S
Ska köpa en ny frys, kanske Electrolux. Läser att de specar lägsta omgivningstemperatur till +10 C. Nu kommer den att stå i ett utrymme som närmar sig nollan under någon vecka i taget på vintern.

Min nuvarande gamla frys som jag ska byta ut har inga problem med detta. Har någon erfarenhet av att det inte går bra med en frys i en nollgradig omgivning under en kort period på vintern ?
 
MrJay
Om utrymmet är oisolerat eller för kallt, kommer den kalla temperaturen att lura frysen att tro att den har nått önskad nivå av kylning och den slås av, vilket kan leda till skador på enheten och maten.
 
S
MrJay MrJay skrev:
Om utrymmet är oisolerat eller för kallt, kommer den kalla temperaturen att lura frysen att tro att den har nått önskad nivå av kylning och den slås av, vilket kan leda till skador på enheten och maten.
Så ditt antagande är att temperatur regleringen blir förvirrad, vilket då kan leda till följdskador. Men funderar också på om kompressor m.m. i sig far illa att jobba i nollgradig omgivning.
 
MrJay
S Snurrespratt skrev:
Så ditt antagande är att temperatur regleringen blir förvirrad, vilket då kan leda till följdskador. Men funderar också på om kompressor m.m. i sig far illa att jobba i nollgradig omgivning.
Det är inget antagande utan fakta, det är bland annat därför man bör undvika ha golvvärme under kyl och frys. Jag skrev faktiskt ”skador på enheten” vilket innefattar frysen och komponenterna inuti
 
Redigerat:
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Jag har uppfattat att de moderna köldmedierna ger problem för kompressorn om omgivningstemperaturen är för låg. Tydligen blir de för tjockflytande vid låg rumstemp. Vilket skadar kompressorn.

Problemet att man lurar kontrollsystemet gäller framförallt kombinerade kyl och frysskåp, med en enda kompressor. De skåpen har oftast temostaten i kyldelen. Köldmediet passerar igenom frysdelen som blir "godtyckligt kallt". Om termostaten i kyldelen inte tycker det behövs någon kylning, ex. för att rumstemperaturen ligger på +4, så får inte heller frysdelen någon kyla, och även den rör sig mot +4.

För en del år sedan fanns det en modell från Siemens tror jag, den hade en knapp att trycka in ifall skåpet skulle stå i kallt rum. Funktionen var att lampan i kylen lyste även med stängd dörr. Värmen från lampan måste då kylas bort, så kompressorn garanterades köra, och därmed kyla även frysdelen, iallafall tills lampan brann ut. Lite "oppfinna jocke" lösning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
S Snurrespratt skrev:
Så ditt antagande är att temperatur regleringen blir förvirrad, vilket då kan leda till följdskador. Men funderar också på om kompressor m.m. i sig far illa att jobba i nollgradig omgivning.
så många tyckare så få tänkare

du har med största sannolikhet köldmediet R600A i den nya och kanske R134 i den gamla

största problemet med detta är att kondeseringstemperaturen är för låg

detta gör att vid omgivningstemperaturer under +10C blir kondenseringstrycket för lågt, dvs du får ingen förångning i evapuratorn därmed ingen temperatursänkning.
symptomen för detta är att kompressorn går hela tiden för att försöka hålla temperaturen och till slut kommer högtemperaturlarmet lösa.
-kompressorn går näst intill trycklös och går inte sönder
-oljan håller sig varm och påverkas inte (syntetisk dessutom blir inte tjock så bara BS)
-styrningen fungerar, den blir inte förvirrad utan gör sitt jobb.
gör man inga speciella tekniska abrovinklar för att höja kondeseringstemperaturen så blir det såhär.

kombiskåp - kylfrysar har ytterligare en problematik
rena kylar en annan.
 
A
J Josth skrev:
Har sett att det finns hushållsmodeller av frysboxar idag som klarar att stå i -16 °C. Man får söka efter lågtemperaturmodeller på någon bra sajt. Exempel på modell som klarar -15 °C: [länk]
Jag har tagit upp detta med dom
det är ett feltryck dvs en översättningsmiss från mandarin
I den kinesiska original manualen står det +15C dvs vår temperaturklass S (+16) då N har(+10). många kunder har blivit varse detta den hårda och dyra vägen...
 
Oj!! Riktigt allvarligt. Produktspecarna hos en stor och välkänd firma som Elon tror man ju faktiskt går att lita på. Tänkte att den tillverkaren kommit på någon innovativ kyllösning. Inte ovanligt att frysar som klarar stå i låga temperaturer efterfrågas här i landet.
 
  • Gilla
Snurrespratt
  • Laddar…
A
J Josth skrev:
Oj!! Riktigt allvarligt. Produktspecarna hos en stor och välkänd firma som Elon tror man ju faktiskt går att lita på. Tänkte att den tillverkaren kommit på någon innovativ kyllösning. Inte ovanligt att frysar som klarar stå i låga temperaturer efterfrågas här i landet.
Hisense i PRC gör ju dessa och de är rätt stora

ELONs inköpare tar bara in det som är riktigt billigt
 
Jag har en gammal kombinerad kyl/frys från electrolux som står i ett förråd. Hade en period utan värme där, då funkade inte frysdelen som den skulle, blev alldeles för varm. Nu har jag underhållsvärme där året runt så det inte går under 10 grader, då funkar frysen.
 
S
Anonymiserad 137805 skrev:
Jag har tagit upp detta med dom
det är ett feltryck dvs en översättningsmiss från mandarin
I den kinesiska original manualen står det +15C dvs vår temperaturklass S (+16) då N har(+10). många kunder har blivit varse detta den hårda och dyra vägen...
Söker på Elgigantens hemsida. De har flera 'jägarfrysar', Electrolux och Whirlpool som är specade ner till minus 15 C. Kylarvätska "R600a - 94". Skulle dessa inte klara minus 15 ?
 
Tror du ska börja kolla på frysboxar. De brukar kunna klara av att stå kallt.
 
S
R Real-House skrev:
Tror du ska börja kolla på frysboxar. De brukar kunna klara av att stå kallt.
Tack, ja det verkar som dessa är mer robusta, det blir nog en sådan. Och - med 'jägarfrys' menade jag dessa frysboxar.
 
Det är inte köldmedlet (R600a) i sig som är begränsande - eller oljan i kompressorn heller för den delen - utan när det är riktigt kallt så blir det för lite tryckskillnad mellan kondensorn och evaporatorn för att kondensorn är långt under sin designade temperaturområde och det flödar knappt något alls i kapillärröret.

Ofta har man stora galler med serpentinstålrörsslingor på baksidor eller mantelkylning som styrs helt av lokalens temperatur och när det är under +10 grader C så blir kondensorn för sval och det arbetar upp för dåligt med tryck och flödet till evaporatorn blir dålig...

konstruktioner som tål kyla bättre har ofta en mindre kondensor som en radiator monterad någonstans i kompressorutrymmet och fläktstyrning som starta kylningen först när kondensorn börjar vara ganska varm antingen on/off/on/off med termostat eller steglöst (i modernare lösningar).

gamla bosch-frysar från anno dazumal (läs 50-60 tal och kanske lite in på 70-tal) var konstruerade på det sättet med en fläkt som vispade runt lite slött i kompressorutrymmet med en radiator där som delvis kylde (och resten ofta via manteln med rör under plåten och lite lagom dålig på att avge värme - dvs. rören kunde vara uppemot 40-50 grader C varm under plåten även i en 10 grader C varm källare) och dessa var designade att var i källarutrymmen av lite kallar typ

- man hade inte en frysbox på typ +200 kilo i köket på 50-60 talet utan mer placerade nere i potatis-källare och jordkällare och garage - inte rumstemperaturer direkt.

Ena jäfla klantarslar var det i alla fall att flytta på dem vid flytt.


Detta att dessa var trimmade för lite lägre 'normaltemperatur'¹ än dagens kylfrys är delvis bakgrunden varför man säger att gamla kyl och frysar 'tålde minsann kyla' - för de var faktiskt designade för att tåla det i mer eller mindre utsträckning kallare utrymmen och inte för rums och lägenhetsbruk med minst 21 grader C värme då man i dessa miljöer istället arbetade nära övre gränsen i vad de tål - speciellt när rumstemperaturen kanske når över 30 grader C på sommaren och då gick dessa väldigt hårt...



¹ kidsen idag kommer inte ihåg hur det var under 60 och 70-tal när man på bästa sändningstid på TV och olika underhållsprogram som Hylands hörna hävdade på allvar med att 18 grader C inomhustemperatur var normaltemperatur för hus och lägenheter i Sverige (detta var vid en tid när det var oljekris och efterdyningarna av det, energikris är inget nytt utan har funnits på krisnivå i olika perioder) - jag fryser bara jag tänker på den perioden...
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.