så det är väl inget tvingande i att ha en standardkoppling på släpet.
nej det är väl däri problemet ligger om bilprovningen skulle ha egen utrustning.
 
Vad säger bilprovningen om trådlösa lysen?
Såg att det fanns på Amazon.
En plugg i släpvagnsuttaget och en lös ramp, blåtand mellan
 
nino nino skrev:
Vad säger bilprovningen om trådlösa lysen?
Såg att det fanns på Amazon.
En plugg i släpvagnsuttaget och en lös ramp, blåtand mellan
Så länge det lyser som det ska är det väl inga problem. Känns som en smart lösning med mindre risk för problem med kablar. Dock bör ju enheterna vara CE godkända
 
Redigerat:
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Så länge det lyser som det ska är det inga problem. Känns som en smart lösning med mindre risk för problem med kablar.
Är du säker? Tex får motorcyklar inte ha trådlös belysning.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Är du säker? Tex får motorcyklar inte ha trådlös belysning.
Nej, men reglerna skall vara teknikneutrala. Så länge det fungerar ska det väl vara ok. Sen kanske man kan tycka att blåtand inte är tillräckligt tillförlitligt
 
galento
Apropå bilbesiktning , var inne idag och det gick på 619 kr för en personbil. Priserna
ökar där som det mesta annat 🙄
 
  • Ledsen
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Stannade just på den lokala bilprovningen i och frågade om jag kunde komma förbi senare och göra en avgastest.
Det hade tydligen aldrig hänt förut, för den ensamma besiktningsmannen såg ut som ett frågetecken......hööö....det vet jag inte.....kom förbi så ska jag kolla om det går.
 
  • Gilla
  • Haha
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det måste fungera med den fordonskombination du kommer dit med. Det måste inte fungera med alla bilar.

Hade ett liknande problem för ett par år sedan. Hade bokat besiktning av släp+´bil1 men insåg att bil1 hade problem med kontakten. Körde då dit släpet bakom bil2 och bil1 kom utan släp.

Det blev ett jädra tjafsande
Kan man inte mera lämna släpet och så besiktigar dom det när dom har tid?
 
N Niq skrev:
Kan man inte mera lämna släpet och så besiktigar dom det när dom har tid?
Näe så har det nog inte fungerat de senaste 30 åren här....:) Inget jag kan minnas.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Näe så har det nog inte fungerat de senaste 30 åren här....:) Inget jag kan minnas.
Förr kunde man göra det med rätt kontakter.......allt var bättre förr 🙃
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Förr kunde man göra det med rätt kontakter.......allt var bättre förr 🙃
"Förr" börjar bli rätt jädra länge sedan....:)
 
  • Haha
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Näe så har det nog inte fungerat de senaste 30 åren här....:) Inget jag kan minnas.
Det är nog bara en ca 27 år sedan jag gjorde det. 🙃. Men jag kommer ihåg jag såg släpvagnar stå utanför besiktningskontoren ännu flera år efter det. Man behövde inga bra kontakter för att det skulle lyckas. Det fungerade med bilar också.
 
RoTe RoTe skrev:
Ja dom använde bara momentstav utan koll med momentnyckel. Men när jag byter själv så använder jag heller inte momentnyckel... Säkert drar vi alla för hårt men har inte tappat nåt hjul än på 23 år iaf.
Många av de där säsongarna använder inte ens momentstav. Det är därför de har så mycket fel =)

Brorsonen är med om duktiga klantarslen som kör upp till honom och kräver att han ska byta hjul/däck på deras bilar för att de ska minsann på semester dagen efter, de ställer bilen hos honom trots han inte har tid.
Så förstår inte hur folk tänker egentligen, lite planering kan vara bra.
 
C
R Rkarlsson skrev:
Så förstår inte hur folk tänker egentligen, lite planering kan vara bra.
Inte så lätt att planera när det ser ut så här 10 dagar innan dubbdäcksförbudet inträder 😀

Karta över Sverige som visar snödjup i centimeter 10 dagar innan dubbdäcksförbud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Myckling och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Inte så lätt att planera när det ser ut så här 10 dagar innan dubbdäcksförbudet inträder 😀

[bild]
Jag bor i skåne. De flesta bytte omgående när vinterdäckskravet försvann. Tji fick de idioterna då det var snöfall och halt efter det. Så en del bytte tillbaka.

Här nere räcker den skrivna tiden, i norr inte.

Så visst går det att planera i god tid här nere =)
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.