D
P pmd skrev:
I ett par stora städer beskattas biltrafiken mer än i övriga landet.
Just det är ingen skatt, det är en avgift kopplat till trafiksituationen i de städerna, med tanke på hur det ser ut hade den behövt vara mycket högre.
 
P
C cbrolin skrev:
Det som utmärkte Birgersson var klädseln. Har aldrig hört att han sagt något intressant, men jag har kanske missat något.
Du missade kanske Bredbandsbolaget.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
B bjorn.abelsson skrev:
Oavsett vad man tycker om fordonsbeskattningen kommer det att bli nödvändigt med en radikal förändring i och med att allt färre bilar drivs med bränsle. Vi måste ha någon form av körsträckebaserad beskattning. Då borde man passa på att göra skatten mer rättvis mellan stad och landsbygd.
Körsträckorna lär ju vara längre på landet än i städer, så man kanske ska beskatta omvänt proportionellt mot körsträcka?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Det underlättar kommunikationen om man behåller betydelsen av ord.
Ja, det har du rätt i. Byt min användning av "monopol", i de flesta av mina inlägg ovan, mot "monopolliknande".
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P pmd skrev:
Du missade kanske Bredbandsbolaget.
Nej, det gjorde jag inte. Såg du inte min jämförelse med jordgubbar? Var han ensam/först med att starta ett Bredbandsbolag? Jag skulle hävda att det var de som satsade pengar och utvecklade den underliggande teknologin som var visionärer. Inte de som hakar på trenden att använda den.

Som sagt, det som var utmärkande med Birgersson var hans tröja som gjorde framförallt SVT-journalister fuktiga i underkläderna. En del kissade säkert på sig också. Stor uppmärksamhet och hyllande i SVT gav gratis reklam och många okunniga investerare.

Förvånar mig inte det minsta att Telia hoppade av. Jag har ingen kännedom om just det fallet men däremot en viss insikt i framtidsfabriken. Jag var konsult runt sekelskiftet och jobbade bland annat åt Volvo IT som också hyrde konsulter från framtidsfabriken. Deras konsulters meriter var att man skulle vara ung outbildad kille och ha keps och dricka någon obskyr kola. Deras arvoden var mer än dubbelt så höga som vad mitt konsultbolag fakturerade. Tror inte de fick mer än dubbelt så mycket gjort, om ens något, och blev inte heller särskilt långlivade på Volvo som snart avslutade samarbetet med framtidsfabriken.

Jag minns speciellt en fråga från en SVT-journalist om inte namnet på företaget var lite för krångligt för utlandet, varpå Birgersson svarade att de får väl lära sig svenska. Stor i orden har han alltid varit. Snart därefter döpte han som bekant om företaget till Framfab.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är en skatt.
[länk]
D djac skrev:
Just det är ingen skatt, det är en avgift kopplat till trafiksituationen i de städerna, med tanke på hur det ser ut hade den behövt vara mycket högre.
Trängselskatten i Göteborg har lite med att minska trafiken i Göteborg att göra. Den fick en temporär effekt, men det blev bara ett hack i kurvan. Syftet med trängselskatten i Göteborg är att betala den kommunala delen av Västlänken, en tågtunnel som ger liten nytta och som aldrig verkar bli klar.

Edit: vi kan koppla detta till reseavdrag en som diskuterades tidigare, det blev med omdaningarna i kollektivtrafiken iom trängselskatten i Göteborg Färre som KUNDE åka kollektivt till arbetet, fler valde dock att åka kollektivt. Dessutom är trängselskatten avdragsgill för de som har rätt till reseavdrag med bil. Detta bör alltså i praktiken ha ökat reseavdragen i Göteborgsområdet - jag har dock inte hittat någon statistik på det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Det var lågt, batter
D djac skrev:
Det var lågt, batteri?
Ja
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
L Lazze skrev:
Det är skandal med dessa priserna gräver stora hål i semesterkassan.
Du glömde energiskatten och elöverföringsavgiften (och momsen?), eller då du har solpaneler så glömde du räkna med alternativ kostnaden för 60-öringen och solpanelernas investeringskostnader.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du glömde energiskatten och elöverföringsavgiften (och momsen?), eller då du har solpaneler så glömde du räkna med alternativ kostnaden för 60-öringen och solpanelernas investeringskostnader.
Vadå ? Elprisetchoken är rubriken det du räknar upp är avgifter från staten sen glömde du nätnyttan med och förlusten om pengarna hade stått kvar i fonder. 60 öringen är ingen kostnad det är intäkter tillsammans med nät nyttan.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Trängselskatten i Göteborg har lite med att minska trafiken i Göteborg att göra. Den fick en temporär effekt, men det blev bara ett hack i kurvan. Syftet med trängselskatten i Göteborg är att betala den kommunala delen av Västlänken, en tågtunnel som ger liten nytta och som aldrig verkar bli klar.

Edit: vi kan koppla detta till reseavdrag en som diskuterades tidigare, det blev med omdaningarna i kollektivtrafiken iom trängselskatten i Göteborg Färre som KUNDE åka kollektivt till arbetet, fler valde dock att åka kollektivt. Dessutom är trängselskatten avdragsgill för de som har rätt till reseavdrag med bil. Detta bör alltså i praktiken ha ökat reseavdragen i Göteborgsområdet - jag har dock inte hittat någon statistik på det.
Den är uppenbarligen för låg, höj den tills trafiken minskar.
 
D djac skrev:
Den är uppenbarligen för låg, höj den tills trafiken minskar.
Problemet är ju bara att de då måste bygga ut kollektivtrafiken. Dessutom så måste de hitta något annat att använda pengarna till, det är lag på det.
 
P
C cbrolin skrev:
Nej, det gjorde jag inte. Såg du inte min jämförelse med jordgubbar? Var han ensam/först med att starta ett Bredbandsbolag? Jag skulle hävda att det var de som satsade pengar och utvecklade den underliggande teknologin som var visionärer. Inte de som hakar på trenden att använda den.
Läs berättelsen om upprinnelsen till hur Bredbandsbolaget startades. (Det finns en sammanfattning på Wikipedia).
C cbrolin skrev:
Deras arvoden var mer än dubbelt så höga som vad mitt konsultbolag fakturerade.
OK. Jag tror jag förstår nu.
 
P
L Lazze skrev:
Vadå ? Elprisetchoken är rubriken det du räknar upp är avgifter från staten sen glömde du nätnyttan med och förlusten om pengarna hade stått kvar i fonder. 60 öringen är ingen kostnad det är intäkter tillsammans med nät nyttan.
pacman42 syftade på alternativkostnaden för solpaneler och batteri.
(I princip kapitalkostnaden).
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är en skatt.
[länk]
Ja, det var en massa tjafs om detta när det skulle införas i Stockholm. Det var kommunen som hade hittat på att man skulle bötfälla de som körde i staden. Men det är bara staten som får ta ut skatt. Så Stockholms kommun fick be staten om att ta ut skatten åt kommunen. Något som staten då inte var så road av. Blev många turer innan det där manifesterades i verkligheten.

Själv respekterar jag naturligtvis detta och köper inget inne i trängselavgift-zonen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.