RoTe
Man börjar väl rensa upp dom stora läckorna innan man tar dom små eller? Det här med att man inte ens får köpa grejerna för att hempula är helt sinnesjukt, se min jämförelse med elen. Hempula el och din kåk kan brinna upp, hemkoppla snabbkopplingsvärmepump, ja lite gas kan läcka ut.
 
RoTe RoTe skrev:
Man börjar väl rensa upp dom stora läckorna innan man tar dom små eller? Det här med att man inte ens får köpa grejerna för att hempula är helt sinnesjukt, se min jämförelse med elen.
Nej det är inte sinnessjukt. Och att folk pular för mycket el är inte heller en anledning till att släppa ut gas; trots en gas som idag anses mindre skadlig än den gamla. Jag kör elbil trots att det byggs med betong i Sverige. Finns många exempel på där man börjar med många små källor.
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe
Hoppas du inte äter kött eller gör nåt annat som dödar planeten. Herr Greta
 
  • Haha
  • Gilla
Stonecliff och 4 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Saknar en pump från Mitsubishi som är mycket väletablerade och har mycket gott kvalitetsrykte i sammanställningen.
Hero?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Många eldar ju i kamin också så att bara räkna rakt av på direktverkande el är missvisande för många. Sen går pumpen sönder, en gång under garanti så man får vara utan ett par veckor i väntan på tekniker sen strax utanför garantin och då får man lägga ut 30 papp till.
30000:- låter lite i överkant för en bra luft/luft men med en del kostnader för elektriker eller krånglig/lång rördragning kan man
Nog hamna på dom beloppen.
Har man någorlunda öppen planlösning och lite äldre hus med direktel så tar det inte så många år innan man fått tillbaka investeringen, elpriserna höst, vinter och vår samt nätavgiften är så pass att man ganska lätt hamnar på 1 krona per kWh och sparar man tex 6000-7000kWh per år vilket många gör och även mer så tycker inte jag det är ”dyrt” även om man skulle behöva betala 30 tusenlappar.

Många använder även kylfunktionen för komforten , ingen besparing men galet skönt varma dagar 😎

Går den sönder straxt efter garantin så får man viss hjälp via hem/villa försäkringen.
Är nog rätt få som går sönder straxt efter 5år men visst tusan händer det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Micleg Micleg skrev:
Herregud vilken klåpare du är. Så för att det finns något värre så är det okej att göra många småfel? Maken bakåtsträvare har jag inte sett på länge.
Fast man kan ju också jaga de stora utsläpparna - tex. butikskyla har haft en genomsnittlig utsläpp på över 10%/år av R404A sedan det i stort sätt börja registreras på typ 70-talet (all köldmedelsförbrukning var tvungen att rapporteras in med de gamla svenska köldmedelsreglerna just för att få statistik på detta - vilket har försvunnit med dagens EU-regler) och inga tendenser till förbättringar visades över tiden heller.

Och det är anläggningar som mer eller mindre uteslutande har skötts av kylnissar under alla åren - de som skall vara utbildade på att hålla anläggningarna täta och se till att så lite gas släpps ut som möjligt, och har också sätt hur det hanteras, och det var väldigt få som orka hämta slask-gasflaskan med tömningspumpen utan vid kompressorbyte blåses ut i plastsäck som sedan vädras ur utomhus typ (vi pratar 1990-tal nu)...

---

Detta kommer att bli mindre och mindre problem då om 5-7 år så kommer man inte få använda gas i nyinstallationer som är högre än GWP 150 för maskiner på 12 kW och mindre i kapacitet.

I de flesta fallen kommer det troligen bli Propanbaserat (R290) och högtryckmaskinerna som R32/R410A kommer troligen att försvinna som företeelse då det inte finns någon bra ersättare med låg GWP för den trycknivån som R32/R410A har.

Att gå ned i systemtryck som R290-tyckklass kommer också att göra att kompressorer läcker mindre internt under kompressionsarbete i jämförelse med R410A/R32 - något man inte pratar högt om men är ganska mycket för högtrycksystem som R32/R410A - också en orsak varför CO2-baserade kylmaskiner/värmepumpar aldrig fick genomslag där läcka räknat som massa kunde vara 16% av den pumpade massa och med 2-stegskompressor kom till knappt under 10%, medans R32/R410A ligger runt 6,9% i pumpläckage och R22/R290 ligger runt 4,8% (värden kommer ursprungligen från Mitsubishi - pdf finns begravd någonstanns backupperna...). läckaget beror på densiteten av gasen i spelet (10 µm) i tätytorna inom kompressordelarna när det nått ljudets hastighet för gasen och temperaturen - olja har i princip ingen tätande effekt i dessa sammanhang när man provade teori mot verklighet.

- Kort sagt massamängden gas som kompressorn läcker baklänges under pumparbetet är till största delen bestämd av systemtrycket och gasdensiteten i spalten i tätningarna när gasen når ljudhastigheten, vilket gör att det läcker nästan inget alls i en R600a-kompressor för kylskåp pga. sin låga absoluttryck men det läcker 16 massaprocent i kompression i en enstegs CO2-kompressor där arbetstrycket kan vara över 70 Bar...
 
  • Gilla
svartöra och 1 till
  • Laddar…
Om jag minns rätt så är väl någon av 454 medierna under GWP 150 och är ganska lik R32 så det kanske tillverkarna kommer använda .
Propan är på g , lite osäker info om när luft/luft släpps till försäljning.
Var väl lite åsikter om hur bra propan är när det är kallare ute än -20
 
  • Gilla
Johedstn
  • Laddar…
hsd
LLVP har en funktion som gör den väldigt eftertraktad sommartid, kyla
 
N
E Einh skrev:
Hero?
Det finns väl flera modeller däribland Hero.
Själv kör jag med en FH25 installerad 2021 men den har gått ur marknaden numera.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Jag skulle önska att fler leverantörer skrev ut COP-värden och levererad effekt vid olika utetemperaturen. Säg 0, -5, -10, -15 och -25 grader exempelvis.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E Einh skrev:
Jag skulle önska att fler leverantörer skrev ut COP-värden och levererad effekt vid olika utetemperaturen. Säg 0, -5, -10, -15 och -25 grader exempelvis.
Kruxet är att man måste ta hänsyn till innertemperatur och börtemperatur och fläkthastigheter så det blir några variabler!
När dom idag visar effektivitet så är det på högsta fläkthastighet och det är ganska få som ens kör den på Max fläkt.
 
C Comfort Thomas skrev:
Kruxet är att man måste ta hänsyn till innertemperatur och börtemperatur och fläkthastigheter så det blir några variabler!
När dom idag visar effektivitet så är det på högsta fläkthastighet och det är ganska få som ens kör den på Max fläkt.
Finns det någon data på hur mycket fläkthastigheten påverkar effektiviteten? Säg en jämförelse mellan högsta och lägsta fläkthastighet givet att alla andra parametrar är konstanta.
 
E Einh skrev:
Finns det någon data på hur mycket fläkthastigheten påverkar effektiviteten? Säg en jämförelse mellan högsta och lägsta fläkthastighet givet att alla andra parametrar är konstanta.
Möjligen att fabriken/tillverkaren sitter på en massa data vid olika parametrar men inget som jag vet finns tillgängligt.
Lägsta fläkthastighet är så gott som meningslös om man inte bara ska värma eller kyla ett litet rum !
Upp med hastigheten så man når större yta .
Kör man autoläget på fläkten så väljer den ofta i mitt tycke för låg hastighet.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S
N Nalleman64 skrev:
Saknar en pump från Mitsubishi som är mycket väletablerade och har mycket gott kvalitetsrykte i sammanställningen.
Instämmer, varför ingår inte Mitsubishi i pumpexemplen ... mycket märkligt?
Vad bygger urvalet på för dom 4 utvalda pumparna ... kickbacks?
 
  • Gilla
preben89 och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
N Nalleman64 skrev:
Det finns väl flera modeller däribland Hero.
Själv kör jag med en FH25 installerad 2021 men den har gått ur marknaden numera.
FH25 är som en gammal B18, evighetsmaskin som gör vad den ska utan att bråka. Är supernöjd med min FH25 som jag installerade 2019 för typ 16-17K inkl montering.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.