Är det bara jag som reagerar på att föreningen skriver:
"Efter OVK / Justering av ventilationen så är din forcering trasig i köksfläkten."

Om nu forceringen är konstant i stängt läge förstår jag inte hur det påverkar föreningens ventilation. Visst, det kanske leder till sämre luftmiljö vid matlagning i lägenheten, men borde ha samma funktion som en lägenhet som står tom. Eller någon som bara köper hämtmat.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Är det bara jag som reagerar på att föreningen skriver:
"Efter OVK / Justering av ventilationen så är din forcering trasig i köksfläkten."

Om nu forceringen är konstant i stängt läge förstår jag inte hur det påverkar föreningens ventilation. Visst, det kanske leder till sämre luftmiljö vid matlagning i lägenheten, men borde ha samma funktion som en lägenhet som står tom. Eller någon som bara köper hämtmat.
Det påverkar kanske inte föreningens ventilation. Men myndighetskravet är att det skall finnas en fungerande ventilaltion i varje lägenhet. Och det kravet ställs mot fastighetsägaren.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Är det bara jag som reagerar på att föreningen skriver:
"Efter OVK / Justering av ventilationen så är din forcering trasig i köksfläkten."

Om nu forceringen är konstant i stängt läge förstår jag inte hur det påverkar föreningens ventilation. Visst, det kanske leder till sämre luftmiljö vid matlagning i lägenheten, men borde ha samma funktion som en lägenhet som står tom. Eller någon som bara köper hämtmat.
Fast jag tycker det ser ut som att den är i ständigt öppet läge. Vilket väl inte borde störa någon, vare sig boende i lgh, grannar, brf eller kommunen?

Kanske (försumbart) högre uppvärmningskostnad för brf.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
K
jarlh jarlh skrev:
Vrider man på vredet för att öppna spjället märks ingen skillnad. Däremot kan man i samband med matlagning konstatera att utsuget är rätt klent.
Om du vrider reglaget till läget där det står "30" minuter, startar det en fläkt inne i fläktkåpan då?

Det är väl det som är själva forceringen, dvs att man kan dra på med fläkten inne i spiskåpan när man lagar mat. Lite svårt att avgöra på bilden, men det ser verkligen ut som att någon har plockat bort fläkten ur spiskåpan? Det ska väl inte vara tomt där? Ser ju ut att vara gängade fästen för fläkten där.

Sedan när timern slår av efter 30 minuter så ventileras lägenheten genom den stillastående fläkten, av den större fläkten som antagligen sitter uppe på taket på huset.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Nej; har man en större fläkt på taket så brukar det inte vara någon fläkt i spiskåpan. Man vill inte ha övertryck i kanalen så att os pressas ut hos grannarna, utan luften sugs upp av fläkten på taket. Det som brukar hända när man vrider på är att luckan till kanalen öppnas lite mer och möjligen att fläkten på taket ökar i varvtal.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Spiskåpa som man ser har ju ingen fläkt i sig utan enbart tidsstyrt spjäll som dessutom är borttaget då man ej fått avsedd effekt på oset. Forceringen måste ske med en vanlig köksfläkt troligtvis vilket får takfläkt en att kicka igång på högvarv pga tryckhöjningssensor och hjälpa till att suga ut oset som också skall kunna ställas in med grundflöde. Så verkar som om det sitter fel grej här. Styrelsen benämner det hela som spiskåpa och köksfläkt i samma brev vilket är två olika saker tyvärr, så inga ledtrådar där inte. Snacka med styrelsen för att klargöra det hela kanske. Vissa spiskåpor kan normalt samarbeta med en egen takfläkt via kabel men då i eget hus och ej centrala system
 
Om de var förra ägaren så kan du ju prova klaga där.. lite beroende på vad stadgarna säger om vem som e ansvarig.
Och sen kan det väl anses som ett dolt fel.. kanske? Vet inte hur länge man kan påtala det..

Men detta kan väl inte vara så dyrt att laga?
 
Claes Sörmland
Då en en helt ny spiskåpa av ersättningstyp för denna kostar 2500 kr och den är uppenbart uråldrig och sliten så kan det aldrig vara aktuellt med dolt fel. Saker går sönder när de åldras och då får man byta ut dem. Det är en del av att äga en bostadsrätt med en gammal lägenhet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då en en helt ny spiskåpa av ersättningstyp för denna kostar 2500 kr och den är uppenbart uråldrig och sliten så kan det aldrig vara aktuellt med dolt fel. Saker går sönder när de åldras och då får man byta ut dem. Det är en del av att äga en bostadsrätt med en gammal lägenhet.
Nä de har du ju rätt i.. kostar de 2.5k så är de väl bara o fixa de skulle jag sagt.
 
Ett sätt att kolla om det är rätt typ av fläkt/spiskåpa är ju att höra med grannarna hur deras system ser ut. Då ser man ju om det är rätt typ av utrustning ( med eller utan fläkt ), som sitter där nu och om det verkar fattas något.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
TS här. Ursäkta långa frånvaron.

Det är alltså min gamla mammas lägenhet det rör sig om, men det är jag som ser till den.

Det är en fläktkåpa som tidigare boende i lägenheten monterat i samband med köksrenovering.

Huset har mekanisk frånluftsventilation. Det sitter alltså en stor fläkt uppe på taket som suger ut luft ur lägenheterna. Ovanför min mamma spis sitter:

[bild]

Vrider man på vredet för att öppna spjället märks ingen skillnad. Däremot kan man i samband med matlagning konstatera att utsuget är rätt klent.

På insidan ser man inget som kan röra sig:

[bild]

Det verkar som att själva spjället saknas, och då borde väl man alltid har fullt utsug?


PS. Clas Sörmland, styrelsen verkar ha som vana att hota med det ena och andra så fort de tycker att någon gör det minsta fel.
Forceringen ligger i att spjället öppnar när timerratten vrids om.
Du kan ju alltid skruva loss rörklämman runt röret som sitter på spiskåpan och känna om det finns ett luftdrag i röret.

Detta är enkla grejor, inte rocket science precis. Ni borde enkelt kunna fixa detta.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Forceringen ligger i att spjället öppnar när timerratten vrids om.
Du kan ju alltid skruva loss rörklämman runt röret som sitter på spiskåpan och känna om det finns ett luftdrag i röret.

Detta är enkla grejor, inte rocket science precis. Ni borde enkelt kunna fixa detta.
Ja det är den vanligaste lösningen i flerfamiljshus. Men det förekommer varianter som nämnts i tråden. Med ex. kombination av kontrollerad fläkt i lägenheten som samverkar med centralfläkten. OM det är en sådan lösning i det här huset, så är det troligen fel typ av kåpa i lägenheten här. Man behöver undersöka vilken typ det skall vara, så man inte köper något som fortfarnade är fel. Men oavsett så är det inga jättekostnader. Bara att fixa.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Luften sugs ut genom hålet där röda pilen pekar.
Ventilationshål med röd pil som visar luftflödesriktningen och tecken på tidigare installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan se rester av att något suttit monterat där tidigare, ett spjäll kan kan ju misstänka.

Jag mejlade kommunen och frågade om avsaknat spjäll är anledning till underkänt. De svarade:

"Den certifierade funktionskontrollanten gör bedömning om ett
ventilationssystem är godkänt eller inte. Bristerna som behöver
åtgärdad ska kontrollanten skriva i protokollet och sedan skicka det
till plan- och byggnadsnämnden som är tillsynsmyndigheten.

Nämnden har enbart att ta ställning till om fastighetsägaren uppfyllt
sina skyldigheter att (1) låta utföra den återkommande besiktningen
och
(2) att åtgärda eventuella brister som framkommit vid kontrollen åtgärdas.

De certifierad funktionskontrollanterna har genomgått utbildning och
nämnden ska godta de utlåtanden som inkommer. Att bedöma fel och
brister ligger på den certifierade funktionskontrollanten."


Så jag bad om en kopia på senaste besiktningsprotokollet för att se vad som stod, och vem som besiktade, och fick ett protokoll från hösten 2019.

"Detta är det senast inkomna protokollet vi har. Om de nyligen gjort en besiktning är det inte säkert att den ännu inkommit till oss."

Enligt Brf-styrelsen ska det skickats in i april.
 
Claes Sörmland
Det är inte första gången en OVK-firma missar att skicka in protokollet från OVKn till kommunen. Har hänt min förening också.

Föreningen (= styrelsen) ska också anslå protokollet (eller ett "intyg" som listar alla nedslagen från protokollet om sådana finns) på väl synlig plats, t ex i trappuppgången, så att alla kan ta del av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.