• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Attitudeswe
SCOP bode bara få anges för kallt klimat för pumpar som säljs i norden (som påstår sig vara anpassade för norden). Det blir ju missvisande med en effektivitetssiffra för centraleuropeisk klimat...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte en för 5000 kr +500 kr frakt på Amazon och installerade själv. Den fungerade mycket bra och verkar funka bra nu också. Den har överlevt vintern. Ger riktigt bra kyla. Om man jämför med portabel AC är skillnaden jättestor. Det är minst tre gånger så mycket kyla per krona.👍👍
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
N
Saknar en pump från Mitsubishi som är mycket väletablerade och har mycket gott kvalitetsrykte i sammanställningen.
 
  • Gilla
Mats-S och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Jag tycker att luftvärmepumpen idag är så dyr att den blivit ganska oattraktiv. Ska man betala 30 papp ca för något som kanske håller i 10 år? Visst kan man ha tur som så mycket annat men kvaliteten på allt har ju gått ner känns det som.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Attitudeswe
RoTe RoTe skrev:
Jag tycker att luftvärmepumpen idag är så dyr att den blivit ganska oattraktiv. Ska man betala 30 papp ca för något som kanske håller i 10 år? Visst kan man ha tur som så mycket annat men kvaliteten på allt har ju gått ner känns det som.
Den med listpris på 37kkr kostar ju normalt 21kkr+installation. Måste vara en utgående model då den prishöjts med 50%.

Skärmdump av prisgraf med prishistorik som visar ökning till 29 345 kr från 20 182 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RoTe
Jag menade att en pump för lite över 20 papp blir ju 30 installerad, det är väl standardpris för en LLVP idag.
 
De flesta småhus från Östergötland och norrut som är äldre än 20 år behöver en LLVP med så hög värmeavgivning som möjligt vid -10 grader och kallare.

Då snackar vi om Mitsubishi, Daikin eller Panasonic.

Toshiba är bra men inte i yttersta eliten.

Många som installerar en no-name pump som fungerar blir nöjda. Man kanske sparar 3000 - 5000 kWh per år men hade sparat 10 000 kWh med en prestandamodell enligt ovan. Prisskillnaden hade man sparat in på 2 år.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe
Många eldar ju i kamin också så att bara räkna rakt av på direktverkande el är missvisande för många. Sen går pumpen sönder, en gång under garanti så man får vara utan ett par veckor i väntan på tekniker sen strax utanför garantin och då får man lägga ut 30 papp till.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
De flesta småhus från Östergötland och norrut som är äldre än 20 år behöver en LLVP med så hög värmeavgivning som möjligt vid -10 grader och kallare.

Då snackar vi om Mitsubishi, Daikin eller Panasonic.

Toshiba är bra men inte i yttersta eliten.

Många som installerar en no-name pump som fungerar blir nöjda. Man kanske sparar 3000 - 5000 kWh per år men hade sparat 10 000 kWh med en prestandamodell enligt ovan. Prisskillnaden hade man sparat in på 2 år.
Beror på vad den används till. Jag använder den nästan bara som AC på sommaren ibland...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag köpte en för 5000 kr +500 kr frakt på Amazon och installerade själv. Den fungerade mycket bra och verkar funka bra nu också. Den har överlevt vintern. Ger riktigt bra kyla. Om man jämför med portabel AC är skillnaden jättestor. Det är minst tre gånger så mycket kyla per krona.👍👍
Alla är ju inte behöriga att utföra installationen av gasledningar så då blir det lite dyrare 😉
 
RoTe
Alla är inte behöriga att fixa med elen hemma heller men nog tusan får man köpa grejerna ändå. Värmepumpar får ju nu inte säljas utan installation.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Alla är inte behöriga att fixa med elen hemma heller men nog tusan får man köpa grejerna ändå. Värmepumpar får ju nu inte säljas utan installation.
Lite skillnad skulle jag vilja säga. "Oj där åkte det ut lite el. Får köpa mer. Bäst att klämma åt kabeln med rätt verktyg så det blir tätt i fortsättningen. Vill inte ha el rinnande utmed väggen."
 
RoTe
Du vet inte vad du talar om uppenbarligen. Vet du hur mycket kylmediegaser som läcker ut från industrianläggningar? Att som konsument klicka i en snabbkoppling är inget mer än en pissdroppe i havet.
 
  • Gilla
  • Arg
Mekplatsen och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du vet inte vad du talar om uppenbarligen. Vet du hur mycket kylmediegaser som läcker ut från industrianläggningar? Att som konsument klicka i en snabbkoppling är inget mer än en pissdroppe i havet.
Herregud vilken klåpare du är. Så för att det finns något värre så är det okej att göra många småfel? Maken bakåtsträvare har jag inte sett på länge.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.