Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Hur gick det för er igår TS...🤔
Godmorgon! Varning för ett långt inlägg :). Har du bättre för dig denna lördagen än att läsa det, är är kortversionen att allt kommer rivas ner och ska göras om inklusive golvet.



Gårdagen var en morgon och förmiddag full av irritation, uppgivenhet och en mängd telefonsamtal. Vi ringde BKR, det visade sig plattsättaren faktiskt har behörighet, men i en annan firma än firman vi anlitat. Efter ett antal försök så fick vi tag på en rutinerad besiktningsman som var fullständigt fantastisk! En stjärna rent av. Jag berättade för honom om min byggahustråd med 100+ svar på ett par dagar där de flesta svar på inläggen rådde att avbryta arbeten direkt. Hursomhelst, vår kontakt person på firman ville gärna komma och kolla på de eventuella fel och brister som vi påstod fanns. Besiktningsmannen hade inte tid att vara med fysiskt igår, men efter att ha sett bilder som han bett mig skicka över och läst igenom vår offert och mejlkonversationer så ville han vara med på telefon när byggaren kom och ta ett snack med byggaren :).



Byggaren kom, jag ringde upp besiktningsmannen som vi avtalat, och sen jäklar. Besiktningsmannen tog över totalt och pratade med vår kontaktperson på firman, det tog en timme ungefär det samtalet och det var djupt fascinerande att vara med måste jag säga.



Hursomhelst, det slutade med att Allt kommer rivas ner igen och börjas om med igen. Och under återuppbyggnaden så ska ALLT dokumenteras av firman i minsta detalj, morgon och kväll, och vid slutbesiktning ska det dessutom finnas:

Intyg från behörigt Elföretag med isolationsprov samt intyg på test av jordfelsbrytare

Bkr intyg med behörig entreprenör enligt Byggkeramikrådets anvisningar för Våtrum enligt BBV 21:1

Intyg från VVS entreprenör med säker vatten .

Luftflödeskontroll anpassat för badrummet i huset.

Finns det minsta brister i det nämnda ovan så får firman ta fram det annars ska jag inte betala nånting.

Besiktningsmannen sa efter firman gått att han inte gör tar sig an så många uppdrag längre. Han är ofta i tingsrätten för sina kunders räkning. Jag kan ingenting om besiktningsmän men han gav ett så orimligt auktoritärt intryck så det liknar ingenting. Jag hade inte velat han skulle besiktiga mitt hus om det skulle säljas i framtiden ☺️.



Det ska tilläggas att, enligt firman, plattsättaren på firman hade sagt upp sig, och de inte hittat en ny och därför tagit in en underentreprenör som de jobbat en del med tidigare och att det funkat tidigare. Firman tyckte också att det såg undermåligt ut och var överens med besiktningsmannen om att det ska göras om. (Jag är lite osäker på om de hade tyckt likadant om inte besiktningsmannen varit med under besöket).



Så, de börjar rivningen på måndag och vi får väl vara utan badrum några veckor till tyvärr. Men klumpen i magen har släppt och det känns mycket bättre nu för hela familjen, nu ska vi njuta av helgen och hoppas på bättre kvalitet i vårt badrum framöver. Jag kommer givetvis vara ännu mer noga med att även själv dokumentera och inte dra mig från att ifrågasätta. Kommer vara en jobbig kund nu.



Tack för så mycket hjälp och råd i tråden. Och tips och råd till andra som ska renovera badrum är att själv dokumentera med bilder varje dag när byggarna gått för dagen och läsa på kring regler som gäller så varningsklockorna ringer innan det är för sent 👍👍



Jag återkommer igen när de har gett det ett nytt försök att med tätskikt och wc avloppsrör om det finns intresse här :)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 48 till
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Godmorgon! Varning för ett långt inlägg :). Har du bättre för dig denna lördagen än att läsa det, är är kortversionen att allt kommer rivas ner och ska göras om inklusive golvet.



Gårdagen var en morgon och förmiddag full av irritation, uppgivenhet och en mängd telefonsamtal. Vi ringde BKR, det visade sig plattsättaren faktiskt har behörighet, men i en annan firma än firman vi anlitat. Efter ett antal försök så fick vi tag på en rutinerad besiktningsman som var fullständigt fantastisk! En stjärna rent av. Jag berättade för honom om min byggahustråd med 150 svar på ett par dagar där de flesta svar på inläggen rådde att avbryta arbeten direkt. Hursomhelst, vår kontakt person på firman ville gärna komma och kolla på de eventuella fel och brister som vi påstod fanns. Besiktningsmannen hade inte tid att vara med fysiskt igår, men efter att ha sett bilder som han bett mig skicka över och läst igenom vår offert och mejlkonversationer så ville han vara med på telefon när byggaren kom och ta ett snack med byggaren :).



Byggaren kom, jag ringde upp besiktningsmannen som vi avtalat, och sen jäklar. Besiktningsmannen tog över totalt och pratade med vår kontaktperson på firman, det tog en timme ungefär det samtalet och det var djupt fascinerande att vara med måste jag säga.



Hursomhelst, det slutade med att Allt kommer rivas ner igen och börjas om med igen. Och under återuppbyggnaden så ska ALLT dokumenteras av firman i minsta detalj, morgon och kväll, och vid slutbesiktning ska det dessutom finnas:

Intyg från behörigt Elföretag med isolationsprov samt intyg på test av jordfelsbrytare

Bkr intyg med behörig entreprenör enligt Byggkeramikrådets anvisningar för Våtrum enligt BBV 21:1

Intyg från VVS entreprenör med säker vatten .

Luftflödeskontroll anpassat för badrummet i huset.

Finns det minsta brister i det nämnda ovan så får firman ta fram det annars ska jag inte betala nånting.

Besiktningsmannen sa efter firman gått att han inte gör tar sig an så många uppdrag längre. Han är ofta i tingsrätten för sina kunders räkning. Jag kan ingenting om besiktningsmän men han gav ett så orimligt auktoritärt intryck så det liknar ingenting. Jag hade inte velat han skulle besiktiga mitt hus om det skulle säljas i framtiden ☺️.



Det ska tilläggas att, enligt firman, plattsättaren på firman hade sagt upp sig, och de inte hittat en ny och därför tagit in en underentreprenör som de jobbat en del med tidigare och att det funkat tidigare. Firman tyckte också att det såg undermåligt ut och var överens med besiktningsmannen om att det ska göras om. (Jag är lite osäker på om de hade tyckt likadant om inte besiktningsmannen varit med under besöket).



Så, de börjar rivningen på måndag och vi får väl vara utan badrum några veckor till tyvärr. Men klumpen i magen har släppt och det känns mycket bättre nu för hela familjen, nu ska vi njuta av helgen och hoppas på bättre kvalitet i vårt badrum framöver. Jag kommer givetvis vara ännu mer noga med att även själv dokumentera och inte dra mig från att ifrågasätta. Kommer vara en jobbig kund nu.



Tack för så mycket hjälp och råd i tråden. Och tips och råd till andra som ska renovera badrum är att själv dokumentera med bilder varje dag när byggarna gått för dagen och läsa på kring regler som gäller så varningsklockorna ringer innan det är för sent 👍👍



Jag återkommer igen när de har gett det ett nytt försök att med tätskikt och wc avloppsrör om det finns intresse här :)
Läste mer än gärna alltihop och jag glädjs verkligen med er att vi fick er att ta tag i det och fick tag i en bra besiktningman... det kommer vara värt det alla dagar i veckan framledes. :)

Hoppas nu bara att de inte låter samma tomte göra det en gång till eller att de fattar det inte är lönt att fuska. ;)

Jag har aldrig förstått varför folk håller på så då det i slutänden bara drar med sig mer jobb och kostnader, samt framförallt irriterande kunder och ett dåligt rykte.


Det är roligare som jag fick det till mig igår.

Håller bl.a på med ett badrum i Lomma och ett i Staffanstorp till samma kund för tillfället.
Så när vi träffades igår säger kunden... du förresten, har du gjort något jobb på Karstorpsvägen i Lomma ?
Javisst men det var en hel del år sedan.
Var det hos M***** ****** frågade han då.
Javisst var det de, känner ni varandra också (för jag känner min kund privat) ?
Oh ja... vi är vänner sedan många år och när vi nyligen träffades nämnde jag att vi var så glada att vi hittat en bra pålitlig kille som fixar våra badrum och så pratade vi lite om det när då M***** sa... det låter ju exakt som han som varit hos oss och fixat kök & badrum förut...

...och Ja, det var det. 😉😂🙏
 
  • Gilla
  • Haha
Klass0n och 10 till
  • Laddar…
Alltihop påminde mig om en tjej som hade jätteproblem i Blentarp för snart 3 år sedan där jag var hemma hos henne ihop med en besiktningsman som varit i branschen i många år och precis som jag sa till henne så blev det fullständigt utdömt och det var nästan en ännu värre katastrof än ert TS.

Jag måste maila henne och höra hur allt gick till slut faktiskt.

Minns inte hur mycket bilder och så hon la upp i tråden men jag hittade den iaf.
Jag hade mestadels mailkontakt med tjejen för att få henne lite lugn för hon mådde skit och det var en tuff pärs för henne.

https://www.byggahus.se/forum/threads/underkaent-badrum-envis-plattsaettare.428894/

Sådana företag skulle bara sparkas ut från BKR och liknande organisationer men då måste de som drabbas anmäla dem så tjejen skickade in besiktningsprotokollet till BKR och så men jag vet inte hur det slutade.

Edit: Företaget är tyvärr fortfarande anslutet till BKR men har kanske fått någon varning eller annat. :(
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Godmorgon! Varning för ett långt inlägg :). Har du bättre för dig denna lördagen än att läsa det, är är kortversionen att allt kommer rivas ner och ska göras om inklusive golvet.



Gårdagen var en morgon och förmiddag full av irritation, uppgivenhet och en mängd telefonsamtal. Vi ringde BKR, det visade sig plattsättaren faktiskt har behörighet, men i en annan firma än firman vi anlitat. Efter ett antal försök så fick vi tag på en rutinerad besiktningsman som var fullständigt fantastisk! En stjärna rent av. Jag berättade för honom om min byggahustråd med 100+ svar på ett par dagar där de flesta svar på inläggen rådde att avbryta arbeten direkt. Hursomhelst, vår kontakt person på firman ville gärna komma och kolla på de eventuella fel och brister som vi påstod fanns. Besiktningsmannen hade inte tid att vara med fysiskt igår, men efter att ha sett bilder som han bett mig skicka över och läst igenom vår offert och mejlkonversationer så ville han vara med på telefon när byggaren kom och ta ett snack med byggaren :).



Byggaren kom, jag ringde upp besiktningsmannen som vi avtalat, och sen jäklar. Besiktningsmannen tog över totalt och pratade med vår kontaktperson på firman, det tog en timme ungefär det samtalet och det var djupt fascinerande att vara med måste jag säga.



Hursomhelst, det slutade med att Allt kommer rivas ner igen och börjas om med igen. Och under återuppbyggnaden så ska ALLT dokumenteras av firman i minsta detalj, morgon och kväll, och vid slutbesiktning ska det dessutom finnas:

Intyg från behörigt Elföretag med isolationsprov samt intyg på test av jordfelsbrytare

Bkr intyg med behörig entreprenör enligt Byggkeramikrådets anvisningar för Våtrum enligt BBV 21:1

Intyg från VVS entreprenör med säker vatten .

Luftflödeskontroll anpassat för badrummet i huset.

Finns det minsta brister i det nämnda ovan så får firman ta fram det annars ska jag inte betala nånting.

Besiktningsmannen sa efter firman gått att han inte gör tar sig an så många uppdrag längre. Han är ofta i tingsrätten för sina kunders räkning. Jag kan ingenting om besiktningsmän men han gav ett så orimligt auktoritärt intryck så det liknar ingenting. Jag hade inte velat han skulle besiktiga mitt hus om det skulle säljas i framtiden ☺️.



Det ska tilläggas att, enligt firman, plattsättaren på firman hade sagt upp sig, och de inte hittat en ny och därför tagit in en underentreprenör som de jobbat en del med tidigare och att det funkat tidigare. Firman tyckte också att det såg undermåligt ut och var överens med besiktningsmannen om att det ska göras om. (Jag är lite osäker på om de hade tyckt likadant om inte besiktningsmannen varit med under besöket).



Så, de börjar rivningen på måndag och vi får väl vara utan badrum några veckor till tyvärr. Men klumpen i magen har släppt och det känns mycket bättre nu för hela familjen, nu ska vi njuta av helgen och hoppas på bättre kvalitet i vårt badrum framöver. Jag kommer givetvis vara ännu mer noga med att även själv dokumentera och inte dra mig från att ifrågasätta. Kommer vara en jobbig kund nu.



Tack för så mycket hjälp och råd i tråden. Och tips och råd till andra som ska renovera badrum är att själv dokumentera med bilder varje dag när byggarna gått för dagen och läsa på kring regler som gäller så varningsklockorna ringer innan det är för sent 👍👍



Jag återkommer igen när de har gett det ett nytt försök att med tätskikt och wc avloppsrör om det finns intresse här :)
Riktigt skönt med sådana besiktningsmän! Det är lite tråkigt att det ska behöva gå den vägen bara.. Alla kan ju göra fel, inget konstigt med det. Men det där va ju bara slarv och okunskap..

Skönt att det löste sig iaf!
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Precis som TS skriver också... ett väldigt gott råd till alla er som anlitar företag, behöriga eller ej.


Ta er den lilla tiden att försöka fotografera varje kväll ni kommer hem så ni har en del på bilder iaf.
Det underlättar enormt mycket som t.ex nu i TS fall.

Själv tar jag enormt med bilder på mina projekt från början till slut mycket för egen del så man kan se var rör och liknande går bakom plywooden för det glöms snabbt när man är uppe i det och vips ska man skruva upp något och då är det kanon att kunna gå tillbaka i galleriet. ;)
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Hej tråden. Nu har ni varit så himla hjälpsamma och jag inte känner mig säker på nånting längre, så jag tänker ställa en fråga till 🙏

Ser detta adekvat ut från första anblick eller finns det något man reagerar på? efter detta gjöts de uppbilade hålen igen och stängdes väggarna med plywood och ett lager kartonggips, och resten kan ni :)

Ska tilläggas att vvsaren pluggade de gamla rören efter detta. Jag reagerade lite på att det är träpanel(?) de använder direkt ner mot vår krypgrund att gjuta på där resten av bjälklaget är ett betongbjälklag och det inte är optimalt, men kanske den mest rimliga lösningen ändå.
 
  • Renovering med träreglar, OSB-skiva, VVS-installationer och hål i ett betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med uppbilade golv och synliga VVS-installationer nära en krypgrund med trä och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med synliga rör, armering i hål i betong, isolering och träpanel nära krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsvy i krypgrund med isolering i tak, träpanel och genomförningar för VVS med rör och kopplingar monterade på trästomme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av VVS med väggfästen och flexibla rör ovanför krypgrund med trä- och betongelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med plywoodväggar, isolering, rörinstallationer och utsatt träbjälklag nära krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
nb.
  • Laddar…
Virket ligger ju bara där som stopp för att inte gjutningen ska falla genom då ni har en krypgrund men det som är ännu lustigare med detta är att då finns ju världens bästa möjligheter att få upp avloppet rätt och det smidigaste i detta fallet hade ju varit att dra upp det var som helst inne bakom och använda sig av TEK-fixturen så man kommer ifrån tätningsproblemet.

Vad gäller gjutningen så borde man väl i min värld "dubba" den med armering in i den gamla betongen så det inte riskerar lossna som en kaka och falla rakt neråt men det är kanske gjort vilket är svårt och se på bilderna.
Sen ska man ju använda speciellt bruk när man gjuter i våtutrymme också för vanlig betong har lång torktid och krymper genom torkningsprocessen så det är inte ok att belägga på rätt lång tid egentligen då rörelser kan uppstå som gör att flytspackel, fuktskydd och klinker riskerar röra sig, lossna eller gå sönder.

Märkligt också när det är nydraget att man 10sek in i filmen ser att de redan skarvat Pex... Hhmm
Det sägs att dessa skarvar ska vara ok om man tvingas använda dem vid renoveringar men när man drar nytt förstår jag inte att man skarvar faktiskt för skarvar är aldrig roliga att ha i väggarna oavsett godkänt eller inte.

20sek in i filmen ser man den vita 90 graders böjen som sticker ut för skvallerröret.
Kolla nu måttet så dess underkant inte sitter lägre än 60mm från underlag för fuktskydd. ;)
 
Krilleman
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Märkligt också när det är nydraget att man 10sek in i filmen ser att de redan skarvat Pex... Hhmm
Precis min tanke också.

Varför ha skarvmuff på ny PEX?
Inget bra tecken...

Sen ska även kall och varm separeras i dess fulla längd, det verkar inte heller ha gjorts.
Fastsättning för att motverka "skaller" verkar också ha utförts bristfälligt...
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
TS gick upp i rök... undrar hur det går därhemma 🤔❤️
 
  • Gilla
Drben88
  • Laddar…
Tjena! Har haft fullt upp sen senast.

Firman var där i går måndag och har nu börjat riva en stor del av det de gjort och börjar om. Fallet i badrummet var för stort på sina ställen, gjutningen runt golvbrunnen var inte armerat adekvat och de har varit i krypgrunden och plockat bort organiskt material (plankor) som de använt för att få gjutningen på plats, och ska gjuta om. Tätskiktet på väggar har avlägsnats och de ska sätta upp ett lager renoveringsgips på befintliga väggar och sedan sätta nytt tätskikt.

Bilning av gammalt fix, plattor och friläggning av brunnen igen har medfört att värmegolvslingorna gick sönder och elektrikern ska lägga nya värmeslingor. Dessutom flyttar de dörr inklusive karm så tröskel livar med vägg och det blir snyggt.

trots alla fel och brister så får jag säga att firman faktiskt tagit ansvar för bristerna och vi har fortfarande en fin relation. Nu hoppas familjen och jag att det blir bättre och rätt i nästa försök, tror de kommer vara noggranna denna gången. De vet vilken besiktningsman som ska göra slutbesiktningen :).
 
  • Renoveringsarbete i badrum med riven golvkonstruktion och synlig felaktig gjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Och vi får väl hoppas att de låter någon annan utföra arbetet nu?

Värmeslingorna förresten, vem hade lagt dem? Finns det mätprotokoll från läggningen, behövs fär garantin.

Nu är det några år sedan så tillverkarna kan ha ändrat kontrollkravet. Men slingan skall kontrollmätas före läggning (och av själbevarelsedrift bör man mäta även före ingjutning), efter ingjutning och innan inkoppling. Det skall finnas ett ifyllt protokoll med mätvärden.
 
Gällande de skarvade skyddsrören till pexrören så är det inte faktiskt inte deras fel, de låg i väggarna förberedda för att förlängas i samband med renoveringen av badrummet. Det är nya värmerör som dragits vidare in i nästa rum :)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och vi får väl hoppas att de låter någon annan utföra arbetet nu?

Värmeslingorna förresten, vem hade lagt dem? Finns det mätprotokoll från läggningen, behövs fär garantin.

Nu är det några år sedan så tillverkarna kan ha ändrat kontrollkravet. Men slingan skall kontrollmätas före läggning (och av själbevarelsedrift bör man mäta även före ingjutning), efter ingjutning och innan inkoppling. Det skall finnas ett ifyllt protokoll med mätvärden.
Tjena. De har sagt att någon annan ska utföra tätskikt som plattor åtminstone.

Det är inget jag känner till med elslingorna, ingen aning tyvärr. Vet att det är en behörig elfirma som lagt slingorna och ska lägga slingor igen nu. Bör det vara på plats då, är det något jag ska påminna om och säkerställa?
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Vet att det är en behörig elfirma som lagt slingorna och ska lägga slingor igen nu. Bör det vara på plats då, är det något jag ska påminna om och säkerställa?
Hör med dem hur de kontrollerar slingan. Kolla vad det är för fabrikat och ladda ned installationsbeskrivningen. Det brukar vara lång fabriksgaranti på elslingor (typ 20 år), som även ersätter ev. återställande av badrummet ifall de behöver repareras/bytas. Men den förutsätter att man kan visa mätprotokoll ifyllt av behörig elektriker.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.