jbr jbr skrev:
Glimrande resonemang.

Det enda man saknar där är att firman i förväg upplyser kunden om att i de fall man gör ett bra jobb och kunden således blir nöjd så tar man sig rätten att salta fak
jbr jbr skrev:
Glimrande resonemang.

Det enda man saknar där är att firman i förväg upplyser kunden om att i de fall man gör ett bra jobb och kunden således blir nöjd så tar man sig rätten att salta fakturan.
Om du nu är en lysande säljare som säljer in det, go for it!

Eller.. Så förlitar man sig på att alla arbetare gör ett bra jobb. Som sig bör. Och fakturerar, som sig bör.

Du jobbar inte som tekniker/hantverkare antar jag? Noterat att du tycker om att skratta åt inlägg och sedan göra dig lustiga över dem och försöka verka som.. lite smart? Internetkrigare utan faktiskt erfarenhet? Sett din typ förr. Måååånga gånger om. Bor du i krokarna av 08 träffas jag gärna över en kopp kaffe, på riktigt! Är du smart på riktigt och har fundament för dina emojis så finns det nog att prata om, tänker jag och det är aldrig fel :)

Nåväl..
 
  • Haha
jbr
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Ja så gör vi. Inköp är inte något vi belastar kunden för. Undantag kan vara om det dyker upp en oplanerad produkt under arbetet så man måste rusa iväg för att avsluta. Men i normalfallet är våra uppdrag planerade, och vi har allt med oss för jobbet. Om vi skall ha något på Ahlsell, så kan vi hämtad et på morgonen på väg ut till kunden. Alla gör olika. men så länge jag väljer att ha handelsmarginal på avrorna, så är det också mitt jobb att ta hem dom. Skulle kundee be mig plocka upp material köpt på hans konto, så hade det varit en helt annan femma.
Men det låter helt rimligt! Jag håller med, har man förutsättningen att man varit ute vid tidigare tillfälle kan man planera och beställa material så man slipper ligga och köra. Så gör vi med. Dock är man inte alltid uppmärksam på hur mycket klammer man har kvar i bilen, eller att man glömt räkna sina U56or eller liknande. Det är lätt hänt att saker fattas. Själv är jag extremt liten i maten och klarar en arbetsdag utan att äta något, så jag kan jobba på mellan 7-15 non stop. Skulle jag klanta mig och behöva åka iväg så har jag en timmes buffert som jag "bjuder på" för att jag klantade mig och jobbar till 16. Men som du sa, alla gör olika.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Kan tycka att en elektriker som åker på ett på förhand specificerat mindre jobb borde ha med sig tillräckligt med slang, dosor och tråd i grundutrustningen i bilen utan att behöva åka och handla.
Då undrar jag bara när skulle elektrikern skulle veta vilka de saker du kallar grundutrustningen han skulle ha med och framförallt köpa detta, kan vara gjort en annan dag än då han arbetade hos dig
 
SoderD SoderD skrev:
Helt orimligt att kunden ska debiteras extra timmar för att man åker till lokalen och städar bilen. Så du bör också skilja på debiterbar tid och arbetstid.
Ingen jobbar på fritiden, det är en del av jobbet och pengarna ska in. Antingen med högre timpeng eller att man betalar för restid och ställtid. Du väljer 600/h och betala för 8h per dag eller 800/h och betala för de 6,5 h som är på plats.
 
  • Gilla
sarkvik
  • Laddar…
R rogermagnusson4 skrev:
Ingen får betalt för lunch, denna elektriker börjar 0700 ish och slutar 1600 ish,bara att räkna , herregud vilken fråga 🤬🤯
Ish var ordet😂
 
K kurlakarl skrev:
Haft elektriker hos oss. Fick faktura nu på 16h arbete, han var väl här inte riktigt hela dagar, men nästan två arbetsdagar så det verkar väl nästan okej. Däremot var han borta 1h per dag för lunch. Är det kutym och brukligt att fakturera denna tid på privatkund?
Nej! du ska varken betala för lunchrast eller inköp om det inte varit specat i en offert. hantverkare tar ju gärna ta betalt för bägge, men vem privat eller mot företag kan rimligtvis veta hur lång tid inhandlingen eller lunchen tar?
 
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Men det låter helt rimligt! Jag håller med, har man förutsättningen att man varit ute vid tidigare tillfälle kan man planera och beställa material så man slipper ligga och köra. Så gör vi med. Dock är man inte alltid uppmärksam på hur mycket klammer man har kvar i bilen, eller att man glömt räkna sina U56or eller liknande. Det är lätt hänt att saker fattas. Själv är jag extremt liten i maten och klarar en arbetsdag utan att äta något, så jag kan jobba på mellan 7-15 non stop. Skulle jag klanta mig och behöva åka iväg så har jag en timmes buffert som jag "bjuder på" för att jag klantade mig och jobbar till 16. Men som du sa, alla gör olika.
Ja det måste ju alltid finnas en rimlighet. Och även orsaken varför man kanske rent av måste lämna arbetspalatsen för att skaffa något som saknas. Och om det måste ske direkt eller om man skall tillbaka igen nästa dag. Tänka på kundens bästa helt enkelt. För vår del gör vi nästan bara fastpris jobb då kvittar det för kunden. Undantaget är service/felsökning men då gör vi ofatst kalrt för kunden att om dom inte vill avra med på lite telefonintevju så man kan göra lite felsökning med deras ögon på plats, så blir det garanterat 2 resor. En del är aktiva andra betalar hellre dubbelt. Personligen tycker jag sådana jobb är värdelösa så jag är bara glad om jag kan bjuda på lite felsökning över telefon, så vi bara behöevr åka ut en gång.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Jimmi Schiöler skrev:
Jag menar att det igår som en del i arbetet. Men då tänker jag främst på egen företagare.
Finns en anledning att jag sitter kvar på jobbet 00.45. Antingen har man råd att ha en inhyrd/anställd administratör. Eller så får man som egenföretagare räkna med att arbeta lite extra ibland:)
Det är dock inte kostnader som normalt en kund direkt skall stå för. Är man få på jobbet eller rent av själv, så kan man inte räkna med att alla kan debitera100% tid. Alterantivt får man göra sådana sysslor på fritiden.

På sista raden får jag rätt bra betalt för det kvällsjobbet ändå.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H
L lillefar skrev:
Jag vill ha samma jobb som dig, med betald lunch.
Bara välja rätt jobb det.
Jag har betald lunch.
 
K kurlakarl skrev:
För tydlighet kring arbetsdagarnas längd och ifall fakturan gäller tex restid etc, så finns det specificerat en avgift för att åka ut till kund. Elektrikern var här mellan 07:30 - cirka 15:00 med en timmas avbrott för lunch mitt på dagen. Förstod att han började jobba 07:00 och körde strax därefter ut till mig vilket är i samma mindre stad som firman, cirka 10min bort. Det var ett enkelt jobb med att lägga slangar, spika dit dosor och borra hål i träreglar så inget direkt att plocka och greja med före och efter jobbet.
Plocka ihop materialet, verktyg osv på firman på morgonen, plocka ur spill och ev sortera och slänga på återvinning ska ju också göras.
Begärde du offert för jobbet eller kom överens om timdebitering eller fast pris?
Hade själv hantverkare och hade godkänt offert byte hängrännor och stuprör, 3 dgr arbete var beräknat i offert och det betalade vi fast dom var på plats ca 5+6+4 timmar här.
 
K kurlakarl skrev:
Kan tycka att en elektriker som åker på ett på förhand specificerat mindre jobb borde ha med sig tillräckligt med slang, dosor och tråd i grundutrustningen i bilen utan att behöva åka och handla.
Så en elektriker ska alltså ha alla olika varianter av dosor och slang och kabel och all annan sorts material för olika småjobb för det kanske kan användas.
Det blir mycket olika sorters material för olika sorters jobb. Det blir inte billigt att hålla det lagret som kanske inte ens går åt.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
J Jesper Karlsson3 skrev:
Vem ska annars betala för den tiden? Antingen fakturerar entreprenören för hela arbetsdagen alternativt så fakturerar dom för mindre timmar men till ett högre timpris. Elektrikern ska ju ha lön för hela dagen oavsett.
Får man fråga var du jobbar någonstans där man får betalt för sin lunchrast? Har aldrig någonsin hört någon arbetsplats som har det så.
 
Ö Örnie69 skrev:
Mycket vanligt att hantverkare sitter och häckar på någon ÅF som bjuder på frukost. De är då och” handlar”. Detta har jag själv sett då handlar där själv till offentlig verksamhet. En del kör o kollar 2 jobb , ”handlar” till två jobb och tar betalt för 2jobb på tex 8timmar och debiterar totalt 16timmar till två kunder. Detta på en arbetsdag..
Så den timmen ska du vara glad om det bara är den du överbetalar…
Vågar inte ens spekulera i hur många miljarder som mjölkas ur stat och kommun(dina skattepengar) av oseriösa hantverkare. Detta verkar vara mer en regel än undantag tyvärr.
Den tiden är förbi, mig veterligen så är det ingen större (ahlsell, Dahls, lundagrossisten osv) som bjuder på frukost nuförtiden.
 
Fairlane
F Frångolvtilltak skrev:
Då har du rätt till traktamente 👍

En undran bara. Vem ska betala hämtning av material och transporter och kasta sopor?
Ja, jag kan få ett traktamente på 290:-/dygn från min arbetsgivare, men det är ju i te så att vi fakturerar kunden två timmar.

Hämtning av material och transporter hade jag väl med när jag skrev att jag tyckte det var rimligt att betala för att hantverkaren handlade och tog sig till/från mig? Under förutsättning att det är rimligt såklart.
Jag tycker inte det är rimligt att fakturera 2 timmar för en resa som normalt tar 20 minuter, bara för att det varit en stor olycka på vägen. Det är inget kunden kan råda över utan sådant som man får ha marginal för i overhead. Jag tycker inte heller det är rimligt att betala för två resor om hantverkaren delar upp sina timmar hos mig på olika dagar utan att det behövs för arbetets skull. Eller att de åker och handlar flera ggr på en dag eller varje dag om det är saker som utan problem ryms i bilen, då får man se till att köpa allt på en gång.

Sopor, ja, det beror ju på. Ofta lämnar man grejerna så tar jag hand om det.
 
T Tjårrban skrev:
Så en elektriker ska alltså ha alla olika varianter av dosor och slang och kabel och all annan sorts material för olika småjobb för det kanske kan användas.
Det blir mycket olika sorters material för olika sorters jobb. Det blir inte billigt att hålla det lagret som kanske inte ens går åt.
En firma med 10 tal heltidsanställda elektriker som alla är fullbokade ständigt men blandat material för elinstallation man köper in och har på firmans lokal "går inte åt"? Hur f*n tänker du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.