G GurraKalle skrev:
Öppnar jag proppskåpet tycker jag det luktar lite mera men är ej säker. Ett av hålen var nära proppskåpet, detta luktade inte.
Det här tycker jag indikerar elektrifierad mus någonstans.
 
  • Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Varför vill du ta bort putsen om du nu ska läkta upp och sätta en ny fasad?
Hur får jag det torrt på insidan om jag inte gör så?
 
U
Vet du vad det är för färg på putsen nu?
är det inte tät färg så ser jag inget problem med dagens konstruktion.
Finns ju hur många hus som helst med reverterad fasad direkt på plankstomme utan luftning.
 
En av dessa två, flugger står det diffusionsöppen på, den andra vet jag ej...
 
  • Hink med Flügger Facade Impredur färg och en delvis synlig Nordjö MUR TFX-färgburk bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
G GurraKalle skrev:
En av dessa två, flugger står det diffusionsöppen på, den andra vet jag ej...
Båda de är diffusionöppna och ska fungera på tjockputs utan luftspalt
 
Borde det verkligen lukta starkt inomhus, om det skulle vara mögel i den yttre konstruktionen. Han har ju plast innåt. Borde inte det stoppa?

Har ingen egen erfarenhet av mögel lukt i vårt hus. Men de hus jag stött på hos vänner /visningar etc där man direkt känt stark lukt, så har det varit rätt öppenbart att fukt trängt in i den inre konstruktionen med synliga genomslag, på väggar etc.. Eller kan det lukta starkt även om en fuktskada sitter utanför plasten?

Hur är det ventilerat? En gäststuga på pappas sommarställe luktade det rätt illa. Där fanns inga ventiler alls. eller en liten tilluft om jag minns rätt. Satte in en elektrisk paxfläkt i badrumemt, så det blev forcerad ventialtion genom stugan. Blev mycket bättre på kort tid.
 
Om det luktar vid dörren, och plasten sitter mot "innerväggen" så tänker jag att det finns diverse möjligheter för luften att slinka förbi. Till för 2 veckor sedan fanns det ingen ventilation alls, nu stoppade jag in en friskluftsventil. Luktar fortfarande men om den funnits från början kanske det hade luktat mindre
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Båda de är diffusionöppna och ska fungera på tjockputs utan luftspalt
Ska bara kolla att jag fattar rätt: färgen släpper igenom fukt i rimliga mängder, fixar jag läckan i fönsterblecket och byter skadat trä borde jag kunna bygga tillbaka på samma sätt? Det skulle ju göra ingreppet betydligt mindre...
 
Redigerat:
U
G GurraKalle skrev:
Ska bara kolla att jag fattar rätt: färgen släpper igenom fukt i rimliga mängder, fixar jag läckan i fönsterblecket och byter skadat trä borde jag kunna bygga tillbaka på samma sätt? Det skulle ju göra ingreppet betydligt mindre...
Jo, det är inte den optimalaste konstruktionen du har, men den ska inte leda till direkt problem orsakat av den.
Både putsade sekelskifteshus och en hel del tidig funkis har ju reveterad puts direkt på trästommen, det viktiga är att täckfärgen är genomsläpplig för att inte stänga inne fukt i konstruktionen. Hade du däremot haft plastfärg, som är tät, så hade det varit en betydligt större risk för fuktproblem och röta.

Hur ofta nyttjas gästhuset? Att du inte tidigare haft ventilation kan leda till rätt stora problem och mögel ifall att någon bor i huset. Människor avger ganska mycket fukt när vi bara andas och lever, den måste ventileras bort.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
G GurraKalle skrev:
Hur får jag det torrt på insidan om jag inte gör så?
Om du är inne på att klä byggnaden med panel så efter att ha satt läkt och panel utan lock så bör fukthalten minska men kolla med någon som arbetar med detta för det kommer nog att bli dyra konsekvenser om detta utförs fel.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Jo, det är inte den optimalaste konstruktionen du har, men den ska inte leda till direkt problem orsakat av den.
Både putsade sekelskifteshus och en hel del tidig funkis har ju reveterad puts direkt på trästommen, det viktiga är att täckfärgen är genomsläpplig för att inte stänga inne fukt i konstruktionen. Hade du däremot haft plastfärg, som är tät, så hade det varit en betydligt större risk för fuktproblem och röta.

Hur ofta nyttjas gästhuset? Att du inte tidigare haft ventilation kan leda till rätt stora problem och mögel ifall att någon bor i huset. Människor avger ganska mycket fukt när vi bara andas och lever, den måste ventileras bort.
Skillnaden är att de gamla reverteringarna direkt på trä är gjorda med kalkbruk som andas och har svag kapillärsugning på trä som andas. Fukten torkar upp.
 
U
H heimlaga skrev:
Skillnaden är att de gamla reverteringarna direkt på trä är gjorda med kalkbruk som andas och har svag kapillärsugning på trä som andas. Fukten torkar upp.
Här ser det ju ut på färgen som det är KC-bruk, kanske C-bruk. Så ser fortfarande inte riskerna med TS konstruktion tillsamman med vald färg.
 
Jag ser stora risker. Cementputs på mineralull torkar inte så som kalkputs på trä gör.
 
Vad är det för puts då?
 
  • Detaljbild av en vägg med isolering och delvis applicerad puts vid ett röruttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
G GurraKalle skrev:
Vad är det för puts då?
Ser ut som c-bruk på den bilden, men säkert stockat med något mer cemenbaserat som ett tunt första lager.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.