Vi har fått fiber installerat vid lantstället och nu har grannen ansökt om att få det draget till sig. Kortaste vägen är längs kanten på vår trädgård. Där står idag ett antal nyplanterade träd som vi är rädda om och gärna ser växer upp till äppel/nötlund under de kommande 50 åren som ett markavtal för fiber skulle gälla. Om Vi får igenom en skrivelse i markavtalet att träden inte får komma till skada varken idag eller i framtiden, vilka andra nackdelar finns att låta dem dra fiber längs kanten på tomten? Fiberdragningen skulle då börja där vägen till vårt hus tar slut (dvs "parkeringen", i dagsläget inte mer än en liten sporadiskt grusad plätt).
 
  • Gilla
Hans353
  • Laddar…
Ledningsägaren har normalt rätt till underhåll av ledning, inklusive att fälla dina träd vid behov
 
  • Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
Har man från fiberägarens sida gjort någon projektering ännu för anslutning av grannen?
 
Räkna inte med att de som är ute och gräver hanterar träden särskilt ömt. Jag hade liknande situation när fiber skulle dras in. Var på plats när de var ute och projekterade, visade buskarna som jag inte ville ha förstörda (dra tråden bredvid i stället för rakt igenom), lyft undan ogräsduken och lägg tillbaka den sen. ”Javisst, vi fixar, ingen fara!”, säger det. Dagen för grävning kommer och det är helt andra gubbar, ingen kan svenska eller engelska och ser helt förbryllade ut över att det är en trädgård där de ska gräva. Försöker peka och visa. 15 minuter senare har de åkt och där ligger buskarna med rötterna i vädret och ogräsduken har de helt sonika plöjt ner 50 cm med ducten.

Oavsett avtal så är markarbete och träd/buskar och en dålig kombo. Försök dra annan väg. Hos mig var det egentligen rimligare att dra längs vägen, men då behöves tillstånd från kommunen och det var tydligen hemskt jobbigt.
 
  • Gilla
Hellwiz och 14 till
  • Laddar…
RoTe
När det gäller fiber är det bevisligen bara att vägra om det inte är din egen fiber det handlar om. Finns typ tre tusen vittnesuppgifter om hur illa det går.
 
  • Gilla
Porsvant och 20 till
  • Laddar…
Gangstersmed Gangstersmed skrev:
Hos mig var det egentligen rimligare att dra längs vägen, men då behöves tillstånd från kommunen och det var tydligen hemskt jobbigt.
Är svårt att avgöra ts förutsättningar utan att veta hur området ser ut.. Blir många gissningar utan att veta om det är projekterat, hur stamnätet är draget, finns duct till grannen förberedd, hur ser området ut och markförhållanden ut, etc. Kommuner är nornalt enkla att få tillstånd av jämfört med Trafikverket.
 
  • Gilla
håkan almer
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är svårt att avgöra ts förutsättningar utan att veta hur området ser ut.. Blir många gissningar utan att veta om det är projekterat, hur stamnätet är draget, finns duct till grannen förberedd, hur ser området ut och markförhållanden ut, etc. Kommuner är nornalt enkla att få tillstånd av jämfört med Trafikverket.
Gangstersmed Gangstersmed skrev:
Räkna inte med att de som är ute och gräver hanterar träden särskilt ömt. Jag hade liknande situation när fiber skulle dras in. Var på plats när de var ute och projekterade, visade buskarna som jag inte ville ha förstörda (dra tråden bredvid i stället för rakt igenom), lyft undan ogräsduken och lägg tillbaka den sen. ”Javisst, vi fixar, ingen fara!”, säger det. Dagen för grävning kommer och det är helt andra gubbar, ingen kan svenska eller engelska och ser helt förbryllade ut över att det är en trädgård där de ska gräva. Försöker peka och visa. 15 minuter senare har de åkt och där ligger buskarna med rötterna i vädret och ogräsduken har de helt sonika plöjt ner 50 cm med ducten.

Oavsett avtal så är markarbete och träd/buskar och en dålig kombo. Försök dra annan väg. Hos mig var det egentligen rimligare att dra längs vägen, men då behöves tillstånd från kommunen och det var tydligen hemskt jobbigt.
Intressant att höra från dig som har förstahandserfarenhet! Fick du någon ersättning för skadorna?
 
RoTe RoTe skrev:
När det gäller fiber är det bevisligen bara att vägra om det inte är din egen fiber det handlar om. Finns typ tre tusen vittnesuppgifter om hur illa det går.
Ja det är sant, jag har läst några skräckhistorier men har svårt att avgöra hur jag ska bedöma vår situation utifrån dessa då jag tänker mig att de som gjort liknande men varit nöjda inte är lika högljudda som de som har negativ upplevelse.
 
Knepig situation om du känner grannen väl eller ej och hur dom resonerar kring extrakostnader om dom går en längre väg. Men är det verkligen så mycket jobbigare att dra rören helt och hållet utan att du påverkas?

Jag hade försökt förmå dom att göra sitt jobb utan att påverka dig.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Ledningsägaren har normalt rätt till underhåll av ledning, inklusive att fälla dina träd vid behov
Ja, så såg det ursprungliga markavtalet ut men jag har skickat ett förslag på omskrivningar som skulle göra att de inte har rätt att fälla eller skada träd vid underhåll.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Skulle se till att den grävs ner iaf 50 cm och du är ansvarsfri om du råkar kapa av den och den inte ligger så djupt. Du vill inte behöva vara orolig hela tiden du bor där när du jobbar med din trädgård att du råkar skada grannens fiber.
 
  • Gilla
Dali 0121 och 2 till
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Knepig situation om du känner grannen väl eller ej och hur dom resonerar kring extrakostnader om dom går en längre väg. Men är det verkligen så mycket jobbigare att dra rören helt och hållet utan att du påverkas?

Jag hade försökt förmå dom att göra sitt jobb utan att påverka dig.
Jag känner inte grannen särskilt väl men vill hålla mig på god fot med honom! Och det är ju det som också använda som påtryckningsargument från fiberbolaget: Antingen över tomten eller ingen fiber alls! Jag vet inte om det argumentet är sanningsenligt eller används för att pressa mig? Vad jag ser så handlar total grävd sträcka om 230 m om det sker över min tomt och vidare till grannen längs privat grusväg, alternativt är 290 m längs privat grusväg om den inte går över min tomt.
 
Andrea_doria Andrea_doria skrev:
Jag känner inte grannen särskilt väl men vill hålla mig på god fot med honom! Och det är ju det som också använda som påtryckningsargument från fiberbolaget: Antingen över tomten eller ingen fiber alls! Jag vet inte om det argumentet är sanningsenligt eller används för att pressa mig? Vad jag ser så handlar total grävd sträcka om 230 m om det sker över min tomt och vidare till grannen längs privat grusväg, alternativt är 290 m längs privat grusväg om den inte går över min tomt.
Hmm känns ju inte så värst märkvärdigt om dom gör på ett sätt så de slipper störa dig. Tänk om du i framtiden vill göra något på tomten så stör dessa rör möjligheten till att åstadkomma förändringar på din egna mark.

Prata med grannen och fråga om dom diskuterat alternativa vägar utanför din tomt, att du helst ser att dom drar det utanför dom tomt. Kan inte handla om så mycket mer i kronor och ören.
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ledningsägaren (fiberoperatören, inte din granne) lär inte vara intresserat av ett avtal som begränsar deras tillträde till att underhålla sin ledning. Har du fått svar på det än?

Apropå påtryckningsmedel så ser jag inte hur fiberbolaget kan tro att de har någon hävstång alls mot dig. Det är bara att säga nej. Ja, det kommer innebära att din granne blir sur på dig men du får förklara tydligt varför. Jag skulle ha väldigt svårt att acceptera en ledningsdragning över min fastighet som begränsar min användning av den när det finns ett alternativ.

Att gräva 60 m extra är inte direkt gratis men inte heller oöverkomligt. Kan du lägga upp bilder på hur det ser ut? Maska fastighetsnamn/gatunamn om du vill.
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
S
Låter ju otroligt att det ska falla på 25% längre kabel.

Ärligt talat så är detta mellan din granne och fiberbolaget. Tycker inte du ska offra dig för att vara schysst.

Min egen erfarenhet är precis som nämnts ovan i tråden. De som gräver och utför arbetet är inte alls de samma som sköter projektledningen. Var extremt många turer fram och tillbaka med mycket strul i samband med att mina föräldrar grävde in fiber.

Håll dig borta från detta är min rekommendation.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.