Några tips på stabila 4G-routrar? 🤔
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Några tips på stabila 4G-routrar? 🤔
Teltonika.

Eller ska det vara något enklare?
 
A A-Man_08 skrev:
Teltonika.

Eller ska det vara något enklare?
Har ingen aning, är de onödigt komplicerade?
Jag är väl ingen superuser men kan nog det mesta.
 
MultiMan
Jag har väl köpt minst 3, kanske fler, 4G-routrar från Telia. Alla har gjort sitt jobb. Den bästa är utan tvekan fullstora ZTE MF286D, men även minivarianterna i tändsticksaskstorlek har gjort och gör sitt jobb, även WiFi-delen. Senaste jag köpte kostade 695kr och den köptes till en äldre person boende ute i nära ingenstans, men med hyfsad Telia-täckning. Inte fått några klagomål: https://www.telia.se/produkt/zte-mf971rs2
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Yup, står i första inlägget 😉

Edit, ah nej, inte 55+
Köp inte gb begränsat... förr el senare trycker gubben på en virus länk oxo ligger den o tickar data för den används i nå botnät el nåt.. så vips är gb borta... du kan få obegränsat ganska billigt... Hade kört på de.

Annars kan han ju lika bra köra wifi hotspot på sin mobil o använda den som router.. om de nu är pengarna som är problemet. Typ fattigpensionär.

Dumt att betala för 2 abb.
 
Cheesen
Har en TP-Link i stugan... Den funkade klockrent när vi hade den hemma
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi har nu kört med TP-link MR600 i drygt 1,5 år, helt stabil inga avbrott eller hängningar.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag fick tag i en sådan här för under 400kr (den kostar mer på samma länk nu):
- https://www.aliexpress.com/item/1005006807222776.html

Den verkar fungera alldeles utmärkt för husbehov, där jag använder den som backup för fibern (min vanliga router har denna som alternativ länk in) och för att få fast telefioni hemma (jag har några antika telefoner, bla Kobra och en grön myntautomat).

Den var lite krånglig (tog under fem minuter) att ställa in då APN mm måste ställas in manuellt (automatiskt fungerade inte).
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag fick tag i en sådan här för under 400kr (den kostar mer på samma länk nu):
- [länk]

Den verkar fungera alldeles utmärkt för husbehov, där jag använder den som backup för fibern (min vanliga router har denna som alternativ länk in) och för att få fast telefioni hemma (jag har några antika telefoner, bla Kobra och en grön myntautomat).

Den var lite krånglig (tog under fem minuter) att ställa in då APN mm måste ställas in manuellt (automatiskt fungerade inte).
Vad är de för speciellt med den som inte varje dussin router kan?
Det stod typ ingen information alls mer än hastigheten o 4g.. har inte de flesta fiberanslutningar möjlighet för telefoner? (Rj45?)
 
K KungFreddie skrev:
Vad är de för speciellt med den som inte varje dussin router kan?
Det stod typ ingen information alls mer än hastigheten o 4g.. har inte de flesta fiberanslutningar möjlighet för telefoner? (Rj45?)
Den har RJ11. Den var billigare att köpa än de telefonadaptrar som finns på marknaden.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Några tips på stabila 4G-routrar?
Som redan nämnts flera gånger - TP-Link Archer-serien (MR-200/400/600).

Har flera och de är riktigt stabila och väldigt enkla att använda. Till skillnad från många andra är de yttre antennerna 4G-antenner och inte WiFi, vilket gör det möjligt att köra med yttre riktantenner där täckningen är dålig. Inte aktuellt dock i TS fall, kanske. Och trots "bara" inbyggda WiFi-antenner är denna täckning väldigt bra.

Gjorde exakt samma resa i vintras som du efterlyser. Min svärmor behövde Internet, så det blev en MR-200 med ett riktigt prisvärt 4G-abonnemang från Hallon. Routern placerades nära datorn (och i ett fönster, för bra täckning) som sladdansluts, men det är ändå WiFi-täckning till mobilen m.m. i hela lägenheten.

Sedan i vintras har hon behövt starta om router en enda gång. Och på ett av de ställen jag själv har precis samma setup har den inte behövt röras på över ett år. Använder f.ö. modellen även i båten (en MR-400) och kör den där direkt på båtens 12V med ett kontantkort (Telia) som laddas med surf lite då och då. Aldrig haft problem med 4G-täckningen trots att jag varit på många suspekta ställen. Jo, vid ett tillfälle i Askersund var det segt som attan. Men det var vid den årliga bilträffen då det var tiotusentals fler användare av det mobila nätet....
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mobil bredbandsdongel MR400 ansluten till en bärbar dator med synliga SIM-kort, dubbla antenner och statusljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så! En MR400 på Kjell fick det bli.

Dongeln var så gammal att den tog klassisk SIM, och det som satt i var inte förstansat till mindre, tur att det gick att lösa med sax.

Logga in via webbgränssnittet och ange sim-kortets pin så var vi igång.

Nästa steg blir att kolla över abbonemanget.

Tack för hjälpen alla som engagerat sig!
 
  • Gilla
Ingper och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Så! En MR400 på Kjell fick det bli.

Dongeln var så gammal att den tog klassisk SIM, och det som satt i var inte förstansat till mindre, tur att det gick att lösa med sax.

Logga in via webbgränssnittet och ange sim-kortets pin så var vi igång.

Nästa steg blir att kolla över abbonemanget.

Tack för hjälpen alla som engagerat sig!
Kjelle hade nog en stans, butikerna brukar ha det.
 
A A-Man_08 skrev:
Kjelle hade nog en stans, butikerna brukar ha det.
Ja jo, men då var jag ju tvungen att åka dit igen 😅
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Så! En MR400 på Kjell fick det bli.

Dongeln var så gammal att den tog klassisk SIM, och det som satt i var inte förstansat till mindre, tur att det gick att lösa med sax.

Logga in via webbgränssnittet och ange sim-kortets pin så var vi igång.

Nästa steg blir att kolla över abbonemanget.

Tack för hjälpen alla som engagerat sig!
Huawei E122 upp till 7.2 Mbit 🙂
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.