F
R Rolle85 skrev:
Man leker med elden om man har pool och småttingar…räcker med att glömma stänga en grind så är det kört. Lägg pengarna på något annat
Poolen ingick med huset så tänker lika gärna använda den. Ser framemot många härliga badstunder med barnen. ☺️

Gått all babysim och simskola så dottern kan redan simma hyfsat. Bara att köra igång med pojken när han. Kommer. ☺️
 
Det med barn och pool, det ska var ett stängsel min90 centimeter högt och inte klättringsvänligt med en låsbar grind. Då är det inga problem med barn och det gäller att säga till inga barn, vid poolen utan att en vuxen är med. Hr inte haft några probelm med småttingar ( barnbarn ) , då jag har en barnpool med ca 20 centimeter djup på sidan om och samma vatten i båda. Föräldrarna har ett ansvar att hålla reda på barnen och där bryr jag mig inte, så inget problem med barn för min del. Klart vi är med, morföräldrar om föräldrarna lämnar över en helg.
 
Olyckor kan alltid ske, behövs ingen pool för det, räcker med en vattenpöl. Vår yngsta var 3-4 när vi drog igång poolen och började med att simma under vattnet, något år senare med huvudet ovanför….
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Efter en lång vinter var det äntligen dags att väcka poolen ur sin dvala. Jag tog tillfället i akt fördjupa mina poolkunskaper ytterligare och följde, med stor entusiasm, processen som lägger grunden för ännu en härlig badsäsong.

Du kan läsa blogginlägget här: Poolöppning steg för steg - så gjorde vi
Vad gör man åt badsugna ankor….

Två ankor i och vid kanten av en hemmapool omgärdad av trädäck och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
F Fideliox skrev:
Hoppar dock att starta vår i år när frugan är gravid.
Vill du inte simma i poolen själv?
 
P
R Rolle85 skrev:
Bor 40m från havet på västkusten. Har tre småungar som man fått vakta under åren. Att sätta en pool på tomten skulle aldrig falla mig in även om jag inte hade havet inpå. Är det något jag lärt mig med små så är det att allt händer.
40 meter är en ganska kort sträcka för ett litet barn att rulta iväg …
 
P pmd skrev:
Vad är aktivt syre? En syremolekyl med färre eller fler atomer än två?
R Rolle85 skrev:
[länk]
Det finns barn som dör på i lekparker, blir påkörda, cyklar om kull med dödlig utgång, ja egentligen allt man utsätts för i livet är riskabelt så sluta lev och gör något annat.
Det dör inte många barn i pooler i Sverige och du Rolle, gå inte ut, det är farligt.
 
Fördelen med pool är att barnen kan lära sig simma i tre års åldern, blir bekväma med att vara under vatten och får inte panik osv. Det tänker jag minskar risken för att drunkna på andra ställen, så risken ökar hemma men minskar på andra ställen. (Sen har man såklart låst tak över poolen)
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Automatisk dosering av hypoklorit och en uv-lampa är en kombination gör det enkelt att hålla halten av bundet klor så låg att det inte luktar.

För den som kör puckar är det mycket svårare.
Tycker det går oförskämt bra faktiskt. Har inte nån klorlukt öht. I år blandar jag multipuckar med CYA och inomhuspuckar utan men tidigare bara kört multipuckar och det luktar aldrig klor.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
F fsn skrev:
Tycker det går oförskämt bra faktiskt. Har inte nån klorlukt öht. I år blandar jag multipuckar med CYA och inomhuspuckar utan men tidigare bara kört multipuckar och det luktar aldrig klor.
Samma här, kastar i en biltema multiklorpuck lite då och då, typ 2ggr per vecka, enligt rekommendationen ska jag köra i 2,5st typ varannan dag.
Tablettmätaren visar oftast inget klor alls, luktar verkligen ingenting.
Enda problemet är simmande skalbaggar ett par gånger per säsong när det går några dagar för mycket, då får man köra 2 puckar samtidigt.
Förra sommaren mätte jag klor för att se att chockkloreringen tog, det var den enda gången.

Att ha pool är inte speciellt jobbigt.
 
F
Gimp Gimp skrev:
Samma här, kastar i en biltema multiklorpuck lite då och då, typ 2ggr per vecka, enligt rekommendationen ska jag köra i 2,5st typ varannan dag.
Tablettmätaren visar oftast inget klor alls, luktar verkligen ingenting.
Enda problemet är simmande skalbaggar ett par gånger per säsong när det går några dagar för mycket, då får man köra 2 puckar samtidigt.
Förra sommaren mätte jag klor för att se att chockkloreringen tog, det var den enda gången.

Att ha pool är inte speciellt jobbigt.
Typ så. En 200 grams puck var 10:e dag skulle jag tro. Säger varje år att jag skall mäta mer men det brukar bli 2ggr per säsong. Samma med backspolning, en gång ca 2 veckor efter uppstart, en gång mitt i säsong och en spolning vid nerstängning.
 
A ajn82 skrev:
Fördelen med pool är att barnen kan lära sig simma i tre års åldern, blir bekväma med att vara under vatten och får inte panik osv. Det tänker jag minskar risken för att drunkna på andra ställen, så risken ökar hemma men minskar på andra ställen. (Sen har man såklart låst tak över poolen)
Helt rätt tänkt med barnen och vattenvana. Har dom gått på babysim håller dom sig lätt flytande från 1 års ålder. Jag har inte tak över min pool. Det fungerar alldeles utmärkt ändå. När barnbarnen är här är det under ständig uppsikt. Dom får aldrig vara själva vid poolen.
 
Unikt namn
Pooltak skyddar både mot nedfallande barn, skräp och hindrar mycket värme att avdunsta. Så det finns många goda anledningar att skaffa ett.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Pooltak skyddar både mot nedfallande barn, skräp och hindrar mycket värme att avdunsta. Så det finns många goda anledningar att skaffa ett.
Nu när det är runt 25gr så håller jag över 30 gr i vattnet utan att köra värmepumpen….tak är bra men fult.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.