Okej, nu har jag köpt ny pump och ny sugslang. Den gamla sugslangen läckte lite, bidrog nog till kass prestanda.

Problemet kvarstår dock delvis.
Jag har lyckats få bra flöde och tryck i 30 sekunder. Sen hörs det ett gurglande och det kommer luft i sugslangen. Väntar jag 2 min går det 30 sek till.

Har lodat brunnen. Vatten ligger vid 5.20 (idag iallafall). Köpte 7m sugslang. Så den går ner cirka 6.5 meter.

Alltså minskar vattennivån med cirka 1.5 meter på 30 sekunder. Dåligt tillflöde? Hur åtgärdar man detta?

Antar det är någon form av rörspetsbrunn? Är bara ett rör som sticker upp ur marken.
 
B
Har du någon annan brunn för vatten, eller t.ex. kommunalt dricksvatten, eller granne i närheten? Då kan du ju testa att fylla brunnen tillfälligt en stund för att testa om det är tillrinningen i brunnen som är problemet.

Om grundvattnet sjunker eller om brunnen är lite på gång att sina, så kan man ju testa med en djupbrunnspump. Ger i alla fall lite mer kapacitet.

Här finns relativt billiga sådana pumpar, i gen aning om kvaliteten...
https://m-eur.vevor.com/deep-well-p...FFLgryxA12Lp_rwRtdMecu13O3OT0qtkaAgSDEALw_wcB
 
B BSOD skrev:
Har du någon annan brunn för vatten, eller t.ex. kommunalt dricksvatten, eller granne i närheten? Då kan du ju testa att fylla brunnen tillfälligt en stund för att testa om det är tillrinningen i brunnen som är problemet.

Om grundvattnet sjunker eller om brunnen är lite på gång att sina, så kan man ju testa med en djupbrunnspump. Ger i alla fall lite mer kapacitet.

Här finns relativt billiga sådana pumpar, i gen aning om kvaliteten...
[länk]
Har provat att fylla. Då kommer vattnet ända upp och svämmar över. Sen sjunker det undan ganska snabbt.

Röret är bara ca 5cm i diameter, en sån pump går väl bort?
 
Då låter det som att du har en enkel rörspetsbrunn med begränsat tillflöde.
Jag känner inte till några sätt att öka flödet på en sådan, men det behöver inte betyda nått.
 
B
M Maestrono skrev:
Har provat att fylla. Då kommer vattnet ända upp och svämmar över. Sen sjunker det undan ganska snabbt.

Röret är bara ca 5cm i diameter, en sån pump går väl bort?
Finns i och för sig smala pumpar också t.ex. denna som är 2".
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B08ZVWGFDM/ref=ox_sc_act_image_1?smid=A3PH1UKW4BOVPO&psc=1

Men jag gissar att du inte har så djup brunn, och då vinner du inte mycket i tillrinning på att sänka pumpen. Är ju skillnad på om man har 50m djup brunn. Då kan ju en sänkt vattenspegel ge ökat tillrinning.

Vad jag har hört så är det backspolning med tryck (typ spolbil), eller upptagande och rensning av spetsens hål som gäller.
 
Håller på att bli vansinnig.

Har nog lokaliserat felet till sugslangen. Har fått det att funka i flera timmar men sen helt plötsligt börjar det tjafsa och det kommer in luft.

Har köpt:
- Ny 10m sugslang från biltema. Helt värdelös. Omöjligt att få tätt. Har använt gardenas sugslangskoppling och backventil.
- Komplett 7m sugslang från biltema. Funkar, men är för kort. Vattennivån sjunker för mycket.
- Kört en sugslang från gardena med ny sugslangskoppling och backventil. Denna funkar till och från.
Kör jag med pumpautomaten så pyser det ut vatten i kopplingen mellan sugslang och pump när jag inte plockar ut vatten. Hur fan ska man få det tätt? Verkar helt omöjligt.
 
Det med Gardena och liknande, lika med dom blå som säljs på vatuhusen, men kan vara lite bättre om man drar till riktigy hårt, dom är gjorda för tryck och läcker in mycket luft om dom sitter på en sugsida. Så det blir att ha kopplingar som är täta
 
J jonaserik skrev:
Det med Gardena och liknande, lika med dom blå som säljs på vatuhusen, men kan vara lite bättre om man drar till riktigy hårt, dom är gjorda för tryck och läcker in mycket luft om dom sitter på en sugsida. Så det blir att ha kopplingar som är täta
De säljs ju som sugslang.

Vad ska man ha för grejer då?
 
Du är medveten om att man inte kan suga med högre höjdskillnad än 8-9m?

Det kan vara därför din 7m slang funkar, men inte din 10m.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Maestrono skrev:
Kör jag med pumpautomaten så pyser det ut vatten i kopplingen mellan sugslang och pump när jag inte plockar ut vatten. Hur fan ska man få det tätt? Verkar helt omöjligt.
Är det gänga mellan slang och pump?
Hur har du tätat den i så fall?
 
Jag hade liknande problem med otät koppling på sugsidan när jag satte ut min pump idag. Jag suger ur en bäck så vattenbrist är det inte. Lösningen var enkel, jag drog några varv vulktejp runt kopplingen under tiden pumpen gick. Det märktes direkt när det blev tätt för det slutade spotta i slangarna.

Min är en biltemapump. Pumpen är bra men kopplingen på sugslangen är ett skämt. Strular det fler gånger gör jag en ny sugslang med pemslang.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Du är medveten om att man inte kan suga med högre höjdskillnad än 8-9m?

Det kan vara därför din 7m slang funkar, men inte din 10m.
Ja. Men blir fan inte klok på grejerna.
Vattennivån har jag lodat till 5.3 meter. När jag kör med 10m slang så funkar det, men inte med 7m. Obegripligt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det gänga mellan slang och pump?
Hur har du tätat den i så fall?
Ja gänga. Tätning endast det som medföljer i kitet dvs nån gummipackning
 
G-83 G-83 skrev:
Jag hade liknande problem med otät koppling på sugsidan när jag satte ut min pump idag. Jag suger ur en bäck så vattenbrist är det inte. Lösningen var enkel, jag drog några varv vulktejp runt kopplingen under tiden pumpen gick. Det märktes direkt när det blev tätt för det slutade spotta i slangarna.

Min är en biltemapump. Pumpen är bra men kopplingen på sugslangen är ett skämt. Strular det fler gånger gör jag en ny sugslang med pemslang.
Pemslang har jag gott om. Vad ska man använda för koppling då?
Jag har clas ohlssons pump, samma skit antar jag
 
M Maestrono skrev:
Ja gänga. Tätning endast det som medföljer i kitet dvs nån gummipackning
Har du en länk till slangen?

För spontant tror jag du behöver täta den gängan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.