D
Min fru har kollat på Husköp i blindo där stylisten målade väggar, snedtak och tak-tak i samma färg. Så det ska vi göra i två rum nu.

Har någon på detta eminenta forum erfarenhet av detta?

Hur ska man tänka kring gräng på snedtsket? Tänkte köra grov roller i taket och medium på väggar.

Finns det någon vettig färg att måla allt sammans med eller ska jag köpa takfärg och en väggfärg? Olika färger i rummen såklart så blir många tusenlappar färg om separate färger är att föredra. Ser att Nordsjö har en vägg och takfärg: https://www.hornbach.se/p/tak-vaggfarg-nordsjo-original-3-bw-helmatt-vit-10l/10706625/

Kanske är det skräp? Har målat innan med kanonresultat med bra färg, Alcro och Beckers proffsgrejer.

All feedback mottages med glädje!
 
Det är mycket snyggare med samma färg på väggar och tak, tycker jag.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
Verkar som färgerna som säljs som "vägg och tak" är mindre bra som väggfärg. Sen slog det mig, det är ingen skillnad mot när en målar vitt och då är det väggfärg på väggarna och takfärg i taket. Så det är precis vad jag kommer göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hen-rik och 1 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Verkar som färgerna som säljs som "vägg och tak" är mindre bra som väggfärg. Sen slog det mig, det är ingen skillnad mot när en målar vitt och då är det väggfärg på väggarna och takfärg i taket. Så det är precis vad jag kommer göra.
Tänk på att man brukar ha mattare färg i tak och något mindre matt på vägg. Är "Tak & Vägg" en kompromiss? Matt takfärg är inget man kan torka av om det sitter på vägg och motsatt kommer blankare färg i taket ge mer reflexer.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Verkar som färgerna som säljs som "vägg och tak" är mindre bra som väggfärg. Sen slog det mig, det är ingen skillnad mot när en målar vitt och då är det väggfärg på väggarna och takfärg i taket. Så det är precis vad jag kommer göra.
”Vägg och takfärg” brukar vara glans 7, vilket är standard glans på väggar.

”Vägg och takfärg” brukar även vara en budget färg, och dessa har en tendens till att bli flammigare än övriga produkter.

Köp en väggfärg med glans 5 från en märkes grossist. De e redan svårt att måla ett tak i släpljus och få de bra med glans 5 så satsa några hundringar mer på en kvalitets färg.

har själv målat väggar och tak i 2 sovrum här hemma med milltex 5, blev riktigt bra!

Vill du ha ännu bättre färg är de jotuns pure colour men den e riktigt dyr!

Mvh målaren
 
I tak brukar man måla helmatt, glans 3, på väggar glans 7, den är oxå matt men inte lika matt som takfärgen, skalan på glans går till 100 som är blankast möjliga.
Glans 3 är direkt olämplig på väggar, minsta beröring syns och den går inte att torka av utan att det syns.
Prisskillnaden beror på att ju blankare färgen är ju dyrare är den, helt enkelt dyrare att tillverka.
Och i taket vill man ha glans 3 för att inte få reflxer.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Har någon på detta eminenta forum erfarenhet av detta?
Funkar utmärkt. Samma färg, samma roller (medium).

Med reservation för att om du har knepigt släpljus i tex taket så skulle jag välja någon annan färg som är lämpligare för just det.

https://alcro.se/produkter/sober-tackfarg
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
TeroM TeroM skrev:
Tänk på att man brukar ha mattare färg i tak och något mindre matt på vägg. Är "Tak & Vägg" en kompromiss? Matt takfärg är inget man kan torka av om det sitter på vägg och motsatt kommer blankare färg i taket ge mer reflexer.
De två jag såg var antingen glans 3 eller glans 1 (Flügger Dekso) och precis som du säger blir dom känsliga på vägg. Har små barn som kommer riva sönder och samman iaf ett av rummen men tacksamt om det håller ett tag.
L Lechuza skrev:
”Vägg och takfärg” brukar vara glans 7, vilket är standard glans på väggar.

”Vägg och takfärg” brukar även vara en budget färg, och dessa har en tendens till att bli flammigare än övriga produkter.

Köp en väggfärg med glans 5 från en märkes grossist. De e redan svårt att måla ett tak i släpljus och få de bra med glans 5 så satsa några hundringar mer på en kvalitets färg.

har själv målat väggar och tak i 2 sovrum här hemma med milltex 5, blev riktigt bra!

Vill du ha ännu bättre färg är de jotuns pure colour men den e riktigt dyr!

Mvh målaren
Ok, när målaren föreslår väggfärg i taket så pudlar jag och kör en bra färg med glans 5 istället. Har en färgaffär som säljer Beckers Scotte, bygghandeln har Teknos och Nordsjö Master. Någon som är bättre eller sämre här eller är det bara att köra? Och gissar det bara är att gå på med en takfärg om det blir obra i taket? Målat med Scotte R2 takfärg innan, här alltid blivit bra.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
De två jag såg var antingen glans 3 eller glans 1 (Flügger Dekso) och precis som du säger blir dom känsliga på vägg. Har små barn som kommer riva sönder och samman iaf ett av rummen men tacksamt om det håller ett tag.

Ok, när målaren föreslår väggfärg i taket så pudlar jag och kör en bra färg med glans 5 istället. Har en färgaffär som säljer Beckers Scotte, bygghandeln har Teknos och Nordsjö Master. Någon som är bättre eller sämre här eller är det bara att köra? Och gissar det bara är att gå på med en takfärg om det blir obra i taket? Målat med Scotte R2 takfärg innan, här alltid blivit bra.
Har tyvärr ingen erfarenhet av teknos färger men har testat Nordsjös glans 5 och den va riktigt bra, iallafall för något år sen. Beckers glans 5 är också bra, men välj en proffs produkt. Jag målade med en konsument färg från Nordsjö, det blev riktigt flammigt. 3 olika målare från firman måla samma vägg alla fick lika flammigt resultat. Så jag rekommenderar en glans 5 ur proffs sortimentet oavsett vilken grossist du väljer.

Tänk på att om ni väljer en mörk kulör (bas c)i glans 5 så går inte dessa brytas i bas c på takfärgen. Och har du samma kulör i milltex 5 som RF tak så blir de ändå kulör skillnad pga att det är olika typer av färger.

Så försök få de bra med glans 5, de blir snyggast.

Edit: finns nog förresten bara glans 5 som proffsprodukt när ja tänker efter
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Nya trenden som löser av allt äckligt grått, som i sin tur löste av migränvitt. Det är förjävligt att dessa influensers/stylister och, i sista led; affärsmän, ska få förstöra svenskens hus genom att infiltrera sig i kvinnors medvetande så dessa galna idéer uppstår. Tänk bara på alla män som sitter skilda med lån upp till tänderna och badrum och vardagsrum i industristil. Putsat cementgolv och giftiga lastpallar!! Och vad hade de för val? Försök visa din fru bilder på tidigare trender och berätta att man i framtiden kommer tycka samma färg överallt är helt rubbat. Lova något annat istället. Typ att hon får planera trädgården.
 
  • Haha
Hempulare
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Nya trenden som löser av allt äckligt grått, som i sin tur löste av migränvitt. Det är förjävligt att dessa influensers/stylister och, i sista led; affärsmän, ska få förstöra svenskens hus genom att infiltrera sig i kvinnors medvetande så dessa galna idéer uppstår. Tänk bara på alla män som sitter skilda med lån upp till tänderna och badrum och vardagsrum i industristil. Putsat cementgolv och giftiga lastpallar!! Och vad hade de för val? Försök visa din fru bilder på tidigare trender och berätta att man i framtiden kommer tycka samma färg överallt är helt rubbat. Lova något annat istället. Typ att hon får planera trädgården.
Ja förstår va du menar men samtidigt tycker man något är snyggt så ska man köra på de i samförstånd med varandra.

Dessutom är de inte så kostsamt och tidskrävande att ”bara” måla om.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
L Lechuza skrev:
Har tyvärr ingen erfarenhet av teknos färger men har testat Nordsjös glans 5 och den va riktigt bra, iallafall för något år sen. Beckers glans 5 är också bra, men välj en proffs produkt. Jag målade med en konsument färg från Nordsjö, det blev riktigt flammigt. 3 olika målare från firman måla samma vägg alla fick lika flammigt resultat. Så jag rekommenderar en glans 5 ur proffs sortimentet oavsett vilken grossist du väljer.

Tänk på att om ni väljer en mörk kulör (bas c)i glans 5 så går inte dessa brytas i bas c på takfärgen. Och har du samma kulör i milltex 5 som RF tak så blir de ändå kulör skillnad pga att det är olika typer av färger.

Så försök få de bra med glans 5, de blir snyggast.

Edit: finns nog förresten bara glans 5 som proffsprodukt när ja tänker efter
Stort tack för dina råd,c jag ska följa dom. Återkommer med en bild eller två när det är klart :)
J Jontha skrev:
Nya trenden som löser av allt äckligt grått, som i sin tur löste av migränvitt. Det är förjävligt att dessa influensers/stylister och, i sista led; affärsmän, ska få förstöra svenskens hus genom att infiltrera sig i kvinnors medvetande så dessa galna idéer uppstår. Tänk bara på alla män som sitter skilda med lån upp till tänderna och badrum och vardagsrum i industristil. Putsat cementgolv och giftiga lastpallar!! Och vad hade de för val? Försök visa din fru bilder på tidigare trender och berätta att man i framtiden kommer tycka samma färg överallt är helt rubbat. Lova något annat istället. Typ att hon får planera trädgården.
Men du. Vi lever i nuet.
 
J Jontha skrev:
Nya trenden som löser av allt äckligt grått, som i sin tur löste av migränvitt. Det är förjävligt att dessa influensers/stylister och, i sista led; affärsmän, ska få förstöra svenskens hus genom att infiltrera sig i kvinnors medvetande så dessa galna idéer uppstår. Tänk bara på alla män som sitter skilda med lån upp till tänderna och badrum och vardagsrum i industristil. Putsat cementgolv och giftiga lastpallar!! Och vad hade de för val? Försök visa din fru bilder på tidigare trender och berätta att man i framtiden kommer tycka samma färg överallt är helt rubbat. Lova något annat istället. Typ att hon får planera trädgården.
"Smaken är som baken" sägs det ju så jag lägger mig sällan i vilka kulörer kunderna vill ha utom det helt basala, att tänka på t.ex. masseffekten att en fin kulör på den lilla färgkartan kan kännas "påträngande" när hela huset blir i samma kulör.

Utöver det är det väl med färgsättning som med klädmode, det skiftar över tid men ett hus man skall bo i kanske inte skall vara färgsatt liknande en galautstyrsel gjord för ett speciellt evenemang även om det var snyggt på röda mattan just där.

Har en gång målat ett helt hus invändigt i apelsinorange. Väggar, tak, lister, allt i hela huset utom köket som var flaggblått. En kund som på intet vis var "tokig", tvärtom, en trevlig, uppegående och ansvarstagande person, kanske med en liten konstnärsådra men vad jag vet, många år sedan nu, trivdes hon och maken bra med det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Snart är det färdigmålat, ska bara köpa en liten burk färg till så jag inte riskerar att gå torrt på sista väggarna. Målat på nygipsad yta, grundat och sedan strukit två varv med väggfärg. Använt Teknospro 5 pga är den proffsfärg som min bygghandel säljer. Ser fint ut i avsaknad av taklampa. Tack för alla tips! :)

Har frågor kring grundfärg inför nästa rum dock! Behövs det på nygipsad yta? Bör den brytas, eller går det lika bra med obruten som säljaren påstod?
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Snart är det färdigmålat, ska bara köpa en liten burk färg till så jag inte riskerar att gå torrt på sista väggarna. Målat på nygipsad yta, grundat och sedan strukit två varv med väggfärg. Använt Teknospro 5 pga är den proffsfärg som min bygghandel säljer. Ser fint ut i avsaknad av taklampa. Tack för alla tips! :)

Har frågor kring grundfärg inför nästa rum dock! Behövs det på nygipsad yta? Bör den brytas, eller går det lika bra med obruten som säljaren påstod?
Kör de på den gipsade ytan. Problemet med
En gipsad yta som blivit spacklad delvis är att spacklet fortsätter suga färg efter 2 strykningar medans gipsen blir mättad, därav att man kan se skarvarna, de blir jättemycket bättre med en grundfärg. De brors ju såklart på släpljuset också men hemma kör jag alltid en grund och sen 2 strykningar!

Går lika bra med obruten imed du har köpt en bra färg produkt som täcker på 2 ggr
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.