Någon som har en aning om vad det kan kosta att sektionsfälla en ca 20 m hög tall?
Vi har ett hemskt åbäke på framsidan, mellan huset och carporten som vi gärna skulle bli av med. Tyvärr går det inte att fälla åt något håll eftersom det är en väldig lite yta mellan carport, huset och granntomterna.
Någon som har haft samma problem? Och hur har ni löst det?
 
W
Ca 3000 kr om de bara ska ta ner den i sektioner och ni sedan tar hand om allt på marken. 3000 till om den ska kapa ner allt i smådelar så de kan transportera bort. Detta priset är i stor gbg. Finns de som tar mycket mer men det är rätt stor prutmån.
 
Vi betalde 1500 + moms för nedtagning av en stor tall som stod dåligt till. Man var tvungen att klättra upp och ta ned den i sektioner.
I det priset ingick inte bortforsling, bara uppsågning till hanterbara bitar.
Firman hette Södertörns trädfällning (eller något liknande).

Ovanstående gällde Stockholm, söderort.
 
Jag betalar ca 8.000kr för fällning av 7 st träd som står komplicerat till och då kapar dem upp allt men lämnar
kvar det... bor man mer centralt och bara vil fälla ett träd gissar jag på 1-2000 kr.
Använder mig av trädfällarlaget som jag har väldigt bra erfarenhet av.
 
Tack för svaren! Det verkar vara billigare än jag trodde så förhoppningsvis blir vi av med eländet snart :)

Swecul:
trädfällarlaget, är det i Stockholm?

Annars lät södertörns trädfällning bra då vi bor söder om Stockholm.
 
Det finns en del lastbilar med kran modell större som är utrustade med såg och kan plocka ner det bit för bit!
 
Kolla bara att det är ett seriöst företag som du anlitar och att dom har försäkring, det finns ju en anledning till varför det är ganska dyrt att fälla träd i villa områden. Om du skulle anlita någon som kanske inte flöjer skattereglerna "fullt ut" så är det du som är ansvarig och ersättningsskyldig.
Detta forum är ju ett bra sätt att ta in referrenser och få höra hur företag sköter sig.
Försök att fälla trädet när det har varit nån minusgrad så marken är frusen och torr, det går sönder en hel del annars.
Firman som fällde detta träd misslyckades lite och tappade toppen som landade i mitt pumphus, turligt nog gick bara taket sönder lite. Seriöst företag som rekommenderats av många, inge problem med att fixa skadorna men det kan hända den bäste.

Lägger upp lite bilder. Liten lärk ca 33m högt och 90cm under bark vid rotände, mitt på tomten. Tröttnade på att rensa hängrännor.
 
  • klippt 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klippt 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klippt 3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska få en offert på fällning av några träd på tomten.
Bra att få lite hum om var priserna ligger...
 
Vi har fällt 5-10 granar av olika storlek med en lokal firma (Värmdö). De fällde i bitar i några svåra lägen och körde iväg alltsammans. De sålde sedan vidare och priset blev nästan gratis till slut. Blev inga skador på marken runt omkring. Jag var inte där just när de fällde, och jag förstår faktiskt inte hur de lyckades så bra.

Sensmoral - kolla upp dina närmaste firmor - de kan vara billiga och skickliga. Det sitter ofta lappar på stolpar längs vägarna eller på Konsum/ICA. Fråga grannar etc.

Det viktigaste är att trädfällaren är ordentligt försäkrad. Annars kan det kan bli extremt dyrbart för dig vid en olycka.

/Fredrik
 
En kompis ringde och frågade om pris för att få ner två stora tallar i villakvarter, nu minns jag inte om priset var 3000 kr för bägge eller per styck. (osett)
Han tyckte det var lite dyrt och sa att han skulle tänka på saken, direkt ringer han mig och frågar om jag kan hjälpa honom med träden.........i samma stund ringer "trädhuggaren" tillbaka på den andra telefonen och prutar 50% på nyss uppgivna pris förutsatt att dom gick att ta utan skylift :rolleyes:
Så nog verkar det som att vissa "hugger till" ;) omotiverat mycket i den första prisuppgiften.

Träden var f.ö raka och helt oproblematiska att ta ner, använde dock vinch för säkerhets skull.
 
så, har nu fällt dem sju träden och fick dem uppkapade och dem "avgrenade"...
kostar 6.000 kr... Yiieey vad kul å hugga ved!! NOT!
 
79:an skrev:
K
Lägger upp lite bilder. Liten lärk ca 33m högt och 90cm under bark vid rotände, mitt på tomten. Tröttnade på att rensa hängrännor.

Jag hoppas att du inte gjorde ved av lärken?

Finare paneler än de framtagna ur lärk finns knappt.
 
Cheesus skrev:
Jag hoppas att du inte gjorde ved av lärken?

Finare paneler än de framtagna ur lärk finns knappt.
Inte en chans, ligger kluvet och strölagt på logen just nu i väntan på altanbygge sågade 28mm tjocka plank och en del 6x10" 5,5m långa och utan kvist ifall att man skall göra något kul i framtiden.
 
Någon som har koll på pris att ta ner ca. 50 tallar som inte utgör fara för någonting alls?
 
  • Gilla
Benny Turlen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.