C
Fibern måste ju ligga på någons fastighet, så jag förstår TS grundinställning.
Till saken hör också att det nästan alltid finns en upplåtelseparagraf i det fiberavtal man själv ingått.

Men å andra sidan är min åsikt att fibern bör dras bästa vägen, inte enklaste vägen. Finns det en alternativ väg som är bättre är det bara trams att hävda att några tiotals meter hit eller dit skulle vara ett problem. Det handlar sannolikt om något helt annat.
 
  • Gilla
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
Andrea_doria Andrea_doria skrev:
Jag vill ju att grannen ska få sin fiber och det hade varit tråkigt att sätta stopp för den på osäkra grunder.
Att du säger att de inte får gräva över din mark betyder inte att du sätter stopp för grannens fiber. De får ta en annan väg bara.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Men å andra sidan är min åsikt att fibern bör dras bästa vägen, inte enklaste vägen. Finns det en alternativ väg som är bättre är det bara trams att hävda att några tiotals meter hit eller dit skulle vara ett problem. Det handlar sannolikt om något helt annat.
Stämmer med de mandat man hade från fiberägare att agera, samt att det då blev lite gungor och karuseller, men vi jobbade som du skriver. Vid riktigt kostsamma lösningar togs dialog med fiberägare, ytterst sällan att en beställning behövde avbrytas (var väl nästan bara större väg hos Trafikverket)
 
Andrea_doria Andrea_doria skrev:
vad fint med så engagerade människor i tråden! Ni säger alla nej men vilka av er har personliga erfarenheter? Jag vill ju att grannen ska få sin fiber och det hade varit tråkigt att sätta stopp för den på osäkra grunder. Finns det ingen chans att allt går som smort och att jag efter läggningen aldrig kommer besväras av att det ligger fiber längs tomten?
När grannen skulle dra in fiber ville fiberbolaget gräva över över våran uppfart, det är enklast för dom. Sade till slut nej. helt rätt beslut visade det sig. Bolaget fick ansöka hos kommunen om att dra längs med kommunala vägen. Tog kanske en månad extra för deras ansökning. Tur var det, för efter grävning och asfaltering så något år senare sjönk deras efterföljande lappning i vägen. Om grävning hade skett på våran tomt så hade vi fått problemet, nu blev det ett problem för fiberbolaget och kommunen. Fiberbolaget vill bara komma undan så billigt som möjligt och öka vinsten.Undviker också eventuella problem i framtiden. Släpp det här och säg bara klart nej är våran rekommendation.
 
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
M Mikael Karlsson4999 skrev:
När grannen skulle dra in fiber ville fiberbolaget gräva över över våran uppfart, det är enklast för dom. Sade till slut nej. helt rätt beslut visade det sig. Bolaget fick ansöka hos kommunen om att dra längs med kommunala vägen. Tog kanske en månad extra för deras ansökning. Tur var det, för efter grävning och asfaltering så något år senare sjönk deras efterföljande lappning i vägen. Om grävning hade skett på våran tomt så hade vi fått problemet, nu blev det ett problem för fiberbolaget och kommunen. Fiberbolaget vill bara komma undan så billigt som möjligt och öka vinsten.Undviker också eventuella problem i framtiden. Släpp det här och säg bara klart nej är våran rekommendation.
Man kan få Nej från kommun att ta asfalt och då fick kunden välja genomförbar projektering alternativt att beställning hävdes.
Så vi kan fylla tråden med exempel som inte hjälper ts. Jag har många.😉
 
Har du bild på träden och där tanken är att fibern ska gå
 
H
Ett kort svar: Nej, till grannens fiber över din tomt.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Har du bild på träden och där tanken är att fibern ska gå
Tumstocken är 2 m. Har bifogat denna bild och flera som jag bett ska ligga som bilaga till markavtalet där jag också lagt till vilkor att arbetet inte får skada träd/planteringar, och vill begränsa deras tillgängliga arbetskorridor till 2 meter i själva markavtalet för att det över huvud taget ska gå att överväga att låta dem arbeta på tomten.
 
  • Tumstock utsträckt på gräs intill plantering, markerar 2 meter för arbetskorridorsgräns på en tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tommib
Det ser ju väldigt lantligt ut. Varför ska de gå över din fastighet överhuvudtaget?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
H HenrikHuslöse skrev:
Ledningsägaren har normalt rätt till underhåll av ledning, inklusive att fälla dina träd vid behov
Knappast på villatomter eller liknande, i vägren och i 'skogen', säkert.
 
tommib tommib skrev:
Det ser ju väldigt lantligt ut. Varför ska de gå över din fastighet överhuvudtaget?
Ja det är på vischan. Jag gissar att vi är enklaste vägen; vår tomt gränsar till grannens mark (som vill ha fiber), och grannen intill oss som skulle vara alternativet att gå över är nog svår om inte säga omöjlig att få tag på. Den grannen lät oss trots allt dra vår fiber över hans tomt och jag hade gärna sett att han slapp en vända till med den sjukt påstridiga fibergubben som nu försöker övertala oss att upplåta vår tomt. Sista alternativet är att dra i vägen till grannen, det är också det längsta alternativet men det är en grusväg så jag gissar att det inte är svårt. Men dyrare.
 
P Peter787 skrev:
Knappast på villatomter eller liknande, i vägren och i 'skogen', säkert.
Se svar #10 från TS.
 
A AndersS skrev:
Har man från fiberägarens sida gjort någon projektering ännu för anslutning av grannen?
Vad tänker du på för typ av projektering? De har kontaktat oss med förslag på dragning av fiber, och de har låtit gräva upp vår befintliga ledning som går till vår tomtgräns, gissar förberett en till sladd? Vet inte varför men vägen där vår fiber är nedgrävd var nygrusad när vi kom för ett par veckor sedan och det kan enbart vara därför. Vet inte ngn annan typ av projektering utöver detta.
 
Andrea_doria Andrea_doria skrev:
Ja det är på vischan. Jag gissar att vi är enklaste vägen; vår tomt gränsar till grannens mark (som vill ha fiber), och grannen intill oss som skulle vara alternativet att gå över är nog svår om inte säga omöjlig att få tag på. Den grannen lät oss trots allt dra vår fiber över hans tomt och jag hade gärna sett att han slapp en vända till med den sjukt påstridiga fibergubben som nu försöker övertala oss att upplåta vår tomt. Sista alternativet är att dra i vägen till grannen, det är också det längsta alternativet men det är en grusväg så jag gissar att det inte är svårt. Men dyrare.
Så din (TS) fiber ligger på en grannes tomt, och en annan granne ska ha sin fiber på din tomt. Hahaha, vafaen vad korkat det kan bli!
Stå på dig, inte annans fiber på din tomt!
Jag har nergrävda kablar och rör på tomten, och faen vad jag svurit över tidigare "vettiga" beslut jag tagit för på något sätt är de alltid ivägen för något.......
Har en sjö på garageplanen som jag måste fixa, dagvatten elmatning fiber och en till elmatning kommer beröras pga tidigare beslut....
/W
 
Andrea_doria Andrea_doria skrev:
Vad tänker du på för typ av projektering? De har kontaktat oss med förslag på dragning av fiber, och de har låtit gräva upp vår befintliga ledning som går till vår tomtgräns, gissar förberett en till sladd? Vet inte varför men vägen där vår fiber är nedgrävd var nygrusad när vi kom för ett par veckor sedan och det kan enbart vara därför. Vet inte ngn annan typ av projektering utöver detta.
Den projektering jag har erfarenhet av vid anslutning av enskild fastighet är en kartbild med inritad väg för fiber, samt foto med samma väg inritad och denna tillsammans med ett avtal blir ett projekteringsdokument som ska godkännas av fastighetsägare.
Sedan som svar på "vägen där vår fiber är nedgrävd" så har man som du antar dragit fram en duct/fiberslang från plats där det fanns en duct avsedd för grannen i en framtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.