Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Har man plywood under takpannor? Verkar ju inte särskilt tätt .....
Det är vad jag tror men kan va annat träslag, oavsett vilket är det ingen takpapp på, utan bara skivmaterial.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Har man plywood under takpannor? Verkar ju inte särskilt tätt .....
Väldigt vanlig metod.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
M Mjolnir skrev:
Ser ut sådär inifrån vinden. Rev bort gamla frånluftskanalen när jag flyttade allt.

Om enklast är att proppa igen från båda sidorna så gör jag det bara. Orkar inte glra ett projekt av det egentligen.

Vad ska man ha för att proppa igen röret utifrån? Inifrån har jag täcklock till nippeln på 125 mm.
Kan du inte bara tillverka ett plåtlock? det kan ju inte vara speciellt svårt.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Har man plywood under takpannor? Verkar ju inte särskilt tätt .....
det har myrsjöhus haft sen början på 70-talet ,
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Kan du inte bara tillverka ett plåtlock? det kan ju inte vara speciellt svårt.
Ser ut sådär ovanpå, är den inte redan gjord för att det ska vara omöjligt för regn att ta sig in i kanalen?
 
  • Ventilationshuv på röd tegelpanna med synlig regnskyddsfunktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker du ska ta bort takgenomföringen om du inte ska använda detta längre. Det riskerar att bli en kall punkt på vinden där fukt kondenserar och droppar.

Jag skulle ta en bit av samma material du redan har i taket (samma tjocklek och typ) och sedan lägga en remsa uppe och nere i hålet, på insidan. Därefter skruva fast biten i hålet. Inget ovanpå den biten som täcker hålet. Därefter skulle jag ta någon fogmassa gjort för att täta mellan byggnadsdelar (billigt och finns i alla byggvaruhus) och täta så gott det går i springan runt din lagning. Klart.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Väldigt vanlig metod.
Finns det fördelar mot att ha någon papp eller är det av kostnadsskäl man undviker papp?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Finns det fördelar mot att ha någon papp eller är det av kostnadsskäl man undviker papp?
Snållösning nr 1. Funkar bättre i tex Spanien.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Tycker du ska ta bort takgenomföringen om du inte ska använda detta längre. Det riskerar att bli en kall punkt på vinden där fukt kondenserar och droppar.

Jag skulle ta en bit av samma material du redan har i taket (samma tjocklek och typ) och sedan lägga en remsa uppe och nere i hålet, på insidan. Därefter skruva fast biten i hålet. Inget ovanpå den biten som täcker hålet. Därefter skulle jag ta någon fogmassa gjort för att täta mellan byggnadsdelar (billigt och finns i alla byggvaruhus) och täta så gott det går i springan runt din lagning. Klart.
Jag har isolerat den del som går in i kallvinden. Borde inte orsaka kondens. Skillnaden mot tidigare är att det nu sitter ett isolerat täcklock mot huvens nippel i vinden, istället för ett isolerat ventilationsrör. Postade bild på hur jag isolerade innan jag monterade tillbaks allt. Sen finns det säkert bättre lösningar som du beskriver, men om det jag gjort duger tänker jag att det får vara så tillsvidare.
 
M Mjolnir skrev:
Så la jag igen taket på det. Tycker inte pannorna sitter perfekt men det förekom även innan jag öppnade upp taket. Försökt trixa med dem som inte sluter perfekt ett tag men får ej till det.

Är det nåt jag bör åtgärda?
Några synpunkter på detta tidigare inlägg? Se tillhörande bilder ovan i tråden 👆
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.