Hej byggahus!

MIn farfar har sedan många år tillbaka haft internet via en 3G-sticka från 3 kopplad i en stationär dator.
Dock vägrar helt plötsligt applikationen som hanterar dongeln starta, jag vet inte om det beror på att 3G-nätet är borta där, men oavsett är det läge att byta till en modernare lösning.

Farfar har både detta Abbonemang på mobilt bredband med 20GB surf, och ett mobilabbonemang med 20GB surf. Priset på detta landar på helt makalösa 399kr per abbonemang -100kr i samlingsrabatt på totalsumman. Jag vill minnas total surf som används är 5-10GB på båda abbonemangen tillsammans.

Jag är inne på att ditcha 3 helt, för jag tycker de priserna är helt makalösa, speciellt med den alldeles för svåråtkomliga kundtjänsten.
Och istället skaffa en router och ett 20GB mobilt bredband från Hallon, samt ett mobilabbonemang på 5GB. (149kr + 109kr).
Det största kruxet med detta är väl att få en vettig täckning av Wifit i hela huset då kontoret i ena änden, och man helst vill ha routern där för att slippa dra en kabel genom flera rum till den stationära datorn.

Några tankar och funderingar kring detta?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Hej byggahus!

MIn farfar har sedan många år tillbaka haft internet via en 3G-sticka från 3 kopplad i en stationär dator.
Dock vägrar helt plötsligt applikationen som hanterar dongeln starta, jag vet inte om det beror på att 3G-nätet är borta där, men oavsett är det läge att byta till en modernare lösning.

Farfar har både detta Abbonemang på mobilt bredband med 20GB surf, och ett mobilabbonemang med 20GB surf. Priset på detta landar på helt makalösa 399kr per abbonemang -100kr i samlingsrabatt på totalsumman. Jag vill minnas total surf som används är 5-10GB på båda abbonemangen tillsammans.

Jag är inne på att ditcha 3 helt, för jag tycker de priserna är helt makalösa, speciellt med den alldeles för svåråtkomliga kundtjänsten.
Och istället skaffa en router och ett 20GB mobilt bredband från Hallon, samt ett mobilabbonemang på 5GB. (149kr + 109kr).
Det största kruxet med detta är väl att få en vettig täckning av Wifit i hela huset då kontoret i ena änden, och man helst vill ha routern där för att slippa dra en kabel genom flera rum till den stationära datorn.

Några tankar och funderingar kring detta?
Placera routern där den får bäst täckning mot mobilnätet och så centralt som möjligt i huset och så ett trådlöst nätverkskort till datorn. ex https://www.kjell.com/se/produkter/...1nQrC7opVwS6hJn4CipkxVmRdu5OYmssaAlBsEALw_wcB

Se givetvis till att du har bra täckning till datorn, men borde inte vara några bekymmer om det inte är murade väggar.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ta bort stickan och dela internet från telefonen? Eller behöver mer än datorn internet?
 
1: kabel till datorn 😃
2: kabel till datorn 😉
Skämt åsido, labba lite med placeringen av routern, ock kolla om den kan stå i mitten av huset nånstans?
Kanske inte behöver hitta den snabbaste platsen med tanke på användandet.
Sen finns nödlösningen, homeplug. Internet via elnätet.
Kan funka jättebra, kanske inte alls, eller så funkar det ett tag men slutar fungera, och ingen vet varför.
 
H hapazard skrev:
Placera routern där den får bäst täckning mot mobilnätet och så centralt som möjligt i huset och så ett trådlöst nätverkskort till datorn. ex [länk]

Se givetvis till att du har bra täckning till datorn, men borde inte vara några bekymmer om det inte är murade väggar.
Tänkte inte på att det finns så smidiga lösningar idag, sist jag pillade med trådlöst nätverk på en stationär så var det PCI-kort.

Tar med mig det som alternativ.
 
redarn redarn skrev:
Ta bort stickan och dela internet från telefonen? Eller behöver mer än datorn internet?
Utifrån min erfarenhet av slutanvändaren (snart 90) är detta för avancerat tyvärr.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
1: kabel till datorn 😃
2: kabel till datorn 😉
Skämt åsido, labba lite med placeringen av routern, ock kolla om den kan stå i mitten av huset nånstans?
Kanske inte behöver hitta den snabbaste platsen med tanke på användandet.
Sen finns nödlösningen, homeplug. Internet via elnätet.
Kan funka jättebra, kanske inte alls, eller så funkar det ett tag men slutar fungera, och ingen vet varför.
Ja, det är ingen avancerad användning, så trådlöst till den stationära räcker säkert.
 
Har genomgått ungefär samma process hos föräldrarna; först en USB-sticka med telia-abonnemang i en stationär dator, sedan olika dovado-routrar och nu senast en TP -Link MR600 med hallon och 100 GB.

Grejorna sitter på andra planet i huset vid en yttervägg. Ger helt OK signal genom hela huset på diagonalen. Funkar även utomhus i förråd etc.
Att gå från en USB-sticka till en bredbandsrouter ger en bra "användarupplevelse" då man slipper den manuella uppkoppling, som nu tycks ha slutat fungera.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Kan fungera med en wifi usb-sticka i dator.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Utifrån min erfarenhet av slutanvändaren (snart 90) är detta för avancerat tyvärr.
Då skulle jag övervägt att ställa routern bredvid datorn och skippa wifi i de delarna av huset som den inte når.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Köp en billig router, jag köpte en för 400kr på Aliexpress som både ger Internet och "fast" telefoni (jag har antika telefoner som jag ville ha igång bla myntautomat, kobra och vevtelefon i trä). Placera routern där den ger bäst täckning och dra vidare med tråd till ytterligare en AP eller använd en trådlös repeater för trådlöst.

Rörande abonnemang så finns det bra kontantkortslösningar med fasta kostnader som är rimliga. Jag köpte två år från Telenor.
 
Jag skulle gärna lägga lite extra pengar på en lösning som fungerar "alla dagar i veckan" om användaren inte har kunskap och att det måste vara enkelt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag skulle gärna lägga lite extra pengar på en lösning som fungerar "alla dagar i veckan" om användaren inte har kunskap och att det måste vara enkelt.
Ja, jag vill behöva så lite handpåläggning som möjligt.
 
A AndersS skrev:
Jag skulle gärna lägga lite extra pengar på en lösning som fungerar "alla dagar i veckan" om användaren inte har kunskap och att det måste vara enkelt.
Det har ju de flesta produkter idag. Att "dra ur sladden för att de hängt sig" får man dock räkna med oavsett märke. För de flesta krävs ju inga särskilda inställningar alls efter att de aktiverats.
 
Om han är 90+ så ahde jag kanske nöjt mig med en 4G router, mest pga att 5G routrar fortfarane är hyffsat sällsynta och därmed dyra. Prestandamässigt har han sannolikt inget behov av 5G.

Tänk på att det troligen kan börja gå emr datat när man satt upp det i router. Datorn kommer vara mer uppkopplad automatiskt, då wifi alltid ansluter mot routern, och routern med simkort alltid komemr vara uppkopplad mot nätet. Så jag hade räknat in i kalkylen att datamängden på det mobila kommer behöva ökas. Han komemr dessutom börja nyttja WIFI på mobilen, så sannolikt inga problem med minskat abb på mobilen, bättre emd extra datat på modemet.

Vi har bland annat använt TP Link Archer denna eller om det var föregångaren. Funakr bra. Hyffsat täckning.

https://www.kjell.com/se/produkter/...vcMWI_I3ftn1HcgjypOJY5Y4lD_QPxYBoCNbUQAvD_BwE

Sen hade jag om, det är en dator med enkel acess till insidan och ledig pci port, ändå övervägt ett pci kort. Det är stabilare, instalaltionen tar 5 min för en normalhändig, normalt behöevr du inte göra någonting mer.

Men innan du köper ett wifikort/dongel, kontrollera att det inte redan finns i datorn. Det har varit rätt vanligt emd inbyggd WIFI på datorer under ganska många år, utan antenner, så det syns inte. Kolla i nätverskinställningar, eller i enhetshanteraren på datorn.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.