Prishöjningar på gång. Kanske inte chockhöjningar dock.

https://tt.omni.se/svenskt-larm-i-extrema-solstormen-el-hotades/a/W0bv4Q

Svenskt larm i extrema solstormen – el hotades​

– Vi drar ned kapaciteten, hur mycket el vi kan överföra, för att inte få utlösningen i nätet. Det gjorde vi inatt, säger Pontus de Maré, driftchef på Svenska kraftnät.
Neddragningen märks inte för allmänheten, men kan leda till högre elpriser om det pågår under en längre period.

– Drar vi ner på kapaciteten måste det ersättas med annan produktion som vi får aktivera. I praktiken blir det normalt dyrare i södra Sverige, säger Pontus de Maré.
Troligen är solstormarna MP's fel. Och vindkraftverkens, och solpanelernas.
 
D
D daVinci skrev:
Prishöjningar på gång. Kanske inte chockhöjningar dock.

[länk]

Svenskt larm i extrema solstormen – el hotades​



Troligen är solstormarna MP's fel. Och vindkraftverkens, och solpanelernas.
Vems fel kan det annars vara?
 
B bjorn.abelsson skrev:
Det är korrekt att det finns trängselskatt i Stockholm och Göteborg. Denna täcker dock bara en liten del av trafikens externa kostnader i dessa städer. Och i alla andra tätorter i Sverige beskattas vägtrafiken lika lågt som på landsbygden.

Oavsett vad man tycker om fordonsbeskattningen kommer det att bli nödvändigt med en radikal förändring i och med att allt färre bilar drivs med bränsle. Vi måste ha någon form av körsträckebaserad beskattning. Då borde man passa på att göra skatten mer rättvis mellan stad och landsbygd.
Trams. Snacket om externa kostnader tar ju inte hänsyn till tidsvinster.
 
C cbrolin skrev:
Nej, det gjorde jag inte. Såg du inte min jämförelse med jordgubbar? Var han ensam/först med att starta ett Bredbandsbolag? Jag skulle hävda att det var de som satsade pengar och utvecklade den underliggande teknologin som var visionärer. Inte de som hakar på trenden att använda den.

Som sagt, det som var utmärkande med Birgersson var hans tröja som gjorde framförallt SVT-journalister fuktiga i underkläderna. En del kissade säkert på sig också. Stor uppmärksamhet och hyllande i SVT gav gratis reklam och många okunniga investerare.

Förvånar mig inte det minsta att Telia hoppade av. Jag har ingen kännedom om just det fallet men däremot en viss insikt i framtidsfabriken. Jag var konsult runt sekelskiftet och jobbade bland annat åt Volvo IT som också hyrde konsulter från framtidsfabriken. Deras konsulters meriter var att man skulle vara ung outbildad kille och ha keps och dricka någon obskyr kola. Deras arvoden var mer än dubbelt så höga som vad mitt konsultbolag fakturerade. Tror inte de fick mer än dubbelt så mycket gjort, om ens något, och blev inte heller särskilt långlivade på Volvo som snart avslutade samarbetet med framtidsfabriken.

Jag minns speciellt en fråga från en SVT-journalist om inte namnet på företaget var lite för krångligt för utlandet, varpå Birgersson svarade att de får väl lära sig svenska. Stor i orden har han alltid varit. Snart därefter döpte han som bekant om företaget till Framfab.
Så eftersom Jan Stenbeck inte uppfann vare sig satellit-tv eller fiberteknik så var han ingen visionär?
 
B bjorn.abelsson skrev:
Det skulle bli väldigt bra för den som inte kör bil alls! Nej, den som kör bil bör betala per km, men kilometrarna bör kosta mer när man kör i staden och mindre när man kör på landet. Det finns naturligtvis en del integritetsfrågor, ska Storebror veta var du kör, och kanske när?

Ett sätt att slippa det är att ha en låg, enhetlig kilometerskatt som täcken kostnaden för infrastrukturen. Sedan behåller man en bränslebeskattning som täcker kostnaderna för koldioxidutsläppen och plussar på med trängselskatt/miljöavgift i alla större tätorter, varierande efter storlek och miljöproblem. Då får man en förhållandevis "rättvis" skatt men behöver inte riskera intrång i den personliga integriteten (trängselskatten har såvitt jag vet inte ifrågasatts av integritetsskäl).
Jo det har den.
Herregud vilken social ingenjörskonst! (Ironi)
 
Om vi vill minska kostnaderna för vägslitage så sliter en buss lika mycket på vägen som runt 700 bilar...
...och lastbilar är ännu värre.

Tar vi bussarna alena så skall dessa då betala runt 500 ggr mer i vägavgifter för själva vägarna de kör på eller?

Sedan har vi detta med restidsvinster för samhället, de beräknas vara runt 100kr för bilister per timme. De beräknas vara lägre med buss, men om man använder samma värde så vinner bilen stort.

Det är bara i citykärnorna som bilen i praktiken är ett problem. När husen byggs på höjden så skalar bilen dåligt.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Så eftersom Jan Stenbeck inte uppfann vare sig satellit-tv eller fiberteknik så var han ingen visionär?
Vad har Stenbäck gjort som gör att han förtjänas att kallad visionär? Tele2? Det märks till och med på namnet att han hakade på någon annan.

Att starta ett icke unikt företag gör inte att man blir visionär. För det krävs det att man kan förutspå något icke trivialt.

Jag frågar än en gång vad var denna förutsägelse?
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Vems fel kan det annars vara?
Andra alternativ från populasen skulle väl vara marknaden eller kapitalisterna, eller bankerna. Deras lösning är då att staten styr solen.

Hade det nu gått, så är bara problemet att då hade nog solen slocknat vid det här laget. Och det är ett större problem än några solstormar.
 
P
D djac skrev:
Vems fel kan det annars vara?
Vogonernas.
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
P
C cbrolin skrev:
Vad har Stenbäck gjort som gör att han förtjänas att kallad visionär? Tele2? Det märks till och med på namnet att han hakade på någon annan.
Utan Stenbeck hade det dröjt längre innan vi hade frigjort oss från Televerkets och Sveriges Televisions bojor.
Ordet visionär används olika av olika människor så det kan vi skippa. Titta på vad som åstadkoms istället.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Hade det nu gått, så är bara problemet att då hade nog solen slocknat vid det här laget. Och det är ett större problem än några solstormar.
Ja! Jag vill att solen ska fortsätta att vara privatiserad!
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Trams. Snacket om externa kostnader tar ju inte hänsyn till tidsvinster.
Tidsvinsterna är ingen extern kostnad utan en intern nytta. Och tidsvinsterna är den tyngst vägande faktorn när man beslutar om investeringar i transportinfrastrukturen. Målet för den svenska transportpolitiken, Ett samhällsekonomiskt effektivt transportsystem, kan endast uppnås om de externa kostnaderna internaliseras genom att återföras till dem som färdas. De interna kostnaderna och nyttorna är definitionsmässigt redan internaliserade och tillfaller just den som färdas.
 
P pmd skrev:
Utan Stenbeck hade det dröjt längre innan vi hade frigjort oss från Televerkets och Sveriges Televisions bojor.
Ordet visionär används olika av olika människor så det kan vi skippa. Titta på vad som åstadkoms istället.
Det var inte jag som drog igång detta om visionärer. Och inte heller tog jag fram Stenbäck. Så vad är det du vill diskutera egentligen?

Att Stenbäck startade ett framgångsrikt företag? Visst, det är säkert intressant, men det luktar väldigt mycket ämnesflykt.

Jag gjorde mig lustig över att det finns folk som använder Birgersson som någon slags seriös auktoritär referens och till hans försvar har vi nu hamnat hos Stenbäck 😂 och vad han har åstadkommit!
 
B bjorn.abelsson skrev:
Tidsvinsterna är ingen extern kostnad utan en intern nytta. Och tidsvinsterna är den tyngst vägande faktorn när man beslutar om investeringar i transportinfrastrukturen. Målet för den svenska transportpolitiken, Ett samhällsekonomiskt effektivt transportsystem, kan endast uppnås om de externa kostnaderna internaliseras genom att återföras till dem som färdas. De interna kostnaderna och nyttorna är definitionsmässigt redan internaliserade och tillfaller just den som färdas.
Problemet med dagens arrangemang är att staten då beskattar de som kör på vägen. Men det bilisterna betalar tillkommer inte de drabbade av buller mm. Utan det kan gå till vad överheten finner bäst tillfredsställer pöbeln. Garantipension, menskonst eller något liknande. Och det är den socialistiska arrangemanget.

Det liberala vore att man bygger in vägen och de som kör betalar för slitage och kapitalkostnad (dvs ränta). Det har också fördelen att de som kör på vägen enklare kan begripa varför och till vad dom betalar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Problemet med dagens arrangemang är att staten då beskattar de som kör på vägen. Men det bilisterna betalar tillkommer inte de drabbade av buller mm. Utan det kan gå till vad överheten finner bäst tillfredsställer pöbeln. Garantipension, menskonst eller något liknande. Och det är den socialistiska arrangemanget.

Det liberala vore att man bygger in vägen och de som kör betalar för slitage och kapitalkostnad (dvs ränta). Det har också fördelen att de som kör på vägen enklare kan begripa varför och till vad dom betalar.
Men vill då folk åka kollektivt alls? Med tanke på hur mycket den trafiken sliter på vägarna? Eller ska de slippa betala för sin del?

Det enda sättet att få till några transporter om man inte räknar med externa nyttor är i så fall underjordiska tåg (exempelvis tunnelbana) i megastäder på höjden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.