Hej,

Tar bort en gammal huv på taket efter renovering av ventilationen.

Se bild, den silvriga genomföringen på bilden sitter som berget med kletigt kittmassa under.

Tänkte använda multiverktyget för att såga ut ett kvadratiskt hål runt den. Därefter såga ut en kvadratisk "pusselbit" i OSB och limma med utefog. När det är gjort, limma en OSB ovanpå som överlappar skarvarna. Försökt beskriva med bild nedan.

Funkar det eller ska jag göra annorlunda?
 
  • Röd takhuv med kitt på takpannor vid renovering, bredvid en äldre avlägsnad ventilationsgenomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritad steg-för-steg-guide för att täcka en ventilationgenomföring med OSB-skiva och fog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det OSB sen tegelpannor ? Det finns ingen papp?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det OSB sen tegelpannor ? Det finns ingen papp?
Nej precis det finns ingen papp. Det är plywood och betongpannor ovanpå det.
 
  • Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
Cheesen
OSB blir inte tät, isåfall sätt plywood. hur funkar avrinningen under pannorna? Bättre att proppa genpmföringen
 
Cheesen Cheesen skrev:
OSB blir inte tät, isåfall sätt plywood. hur funkar avrinningen under pannorna? Bättre att proppa genpmföringen
Läktarna som pannorna vilar på har lite mellanrum mellan plywooden så den rinner emellan.

Okej så samma princip som jag beskrev menar du fast med plywoodskiva istället?

Med proppa genomföringen hur menar du då?
 
Jag gissar att din lösning riskerar ansamling av vatten på ”hyllan” av den övre biten. Föreslår istället att du gör som du tänkt men uppnått, dvs sätt den större biten på insidan. Borra ett hål i mitten av den större biten, i mer en skruv eller tråd eller nåt att kunna dra upp med, i biten, sen nån bra fog/lim typ tec7, dra upp den och skriva fast den utifrån. Sen bort med det du dragit i, mer kladd och i med lagningsbiten.

Rekommenderar som andra plywood snarare än osb.
 
Cheesen
M Mjolnir skrev:
Läktarna som pannorna vilar på har lite mellanrum mellan plywooden så den rinner emellan.

Okej så samma princip som jag beskrev menar du fast med plywoodskiva istället?

Med proppa genomföringen hur menar du då?
Sätt ett lock över röret. du behöver aldrig ta bort genomföringen om du bara sätter igen röret. då slipper du ta sönder taket
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Sätt ett lock över röret. du behöver aldrig ta bort genomföringen om du bara sätter igen röret. då slipper du ta sönder taket
Okej och om jag gör det, hur blir det med att isolera det och så vidare för att förhindra kondens inne i vinden? Bara klä alla metallbitar?
 
lägg en fyrkantig plåtbit med asfaltkitt i mellan som är lite större än hålet så blir det tätt
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Jag gissar att din lösning riskerar ansamling av vatten på ”hyllan” av den övre biten. Föreslår istället att du gör som du tänkt men uppnått, dvs sätt den större biten på insidan. Borra ett hål i mitten av den större biten, i mer en skruv eller tråd eller nåt att kunna dra upp med, i biten, sen nån bra fog/lim typ tec7, dra upp den och skriva fast den utifrån. Sen bort med det du dragit i, mer kladd och i med lagningsbiten.

Rekommenderar som andra plywood snarare än osb.
Hänger med på hur du menar förutom med att borra hål på den större biten och skruv och tråd.
 
Cheesen
M Mjolnir skrev:
Okej och om jag gör det, hur blir det med att isolera det och så vidare för att förhindra kondens inne i vinden? Bara klä alla metallbitar?
Isoleringen ska du ju ha under ditt täckskikt.. inte under pannorna. om du proppar röret så blir det en del av ditt täckskikt. Det har väl hållit tätt innan? varför såga sönder något som funkar?
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Isoleringen ska du ju ha under ditt täckskikt.. inte under pannorna. om du proppar röret så blir det en del av ditt täckskikt. Det har väl hållit tätt innan? varför såga sönder något som funkar?
Ser ut sådär inifrån vinden. Rev bort gamla frånluftskanalen när jag flyttade allt.

Om enklast är att proppa igen från båda sidorna så gör jag det bara. Orkar inte glra ett projekt av det egentligen.

Vad ska man ha för att proppa igen röret utifrån? Inifrån har jag täcklock till nippeln på 125 mm.
 
  • Vy från vinden med synliga takbjälkar och ett borttaget ventilationsrör som lämnar en öppning i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Proppat med täcklock inifrån och isolerat med strumpa.
 
  • Rödglast tak med genomföring täckt av grå täcklock och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så la jag igen taket på det. Tycker inte pannorna sitter perfekt men det förekom även innan jag öppnade upp taket. Försökt trixa med dem som inte sluter perfekt ett tag men får ej till det.

Är det nåt jag bör åtgärda?
 
  • Rött tak med tegelpannor som inte sitter helt jämnt och tätt, en potentiell installationsfråga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röda takpannor med en takhatt, några pannor sitter inte helt perfekt mot varandra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på takpannor som inte sitter perfekt på ett hustak, med tydligt mellanrum mellan pannorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött tegeltak med en skorsten och några takpannor som inte sluter helt tätt mot varandra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har man plywood under takpannor? Verkar ju inte särskilt tätt .....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.