D
janwide janwide skrev:
Skönt att det kändes som ert hus efter några år 👍🏻
Förlåt. Kunde inte låta bli 😁
Men det är faktiskt så i början. Om man köpt ett hus som en tidigare familj haft i 30 år så känner man sig som en gäst. Nå, det tog nog bara 1 år innan det gick över.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jo det är klart att "en tekniker varit där"
Jag har pratat med teknikern själv så jag är ganska säker på att han varit där
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Som sagt är kompressorbyte ett 1A standardjobb på dessa modeller och som numera brukar kosta 25 tkr så det vore intressant att veta varför just denna tekniker anser att reparationskostnaden är 30 tkr?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
I irkirk skrev:
Jag har pratat med teknikern själv så jag är ganska säker på att han varit där
Men varför tar man dit en tekniker på en 16 år gammal pump? Man tar in offert på en ny.

Överpris på att fixa den dessutom. Låter helt galet. En seriös tekniker ska dessutom avråda från att kosta på sådana summor på uttjänta pumpar.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Men varför tar man dit en tekniker på en 16 år gammal pump? Man tar in offert på en ny.

Överpris på att fixa den dessutom. Låter helt galet. En seriös tekniker ska dessutom avråda från att kosta på sådana summor på uttjänta pumpar.
Klart att det första man gör om värmepumpen lägger av är att ta dit en expert. Kan ju vara allt från nåt pyttefel som kostar en femhundring att fixa till att pumpen är helt slut. Och det är ju bara dumt att kassera nåt som är billigt att fixa, och kan hålla i X antal år efter det.

Sen i just det här fallet ligger det kanske på köparen att bevisa att felet fanns före tillträdet.

Men som säljare kan det vara en bra idé att dokumentera allt precis före tillträdet. När vi nyligen sålde vårt hus gick vi igenom hela huset och filmade allt, särskilt värmepumpen, för att ha bevis ifall det skulle bli nåt strul med köparna senare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Har man sålt ett hus med fungerande värmepump anser jag att man ska överlämna det, eller den värde påverkan det medför. Det är ingen stor summa i det här fallet.

Tror ni att köparen förstört pumpen, eller är det väldigt viktigt exakt vilken minut den la ner?
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
Be köparna göra anspråk på klassiska postgång och du går vidare i livet.

Finns inget att hämta.
 
Isakare Isakare skrev:
Varmvattnet tar inte slut för att kompressorn slutar fungera, det ser elpatronerna till.
Hade ni stängt av elpatronerna ??
Om kompressorn gått sönder under er tid är enkel att läsa ut på elräkningen, den blir typ dubbelt så hög när kompressorn inte går vid normal användning.
Dock fungerar majoriteten av VP så att larmar den så prioriterar den enbart värme om det finns ett behov via tillsats, och slutar göra VV tills du själv gör ett aktivt val att ställa den i driftläge Tillsats. Och slutar Komp fungera så larmar den garanterat lågtryck.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Klart att det första man gör om värmepumpen lägger av är att ta dit en expert. Kan ju vara allt från nåt pyttefel som kostar en femhundring att fixa till att pumpen är helt slut. Och det är ju bara dumt att kassera nåt som är billigt att fixa, och kan hålla i X antal år efter det.

Sen i just det här fallet ligger det kanske på köparen att bevisa att felet fanns före tillträdet.

Men som säljare kan det vara en bra idé att dokumentera allt precis före tillträdet. När vi nyligen sålde vårt hus gick vi igenom hela huset och filmade allt, särskilt värmepumpen, för att ha bevis ifall det skulle bli nåt strul med köparna senare.
Så du tycker det är normalt att köpa en bostad där primära uppvärmning och kanske enda källan till värme och varmvatten är så gammal så den tekniska livslängden har uppnåtts och sen ha som plan att köra tills det rasar?

PM mig gärna din kontakt till expert som kan komma och fixa min pump för en femhundring.
Det täcker i det flesta fall inte ens servicebilen.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det är nog ett vanligt förfarande ja.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
är det väldigt viktigt exakt vilken minut den la ner?
Juridiskt är det väl avgörande för vem som ansvarar för problemet, eller?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Juridiskt är det väl avgörande för vem som ansvarar för problemet, eller?
Inte egentligen. Eftersom värmepannan är så gammal att den kunde gå sönder när som helst spelar det ingen roll om den gick sönder före eller efter tillträdet. Det vore annorlunda om den gick sönder av yttre åverkan, men just att något dör av ålder mellan visning och tillträde får man som köpare räkna med kan hända.
 
Moraliskt bör ni dela kostnaden 50/50 som motsvarar en ny kompressor.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Som säljare är man ansvarig för skicket fram till överlämningen. Vitvaror värmepumpar mm som börjar bli gamla kan absolut gå sönder. Men det är en tydlig värdeskillnad på en hel och en trasig gammal pryl.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Eftersom värmepannan är så gammal att den kunde gå sönder när som helst spelar det ingen roll om den gick sönder före eller efter tillträdet.
Är den verkligen så gammal att värdet är noll? I så fall håller jag med, men har den ett värde är väl "feltidpunkten" avgörande för vem som ska ersätta skadan (värdet)?
A adron skrev:
men just att något dör av ålder mellan visning och tillträde får man som köpare räkna med kan hända.
Är det verkligen så? Var hittar du lagstöd för detta?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.