S snickar skrev:
Köp fiberduk och rulla över och förbi hela tanken. Duken kommer fungerera som ett extra hängsle när jordmassorna ligger på och samtidigt skydda lite extra om du råkade få lite sten mot tanken.
Sedan hade jag nog inte tömt tanken helt över vinter så det finns lite extra vikt därifrån.
Ja, det är en vettig idé. Jag kan täcka sidor/ovansida med duk och sedan försöker jag väl ändå lägga "mjukast" material närmast, typ sand och sådant. Sedan det grövsta joxet längst ut/upp.

Vad gäller vattnet så verkar det som att gropen håller sig någorlunda torr mellan regnen. Verkar alltså inte som det är grundvatten eller "markvatten" som står i backen. Det vore lite förvånande eftersom detta är nära toppen på en ås som huset ligger på. Jag har tömt den några gånger (hävert medelst trädgårdsslangen) och den brukar hålla sig i stort sett tom fram tills det kommer nederbörd igen. Brukar ta ungefär 2 timmar att tömma hålet, så det måste vara ett par tusen liter vatten i alla fall. Får göra en uppskattning av flödet nästa gång.

Eftersom jag kommer använda vattnet i tanken mest/bara under sommaren just när det är torrt länge så tror jag att det naturligt kommer att bli så att tanken innehåller mer vatten under de perioder som marken också gör det. Kan inte tänka mig att jag använder tanken efter september (med det klimat vi har nu i alla fall). Får köra med lite extra marginal första året och lämna en tredjedel i den för att se hur snabbt den fylls på framåt hösten. Kommer att samla vatten från ett tak som är ungefär 10 kvadrat, så kan ju lätt rätt räkna ut hur många liter det blir om jag håller lite koll på hur mycket det har regnat.

Nu börjar jag fundera på om jag kan spara vattnet som jag tömmer ut i år för att fylla på tanken när jag beställer den framåt våren... hmm. Blir kanske billigare att kasta bort det och beställa en påfyllning med tankbil.
 
Sååå mycket arbete för 3 kubikmeter vatten, när vi körde stort trädgårdsland så tog jag hem 3 kubik vatten från ån i tankvagn och det gjorde 2 st Gardenaspridare av med på 3 timmar. Jag kunde hämta en tank till men du?

Jag vet hur det är att gräva, hastigt och lustigt fick vi gräva en pumpgrop, det sista på 2 meters djup fick jag ta med hink och spade för man kan inte kasta upp blöt jord från så djup grop.

Men lycka till, tänk på att betongen i tråden också lyfts arv grundvattnet så 3 ton förblir inte 3 ton när det kommer vatten runt om.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Sååå mycket arbete för 3 kubikmeter vatten, när vi körde stort trädgårdsland så tog jag hem 3 kubik vatten från ån i tankvagn och det gjorde 2 st Gardenaspridare av med på 3 timmar. Jag kunde hämta en tank till men du?

Jag vet hur det är att gräva, hastigt och lustigt fick vi gräva en pumpgrop, det sista på 2 meters djup fick jag ta med hink och spade för man kan inte kasta upp blöt jord från så djup grop.

Men lycka till, tänk på att betongen i tråden också lyfts arv grundvattnet så 3 ton förblir inte 3 ton när det kommer vatten runt om.

Protte
Ja, visst blir det mycket jobb. Vi har dock inget som kan dra något ton vatten regelbundet och ett bilköp är inte riktigt planerat. Tänker mig att det är lite smidigare att ha en tank på tre kubik som redan innehållet vatten, och så vill jag helst inte att den ska stå synlig på tomten. Bäst vore förstås om jag kunde använda billigt kommunalt vatten men det får man inte.

Har heller inga illusioner om hur lite tretusen liter vatten är. Det är till att vattna saker som bärbuskar under några torra veckor, inte till att underhålla en golfbana.
 
Vi har haft vår tank i snart tre år nu (5 kbm), och vi gjorde en "riktig" dränering 10 cm stenkross, duk, tank, sand, och med en dräneringsbrunn. 90% av det vatten jag samlar på ett år är från en pump i dräneringsbrunnen, som pumpar därneringsvattnet in i tanken. 😅 Men ser på bilderna här i tråden att det blir en hel del. :) Någon gång i juli brukar det sina.

Det går lite annan dränering till den brunnen också. Botten på den brunnen är ca 20 cm under tankens botten, och utloppet från den till kommunens dagvatten är ca 20 cm ovanför botten på tanken. Jag har en vattenkoppling direkt inne från brunnen till tanken, och el inne i brunnen ⚡, så pumpen står bara där nere utan att synas.

På vintern brukar jag tömma vår vattentank, 2 av åren har jag haft snäckor i tanken som på något sätt kommit dit med regnvattnet och lyckats överleva. Ett år hittade jag någon slags räka där, och då bor vi ändå 3-4 mil från havet... Så jag har krupit ner i den om hösten och städan ordentligt och haft i någon dl salt i botten och det lilla vattnet som alltid blir kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.