268 636 läst · 5 439 svar
269k läst
5,4k svar
Är ni redo för elprischocken som precis startat?
Jo, det är en skatt.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trangselskatt/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trangselskatt/
Körsträckorna lär ju vara längre på landet än i städer, så man kanske ska beskatta omvänt proportionellt mot körsträcka?B bjorn.abelsson skrev:
Nej, det gjorde jag inte. Såg du inte min jämförelse med jordgubbar? Var han ensam/först med att starta ett Bredbandsbolag? Jag skulle hävda att det var de som satsade pengar och utvecklade den underliggande teknologin som var visionärer. Inte de som hakar på trenden att använda den.P pmd skrev:
Som sagt, det som var utmärkande med Birgersson var hans tröja som gjorde framförallt SVT-journalister fuktiga i underkläderna. En del kissade säkert på sig också. Stor uppmärksamhet och hyllande i SVT gav gratis reklam och många okunniga investerare.
Förvånar mig inte det minsta att Telia hoppade av. Jag har ingen kännedom om just det fallet men däremot en viss insikt i framtidsfabriken. Jag var konsult runt sekelskiftet och jobbade bland annat åt Volvo IT som också hyrde konsulter från framtidsfabriken. Deras konsulters meriter var att man skulle vara ung outbildad kille och ha keps och dricka någon obskyr kola. Deras arvoden var mer än dubbelt så höga som vad mitt konsultbolag fakturerade. Tror inte de fick mer än dubbelt så mycket gjort, om ens något, och blev inte heller särskilt långlivade på Volvo som snart avslutade samarbetet med framtidsfabriken.
Jag minns speciellt en fråga från en SVT-journalist om inte namnet på företaget var lite för krångligt för utlandet, varpå Birgersson svarade att de får väl lära sig svenska. Stor i orden har han alltid varit. Snart därefter döpte han som bekant om företaget till Framfab.
D Daniel 109 skrev:
Trängselskatten i Göteborg har lite med att minska trafiken i Göteborg att göra. Den fick en temporär effekt, men det blev bara ett hack i kurvan. Syftet med trängselskatten i Göteborg är att betala den kommunala delen av Västlänken, en tågtunnel som ger liten nytta och som aldrig verkar bli klar.D djac skrev:
Edit: vi kan koppla detta till reseavdrag en som diskuterades tidigare, det blev med omdaningarna i kollektivtrafiken iom trängselskatten i Göteborg Färre som KUNDE åka kollektivt till arbetet, fler valde dock att åka kollektivt. Dessutom är trängselskatten avdragsgill för de som har rätt till reseavdrag med bil. Detta bör alltså i praktiken ha ökat reseavdragen i Göteborgsområdet - jag har dock inte hittat någon statistik på det.
Vadå ? Elprisetchoken är rubriken det du räknar upp är avgifter från staten sen glömde du nätnyttan med och förlusten om pengarna hade stått kvar i fonder. 60 öringen är ingen kostnad det är intäkter tillsammans med nät nyttan.pacman42 skrev:
Den är uppenbarligen för låg, höj den tills trafiken minskar.pacman42 skrev:Trängselskatten i Göteborg har lite med att minska trafiken i Göteborg att göra. Den fick en temporär effekt, men det blev bara ett hack i kurvan. Syftet med trängselskatten i Göteborg är att betala den kommunala delen av Västlänken, en tågtunnel som ger liten nytta och som aldrig verkar bli klar.
Edit: vi kan koppla detta till reseavdrag en som diskuterades tidigare, det blev med omdaningarna i kollektivtrafiken iom trängselskatten i Göteborg Färre som KUNDE åka kollektivt till arbetet, fler valde dock att åka kollektivt. Dessutom är trängselskatten avdragsgill för de som har rätt till reseavdrag med bil. Detta bör alltså i praktiken ha ökat reseavdragen i Göteborgsområdet - jag har dock inte hittat någon statistik på det.
Läs berättelsen om upprinnelsen till hur Bredbandsbolaget startades. (Det finns en sammanfattning på Wikipedia).C cbrolin skrev:
OK. Jag tror jag förstår nu.C cbrolin skrev:
pacman42 syftade på alternativkostnaden för solpaneler och batteri.L Lazze skrev:
(I princip kapitalkostnaden).
Redigerat:
Ja, det var en massa tjafs om detta när det skulle införas i Stockholm. Det var kommunen som hade hittat på att man skulle bötfälla de som körde i staden. Men det är bara staten som får ta ut skatt. Så Stockholms kommun fick be staten om att ta ut skatten åt kommunen. Något som staten då inte var så road av. Blev många turer innan det där manifesterades i verkligheten.D Daniel 109 skrev:
Själv respekterar jag naturligtvis detta och köper inget inne i trängselavgift-zonen.