267 354 läst · 5 439 svar
267k läst
5,4k svar
Är ni redo för elprischocken som precis startat?
Det skulle bli väldigt bra för den som inte kör bil alls! Nej, den som kör bil bör betala per km, men kilometrarna bör kosta mer när man kör i staden och mindre när man kör på landet. Det finns naturligtvis en del integritetsfrågor, ska Storebror veta var du kör, och kanske när?P pmd skrev:
Ett sätt att slippa det är att ha en låg, enhetlig kilometerskatt som täcken kostnaden för infrastrukturen. Sedan behåller man en bränslebeskattning som täcker kostnaderna för koldioxidutsläppen och plussar på med trängselskatt/miljöavgift i alla större tätorter, varierande efter storlek och miljöproblem. Då får man en förhållandevis "rättvis" skatt men behöver inte riskera intrång i den personliga integriteten (trängselskatten har såvitt jag vet inte ifrågasatts av integritetsskäl).
Vägtrafiksystemet i Göteborg är mycket mindre känsligt för ökade kostnader än vad det är i Stockholm. Det främsta skälet är att kollektivtrafiken är mycket bättre i Stockholm och att de som bor i Stockholmsregionen har anpassat sig mer till trafiksystemet än vad de som bor i Göteborg har gjort. I Stockholm har många valt bostad och arbete inom samma sektor av regionen, så att man kan utnyttja det radiella kollektivtrafiksystemet. i Göteborg är resandet mer utspritt. För att få lika stor trafikminskning i Göteborg som man fick i Stockholm (minus 20 procent) behövs därför en betydligt högre skatt i Göteborg, kanske en orimligt hög skatt.D djac skrev:
Men i Stockholm skattade man ju för att köra in i staden, inte för att passera den. Iom att man i Göteborg betalar för att passera staden också så blir ju minskningen aldrig lika stor.B bjorn.abelsson skrev:Vägtrafiksystemet i Göteborg är mycket mindre känsligt för ökade kostnader än vad det är i Stockholm. Det främsta skälet är att kollektivtrafiken är mycket bättre i Stockholm och att de som bor i Stockholmsregionen har anpassat sig mer till trafiksystemet än vad de som bor i Göteborg har gjort. I Stockholm har många valt bostad och arbete inom samma sektor av regionen, så att man kan utnyttja det radiella kollektivtrafiksystemet. i Göteborg är resandet mer utspritt. För att få lika stor trafikminskning i Göteborg som man fick i Stockholm (minus 20 procent) behövs därför en betydligt högre skatt i Göteborg, kanske en orimligt hög skatt.
Alternativa vägar för att köra runt i nord-syd är ju både beskattade och långa omvägar.
Och den nya Marieholmstunneln är också beskattad. I praktiken så betalar man alltid för att få passera älven med bil. Man måste upp till Angered för att passera älven utan avgift, men det är en rätt lång omväg, i praktiken så måste man upp till Kungälv för att ens kunna köra från E6N-E20 utan trängselskatt. Då får man istället en frekvent öppnad bro...
Eftersom inga alternativ finns och då avgifterna ändå är relativt låga så kör alla bil utan att tänka på avgifterna ändå...
Edit: hade syftet varit att minska trängseln i staden så hade tullarna satts på helt andra platser och med andra avgifter...
Ny artikel om vindkraft i Affärsvärlden, det är i praktiken bara på västkusten och i Skåne som den är lönsam. I Norrland rent katastrofalt olönsam.
https://www.affarsvarlden.se/kronika/norrland-storsta-forloraren-men-har-ar-vindkraften-lonsam
Snacka om korthus...
https://www.affarsvarlden.se/kronika/norrland-storsta-forloraren-men-har-ar-vindkraften-lonsam
Snacka om korthus...
Hur ser det ut om man räknar bort effekten av långsiktiga elhandelsavtal?
Det har de inte redovisat. Att vindkraften tjänade pengar 2022 då elpriserna var höga antyder dock att det inte är långsiktiga leveransavtal som är boven.
Edit: inte den enda boven i alla fall.
Edit: inte den enda boven i alla fall.
De lär inte försvinna för att bolaget gör konkurs.
I Norrland var tvärtom största förlusterna just 2022.pacman42 skrev:
Jag kollade på en av del nämnda (som var lönsam).
Den har varit det alla år utom just 2021.
Omsättningen varierade en hel del vilket antyder att just deras eventuella fastprisavtal varit litet.
En annan observation var att avskrivningarna var ganska betydande. Och man hade stora tillgångar i licenser och nyttjanderätt. Som skrevs av. Trots allt detta gick man med vinst.
Parken ägdes av två utländska bolag.
Uppenbarligen ser inte ägarna parken som någon negativt. Då man nyinvesterade rejält 2022.
Pratat om korthus är nog mer på slagordsnivå.
Jag har egna ondingar! I april började det märkas på elräkningen. Nu i maj borde det märkas mer.D daVinci skrev:
Ett eget vindkraftverk vore inte så dumt för vinterhalvåret, men det verkar vara ett lite bökigt projekt att genomföra.
Mannen som tog frugans bil till sin älskarinna i Stockholm...B bjorn.abelsson skrev:
Det går heller inte att någon annan betalar trängselskatteavgifterna i förväg för att dölja för den äkta hälften att man varit på en viss plats inom skattezonerna:
- Vi har faktiskt haft sådana fall.
En man ringde oss och ville betala trängselskatten i förväg eftersom han hade haft fruns bil när han varit i Stockholm och han ville absolut inte att frun skulle få reda på att han varit där.
Hon fick ju som bilägare debiteringen i sitt namn. Vi sade blankt nej och mannen fick förklara sin Stockholmsresa för frun på annat sätt, säger Eva Söderberg.
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/...lskatten.c91f9a5a-0da7-4929-8b7d-a25a7f1223fa
Ja, de är jävligt märkliga de där panelerna, när solen lyser och priset är högt så har de valt att höja och när solen är i moln och priset lågt så sänker de priset och alla andra kombinationer där emellan, de är iaf magiska prissättare, köp en och sätt priset du med!D daVinci skrev: