M Maestrono skrev:
Pemslang har jag gott om. Vad ska man använda för koppling då?
Jag har clas ohlssons pump, samma skit antar jag
Det är nog samma skit ja. På min förra pump hade jag 32mm pemslang på sugsidan. Om jag inte minns fel så passade gängorna på en PRK koppling ihop med pumpen. Det var inte jag som byggt ihop det så jag är inte helt säker.
 
M Maestrono skrev:
Denna anslutningen
[länk]

Har denna slangen, 3 efter varandra. Nåt år på nacken.
[länk]

Denna från biltema
[länk]
Det är lite knepigt, ibland kan det funka med planpackningar om det är tänkt att göras så, annars så är det tätning med lin+pasta, gängtejp eller gängsnöre som gäller.
 
Installation av en pump med kopparrör och blå PEM-kopplingar i ett utrymme med trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser min pumplösning ut, jag har inga problem med att få PEM-kopplingarna täta.
Det är ju en O-ring som tätar i dem, och jag förstår inte varför den inte skulle göra sitt jobb med trycket på andra hållet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tror att TS har samma problem som jag. Det är inte i gängorna det tjuvar luft utan mellan slang och själva kopplingen. Jag lindade vulktejp där slang och koppling möts och då blev det tätt. Planpackningen tätar som den ska men det hjälper inte när luften smiter in mellan slang och koppling.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Jag tror att TS har samma problem som jag. Det är inte i gängorna det tjuvar luft utan mellan slang och själva kopplingen. Jag lindade vulktejp där slang och koppling möts och då blev det tätt. Planpackningen tätar som den ska men det hjälper inte när luften smiter in mellan slang och koppling.
Ah, ja de är ju knepigare att få täta.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är lite knepigt, ibland kan det funka med planpackningar om det är tänkt att göras så, annars så är det tätning med lin+pasta, gängtejp eller gängsnöre
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Så här ser min pumplösning ut, jag har inga problem med att få PEM-kopplingarna täta.
Det är ju en O-ring som tätar i dem, och jag förstår inte varför den inte skulle göra sitt jobb med trycket på andra hållet.
Snyggt! Är det kopplingar från rinkabyrör?
 
G-83 G-83 skrev:
Jag tror att TS har samma problem som jag. Det är inte i gängorna det tjuvar luft utan mellan slang och själva kopplingen. Jag lindade vulktejp där slang och koppling möts och då blev det tätt. Planpackningen tätar som den ska men det hjälper inte när luften smiter in mellan slang och koppling.
Misstänker detta också egentligen. Har ju bara rörklammer som ska hålla det tätt. Lindar du vulktejp på kopplingen och sen trycker i den i slangen bara?
 
M Maestrono skrev:
Snyggt! Är det kopplingar från rinkabyrör?
De svarta är från rinkaby rör, de med blå koppling är nog både från Jemofix samt Byggmax.
Nästan allt det andra är från Rinkabyrör med, inkl den "lilla" kopplingen till den gamla sugslangen till brunnen på 63mm:
Stor mässingskoppling på skrivbord med röranslutningar, bakgrund med elektronik och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

500kr mässing bara för den undra delen.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Slang ansluten till koppling med tejp runt övergången på en vattenbehållare utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tejpade övergången mellan slang och koppling utan att dela på något. Blev rätt direkt.
 
Okej nu har jag vulktejpat alla kopplingar, även pregat i vulktejp mellan slang och koppling och nu verkar det hålla tätt!

Har nu konstant flöde som verkar funka. Dock är flödet och trycket förjävla dåligt. Fyller en 10-liters på minuten.. Uselt.

Förutsättningar: ca 5 meter till vatten, kör 1 meter 1/2-slang på trycksidan.

Pumpen är en https://www.clasohlson.com/se/Pumpautomat-Cocraft-HB-1300/p/41-1005
 
Har du fått ur all luft ur pumpen?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Har du fått ur all luft ur pumpen?
Hur kontrollerar/ gör man det?

Har fyllt upp med vatten enligt instruktion
 
M Maestrono skrev:
Hur kontrollerar/ gör man det?

Har fyllt upp med vatten enligt instruktion
Du kan behöva köra den med öppen utgång med lätt mottryck typ hålla för handen för hålet ganska bestämt (typ 1 bars mottryck) eller reglera med kran för att få upp mottrycket så att pumpen spolar ur all luft som fins i slangarna och i toppen av pumphuset. det kräver lite vattenflöde för att dra med sig luften, annars blir det kvar i pumphus och kanske slangböj/kopplingar.

Sedan om jag mins rätt behöver dessa pumpar alltid en viss mottryck för att suga effektivt (> 1 bar) för att bootstrappa sig själva, så det skall inte vara fritt trycklöst utlopp ur pumpautomaten till hinken, utan mottryck som regleras med tappkranen för lagom flöde då utan mottryck fungerar inte ejektorn i pumpen så bra och då drar det dålig med vatten.

- det är också anledningen varför pumpautomaten är byggda som de är med en hydropress - för att säkra att pumpen får tillräckligt med mottryck... - och det är alltså självbestraffande om man försöker ta ut mer vatten än pumpen orka pumpa fram vid aktuella mottrycket och man blir av med nästan hela vattenflödet

Med andra ord om du börja strypa vattenflödet så kan det börja pumpa mer tryck (och synbart paradoxalt ge mer vatten) när det blir lite mer systemtryck - och när du öppnar helt så att mottrycket försvinner helt så minskar vattenflödet radikalt...

Sådana trix med mottryck gäller också för vattenpumpar och pumptorn typ Danfoss som använder ejektor djupt nere i brunnen och då hade man en kran mellan pumpen och hydrofor (gärna med en manometer på sidan mot pumpen före kran) som vid start av trycklös system stängdes nästan helt och med vickade mellan helt stängd och med en smula läcka och väntan tills man börja se ett segt sakta stigande tryck till ett par bars tryck (tryckökningen går fortare och fortare ju högre tryck) så börja man släppa på lite försiktigt med bibehållande runt två bar mot pumpen tills hydrofortrycket var mer än 2 Bar och då skruvande man sakta upp helt.

hade man inte denna kran så kunde det ta timmar att få upp trycket så att det börja pumpa om hydroforen var typ 300 liters och vattenspegeln i borran var djup ned...


Ytterligare saker att kolla är att bottenbackventilen inte sitter djup ned i dyn och är allmänt igensatt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.