Så gott som alltid så projekteras dragningar för att göra det enkelt för fiberägaren. Om man tittar på det själv kan man nog komma till en bättre lösning själv som är en mer acceptabel kompromiss. Sen kan man nog anta att dom kommer vilja lägga duct i mark. Här kanske man ska kräva att de lägger duct i 50mm rör i mark på lite mer ordentligt djup samt att de faktiskt markerar ut detta i sina kartor. Då säkrar man ju faktiskt upp att fibern skulle råka skadas på den egna fastigheten samt att underhåll skulle kunna skötas i rörets ändpunkter.

Nu blir det bara utförandet som blir lite annorlunda och om man är hemma när de gräver så kan man riskminimera.

Eller så får de gräva en annan väg.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Märkband med signaltråd ser jag som viktigast för att man i en framtid ska kunna göra en mera detaljerad utsättning och att man lägger på rätt djup för ts.
Får man godkänt att förlägga enskild fiber över en grannes fastighet så bör man hålla sig till 50 cm, i ts fall med naturtomt och enbart mjukyta inget problem och enkel återställning.
PEM är bra som extra skydd, men påverkar knappast vid underhåll då det vid ev. skadat/avgrävning skarvas och sedan blir det ny blåst fiber.
På den fastighet som ska anslutas är det rekommenderade djupet 35 cm.
 
  • Gilla
Andrea_doria
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Så din (TS) fiber ligger på en grannes tomt, och en annan granne ska ha sin fiber på din tomt. Hahaha, vafaen vad korkat det kan bli!
Stå på dig, inte annans fiber på din tomt!
Jag har nergrävda kablar och rör på tomten, och faen vad jag svurit över tidigare "vettiga" beslut jag tagit för på något sätt är de alltid ivägen för något.......
Har en sjö på garageplanen som jag måste fixa, dagvatten elmatning fiber och en till elmatning kommer beröras pga tidigare beslut....
/W
Ja kanske korkat för en utomstående men för vår tomt går inte att nå utan att använda vägen över grannens tomt (som vi har servitut på). Grannens tomt går att nå vi den där grusvägen då men han är en av två som bor på den vägen därmed tror jag att bredbandsbolaget också är "snåla" i sina försök att komma dit och ansluta...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Så gott som alltid så projekteras dragningar för att göra det enkelt för fiberägaren. Om man tittar på det själv kan man nog komma till en bättre lösning själv som är en mer acceptabel kompromiss. Sen kan man nog anta att dom kommer vilja lägga duct i mark. Här kanske man ska kräva att de lägger duct i 50mm rör i mark på lite mer ordentligt djup samt att de faktiskt markerar ut detta i sina kartor. Då säkrar man ju faktiskt upp att fibern skulle råka skadas på den egna fastigheten samt att underhåll skulle kunna skötas i rörets ändpunkter.

Nu blir det bara utförandet som blir lite annorlunda och om man är hemma när de gräver så kan man riskminimera.

Eller så får de gräva en annan väg.
Bra tips detta ska jag höra efter med bolaget om de har planer på. Samma med att märka upp enligt Anders tips om märkband med signaltråd. Tack! Det skulle iaf göra att man kan anta att ev. underhåll går smidigt samt är lättare för oss att hitta dragningen den där det blir aktuellt att behöva ta reda på den av någon anledning.
 
Du kan hänvisa till Robust fiber om de anger att de följer deras rekommendationer vilket de flesta gör.
Står visserligen "bör" men det "ska" läggas markeringsband ovanför, så bara dumsnålt att inte använda sådana band som har det.😉

2.2.3 Spårbarhet För att möjliggöra spårning av nergrävd kanalisation ska lägesinmätning alltid utföras. Som komplement bör söktråd förläggas tillsammans med kanalisationen. Markeringsband, varningsnät eller annan tydlig markering ska läggas ovanför kanalisationen för att minska risken för avgrävning.
 
  • Gilla
Andrea_doria
  • Laddar…
Det efterfrågades de som har egen erfarenhet. Jag är själv i TS grannes sits. Vår fiber går över grannens tomt. Vi höll på att dränera samtidigt som grannen installerade fiber. Jag minns inte på vems initiativ det var, det kan t.o.m. varit grannens, men det grävdes och lades ner rör över grannens tomt och in på vår tomt i samband med allt detta. Vanliga villatomter. Jag tror det grävdes någonstans mellan 30 och 50m på grannens tomt under hans närvarande överinseende. I vår ände är det dryga metern djupt.

Det var grannens entreprenör som gjorde jobbet, men vi fick fakturan för det extra grävandet. Jag känner inte till om det skrivits några avtal. Jag tänker att i värsta fall har vi iaf haft fiber på detta vis i ett decennium vid det här laget.

Det är en liten lokal fiberägare, och en liten lokal entreprenör. Jag tror sådant här är lättare att få till på ett bra sätt när inte de stora drakarna är involverade.
 
Måste han verkligen ha fiber? Testa med trådlöst bredband. Vi gjorde det och har nu mer än 100 mb. Men det är olika på olika ställen i Sverige.
 
A AndersS skrev:
Märkband med signaltråd ser jag som viktigast för att man i en framtid ska kunna göra en mera detaljerad utsättning och att man lägger på rätt djup för ts.
Får man godkänt att förlägga enskild fiber över en grannes fastighet så bör man hålla sig till 50 cm, i ts fall med naturtomt och enbart mjukyta inget problem och enkel återställning.
PEM är bra som extra skydd, men påverkar knappast vid underhåll då det vid ev. skadat/avgrävning skarvas och sedan blir det ny blåst fiber.
På den fastighet som ska anslutas är det rekommenderade djupet 35 cm.
Tydligen för dyrt att märka ut efter signal tråden nuförtiden, de satte bara pinnar efter GPS punkterna, han som satte ut visade på kartan där det på vissa ställen var spikraka linjer på flera hundra meter :), som tur var hittade vi märkbandet i tid, den gamla teleledningen som var plöjd gick det sämre för.
 
Andrea_doria Andrea_doria skrev:
Ja kanske korkat för en utomstående men för vår tomt går inte att nå utan att använda vägen över grannens tomt (som vi har servitut på). Grannens tomt går att nå vi den där grusvägen då men han är en av två som bor på den vägen därmed tror jag att bredbandsbolaget också är "snåla" i sina försök att komma dit och ansluta...
Jag förstår varför det händer, men det är en "kul" spaning.
Ja, de är förjävla snåla och opragmatiska, det ska gå fort och "bara" ske, läggas grunt och swish ska det vara klart. Jag jobbar med utveckling, då stannar man upp, tänker 2 gånger och jobbar 1 gång, ja, men lite efterklok i förväg brukar löna sig.
Lycka till med begåvade beslut :)
/W
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Hej,

Jag hade, som många andra säger, sagt nej att dra över min tomt och istället förordat alternativ utanför tomten.

Jag har fiber och inte långt efter installationen skulle vi dränera om runt huset. Jag sade till grävgubbarna exakt var fibern låg samt hur djupt (50 cm). Trots detta lyckades de ändå någon dag senare gräva av kabeln. I vårt fall tog företagets försäkringsbolag detta, men vad jag minns, så var det svindyrt att dra om.

Om du råkar skada hans kabel på din tomt i framtiden lär han kräva att du ska stå för lagningen, vilken riskerar att bli en svindyr historia! Använd detta som skäl till ditt nej. Tror han förstår.

/Martin
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P
Andrea_doria Andrea_doria skrev:
vad fint med så engagerade människor i tråden! Ni säger alla nej men vilka av er har personliga erfarenheter? Jag vill ju att grannen ska få sin fiber och det hade varit tråkigt att sätta stopp för den på osäkra grunder. Finns det ingen chans att allt går som smort och att jag efter läggningen aldrig kommer besväras av att det ligger fiber längs tomten?
Jag har personlig erfarenhet. Man grävde ner grannens fiber på min gräsmatta och väg. Jag blev störtförbannad och krävde avtal och ersättning för varje år de tänkte ha fibern där. Jag hade tur och fick tag i förmannen som var ute på inspektion den dagen. De lade även upp stora skopor till grävmaskiner och en massa material på min gräsmatta. Jag sa ifrån att jag tänker polisanmäla intrång på min tomt. Efter två dagar var fibern borta och gräsmattan röjd. De grävde ner fibern längs gatan mitt emot mitt hus. Acceptera aldrig att bli överkörd när det inte är ditt problem de löser.
 
Andrea_doria Andrea_doria skrev:
Vi har fått fiber installerat vid lantstället och nu har grannen ansökt om att få det draget till sig. Kortaste vägen är längs kanten på vår trädgård. Där står idag ett antal nyplanterade träd som vi är rädda om och gärna ser växer upp till äppel/nötlund under de kommande 50 åren som ett markavtal för fiber skulle gälla. Om Vi får igenom en skrivelse i markavtalet att träden inte får komma till skada varken idag eller i framtiden, vilka andra nackdelar finns att låta dem dra fiber längs kanten på tomten? Fiberdragningen skulle då börja där vägen till vårt hus tar slut (dvs "parkeringen", i dagsläget inte mer än en liten sporadiskt grusad plätt).
Om de bara skiljer 60m så får väl grannen stå merkostnaden för dessa 60m. Kan inte vara så mycket när de endå är igång o gräver Om de är längst en grusad väg. En extra arbetsdag att gräva (max).. och en för att lägga i och fylla igen. 60m material.. beror ju på hur gärna han vill ha fibern.

Hur långt är det mellan era hus? En lösning kan ju vara att dela på ditt fiber abb. En vanlig ethernetkabel kan ta 1gb upp till 100m utan förstärkare. (Lätt att laga om den skulle bli avklippt)
Fiberkabel kan du typ ta 10km utan förstärkare på vägen. Men du behöver medieomvandlare på båda sidor (typ 500kr x 2).
Billigare för båda!
Bahnhof tar ju typ 500kr för 1gbit.. e de kommer ni aldrig göra av med..

Visst ni blir ju lite bundna vid varandra o får en kabel gående mellan husen. Men å andra sidan är kostnaden minimal o ni tjänar båda på lösningen.

För om några år när 5g är mer utbyggt så kommer det inte vara lika viktigt med fiber, iaf inte om man bara är en standard användare av internet (spela, se tv, surfa, etc).

Sålänge du inte ska köra en server el håller på med videoredigering av 4k videos via molntjänster så räcker 5g bra, även om du inte har full pott på anslutningen!

Hade jag varit er hade jag kört på dela uppkoppling lösningen! Iaf om ni inte kan komma överens.

Om ni har nåtsånär fri sikt mellan era hus (inte säker på hur mycket träd påverkar) och ej gillar kablar så kan man ju också skaffa såna här:

https://satpro.se/dator-natverk/mikrotik-wireless-wire-nray-2-pack/

Finns många lösningar! De på länken kan ni ju köpa o då de är distansköp så har ni ju öppet köp.. bara o slänga upp o testa hur bra anslutning de blir! Inga kablar o trams att dra! Enkelt!
Är de för mycket träd o skit emellan så är de ju bara o skicka tillbaka dom.

Grannen får ju såklart betala då de e han som sparar in pengar på fiberinkoppling.
 
Andrea_doria Andrea_doria skrev:
vad fint med så engagerade människor i tråden! Ni säger alla nej men vilka av er har personliga erfarenheter? Jag vill ju att grannen ska få sin fiber och det hade varit tråkigt att sätta stopp för den på osäkra grunder. Finns det ingen chans att allt går som smort och att jag efter läggningen aldrig kommer besväras av att det ligger fiber längs tomten?
Där jag bor grävdes det fiber 2020.
Hos grannen grävde de bredvid hans väg och lovade dyrt och heligt att de skulle återställa så det blev snyggt (gräsmatta osv). Förra året (2023) tröttnade han på att "någon" skulle komma och återställa och fixade det själv.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle tro att man mest hör om de gånger det blir problem och oseriösa installatörer. När det grävdes hos oss var det en bra dialog med projektör och installatörer. Vi valde en lösning som var enklare för dem och bättre för oss. Återställning och senare dressning av gräsmattan gjordes utan anmärkning.

I vårt avtal ingick återställning i ursprungligt skick och det hölls vad jag kan se i hela området oavsett om det var gräsmatta, stensättning, asfalt eller växter.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
P
N Nucky skrev:
Tänk om du i framtiden vill göra något på tomten så stör dessa rör möjligheten till att åstadkomma förändringar på din egna mark.
Det var av den anledningen som vi nekade fiberbolaget att dra en kabel tvärs över vår tomt till grannen. Ett litet tag efter det fick vi ett erbjudande om en ganska stor rabatt på vår egen installation. Bara sådär utan vidare. Vi behövde dock skriva på ett nytt avtal för att rabatten skulle gälla. Jag noterade då att det nya avtalet gav fiberbolaget rätt att anlägga transitkabel på vår tomt …

Vi skrev inte på. Inte ens om vår egen installation hade blivit gratis hade vi gått med på att ha någon annans kabel på tomten.

Fiberbolaget drog grannens fiberslang en annan väg.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.