pacman42 pacman42 skrev:
Nej det har de inte, all kommersiell 5G i Sverige bygger på signalering i 4G nätet idag, dvs det finns ingen 5G utan 4G.
Må så vara, men du får stationerna i 4g router ex.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Hej byggahus!

MIn farfar har sedan många år tillbaka haft internet via en 3G-sticka från 3 kopplad i en stationär dator.
Dock vägrar helt plötsligt applikationen som hanterar dongeln starta, jag vet inte om det beror på att 3G-nätet är borta där, men oavsett är det läge att byta till en modernare lösning.

Farfar har både detta Abbonemang på mobilt bredband med 20GB surf, och ett mobilabbonemang med 20GB surf. Priset på detta landar på helt makalösa 399kr per abbonemang -100kr i samlingsrabatt på totalsumman. Jag vill minnas total surf som används är 5-10GB på båda abbonemangen tillsammans.

Jag är inne på att ditcha 3 helt, för jag tycker de priserna är helt makalösa, speciellt med den alldeles för svåråtkomliga kundtjänsten.
Och istället skaffa en router och ett 20GB mobilt bredband från Hallon, samt ett mobilabbonemang på 5GB. (149kr + 109kr).
Det största kruxet med detta är väl att få en vettig täckning av Wifit i hela huset då kontoret i ena änden, och man helst vill ha routern där för att slippa dra en kabel genom flera rum till den stationära datorn.

Några tankar och funderingar kring detta?
Testa Comviq för 299 kr i månaden 4G helt obegränsad datamängd om du tecknar via jämförelsesajt, tex Bredbandsval.se.
Antingen bindningstid 2 år så bjuder de på en router eller utan bindningstid och du behåller priset i två år men får ordna router själv.
Jag skulle välja det senare alternativet.
 
@13th Marine Köp ett abonnemang eller kontantkort från hallon, stoppa i usbmodemet han har.
 
Redigerat:
  • Gilla
MickeN292
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
@13th Marine Köp ett abonnemang eller kontantkort från hallon, stoppa i usbmodemet han har.
Måste byta modemet, nått vajsing är det ju med det.

Men planen är nog en 4G-router vi ställer bredvid datorn till en början.
 
H hapazard skrev:
Må så vara, men du får stationerna i 4g router ex.
Ursäkta, men jag förstod inte detta svar. Det spelar ingen roll hur många gånger jag läser det. Stationer?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Måste byta modemet, nått vajsing är det ju med det.

Men planen är nog en 4G-router vi ställer bredvid datorn till en början.
Prova att avinstallera programvaran å installera om.
 
3G har redan börjat monteras ned, så även om man har haft täckning så kan den vara borta nu.
 
A A-Man_08 skrev:
Prova att avinstallera programvaran å installera om.
Jag tänker inte göra konstgjord andning på nått som jag ändå kommer behöva fixa om ett halvår eller nått.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tänker inte göra konstgjord andning på nått som jag ändå kommer behöva fixa om ett halvår eller nått.
Har du kollat hallons +55 abonnemang?
4Gb 99kr, 10Gb 129kr
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Har du kollat hallons +55 abonnemang?
4Gb 99kr, 10Gb 129kr
Yup, står i första inlägget 😉

Edit, ah nej, inte 55+
 
Jag kör med en TP-Link MR600 i stugan sedan knappt tre år. Första två åren körde jag mobilt bredband från Telia och det funkade kalasbra. Routern är tvärstabil och tillräckligt rapp så jag behöll den när fibern driftsattes och det funkar fortsatt kalasbra. Tvåvåningskåk med källare ursprungligen från 1890 på tot. 110 kvm boa. Har bra wifi-täckning i hela kåken inkl. källaren och en bit ut på tomten.

Om den inte täcker hela kåken har du annars TP-Link DECO X20-4G som du lätt kompletterar med valfri DECO enhet för bättre täckning. Brukar finnas gott om billiga och nästan nya enheter på blocket och FB marketplace också om du vill ha något så prisvärt som möjligt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ursäkta, men jag förstod inte detta svar. Det spelar ingen roll hur många gånger jag läser det. Stationer?
Du får inte in 5g sändningarna i en 4g enhet, oavsett om är som du påstår att det är samma teknik.
 
Ex hemifrån, betydligt bättre täckning i Telias 5g vs 4gplus.
 
  • Skärmdump av mobilnätets täckningskarta som visar områden med 5G och 4G+ täckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmklipp av täckningskarta som jämför Telias 5G och 4G+ nätverk med god signalindikering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hapazard skrev:
Du får inte in 5g sändningarna i en 4g enhet, oavsett om är som du påstår att det är samma teknik.
De delar samma basband och frekvens. En del används av 4G, en annan del av 5G. Därför så får du faktiskt in både 4G och 5G från samma mast och sändare. Din enhet väljer sedan 4G och kan också (om 4G valdes på en lägre frekvens) också möjlighet att använda 5G på en högre frekvens.

Hade det varit ren 5G så hade det fungerat precis likadant, man får en till frekvens med 5G som man kan nyttja om man har behovet och den finns tillgänglig.

Så oavsett om du har en enhet med dagens 5G eller enbart med 4G så får du samma anslutning, sedan kan du få extra kapacitet för med 4G eller 5G (där den senare är några procent snabbare, men också drar mer ström).
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.