Hej alla vetare...

(TLDR: när kan man fylla upp bakom ny mur och kan man använda stemlim(skum) för att sätta muren trots att de gamla ytong-blocken är ojämna?)

Jag skall mura en liten mur imorgon, 5m lång och 50cm hög. Jag har gjutit sockel och lagt ett första varv med gamla betongstenar. Först hade jag tänkt limma med moderna murarblock men kom istället över billiga blå-betongblock som diffar alldeles för mycket i storlek för stenlim (skum), antar jag? Jag kanske har fel? De skiljer några mm, upp till en centimeter mellan alla block.

Om jag nu måste mura, har ni tips på lättarbetad murbruk för en händig nybörjare? Och hur länge måste jag vänta innan jag fyller på bakom muren som skall vara stödmur mot gräsmattan? Räcker det att muren sätter sig över kvällen/natten så jag kan fylla på på Måndag?

Trädgård med pågående bygge av mur, grushög, murblock och utgrävd slänt redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidigare var här en liten slänt där det skulle växa smultron men med tiden tänkte ogräset annorlunda och de senaste åren har det sett hemskt ut, nu blir det en liten uteplats att njuta i. Och det är planerat att montera dit ett gavelväxthus med tiden.

Tack för hjälp!
 
Kör med mur o putsbruk c och vänta några dagar bättre att det får torka ordentligt
 
  • Gilla
Pär Sköld
  • Laddar…
K
Ska du armera något?
Kör du bruk mellan varven ger det ju möjlighet att lägga bistål och det blir genast mycket starkare
 
K kniv skrev:
Ska du armera något?
Kör du bruk mellan varven ger det ju möjlighet att lägga bistål och det blir genast mycket starkare
Ja, jag tänkte lägga dit lite armering, men kom på det i går kväll så stort tack för tipset. Det hade jag lätt kunnat missa. Tänkte skaffa de tunnare 2-meters armeringsjärnen och lägga lite om lott. Tror du det funkar? så att det ligger minst två i hela längden.
 
K
Bistål brukar ligga i två rader på blocken med förskjutna skarvar så det inte blir en generalskarv
 
  • Gilla
Pär Sköld
  • Laddar…
Så här fick det bli. Lite snett är oxå rakt 😁 men det är inte mer än att putset fixar det. Skeva block gör det inte enkelt för en nybörjare.

Nybyggd stödmur av betongblock vid husgrund, något ojämn men stabil, med grus och armeringsjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej igen lägg platonmatta eller liknande på utsidan mot muren innan du fyller igen
gasbetong suger fukt från gräset jorden
Annars finns risk att stenen suger fukt och spricker till vintern såg att du hade någon duk där vid sidan
 
  • Gilla
Pär Sköld
  • Laddar…
K
Armeringen är inte najad? Och sen vet jag inte heller om det är så bra att bygga med radonblock… 😬
Men gör som tipset om platonmatta ovan oavsett, annars så spricker nog dina fogar fortare än kvickt! Mark har både högre tryck och högre duktighet än man kan tro
 
  • Gilla
Jesper mångsysslare
  • Laddar…
Du ska nog skydda ovandelen av muren
med en plåt eller tegelpannor som ett tak
som skyddar ovanifrån en plåtslagare bockar
lätt till snygga plåtar att fästa ovan på i den färg som du vill ha
 
  • Gilla
Pär Sköld
  • Laddar…
K kniv skrev:
Armeringen är inte najad? Och sen vet jag inte heller om det är så bra att bygga med radonblock… 😬
Men gör som tipset om platonmatta ovan oavsett, annars så spricker nog dina fogar fortare än kvickt! Mark har både högre tryck och högre duktighet än man kan tro
Sen när najar man denna typ av mur?
Och vad ska den hålla för?
Pansarskott? Atombomb?
 
  • Gilla
Pär Sköld
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Sen när najar man denna typ av mur?
Och vad ska den hålla för?
Pansarskott? Atombomb?
Platonmatta köpaer jag men du har helt rätt, den skyddar mot 40cm jord. Gott nog är gott nog.
 
Murade du med c bruk?
Ska den putsas sen?
 
A Alexn72 skrev:
Murade du med c bruk?
Ska den putsas sen?
B-bruk, ja, den skall putsas på insidan är tänkt. Skall med tiden funka som mur till:

https://www.grohus.com/se/stormsakra-vaxthus/variant-152-vagg-modell-c

Men växthuset kommer först om något år eller så, jobbar nära nollbudget här. Hittills har mur och trädgårdsjobb ink liten grävare och släp i en vecka kostat just kort om 15´, räknar med 5-10 till innan allt är helt klart. Men då är det bera som görs... tex topdress med några kubik, så det måste till en lastbil.
 
K
A Alexn72 skrev:
Sen när najar man denna typ av mur?
Och vad ska den hålla för?
Pansarskott? Atombomb?
Okej så najning är bara för pansarskott och atombomb.. lol
 
K kniv skrev:
Okej så najning är bara för pansarskott och atombomb.. lol
Det är överlappet som ger styrka inte najningen.
Najningen är mer eller mindre bara till för att hålla det på plats tills armeringen är ingjuten.
Ska skarven hålla för sig själv ska den svetsas.
Gjuter man in en najad skarv i tex ett golv så finns det dessutom utrymme för Najningen att existera.
I detta fall är risken stor att najningen tar för stor plats mellan blocken.

Inte mycket till fakta men här diskuteras najning
https://www.byggahus.se/forum/threads/naja-armering.383330/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.