Kul och se att du lyckades med ganska enkla medel... :)
Synd bara på den lilla flisningen på sista bilden.

Tror egentligen det är ganska överkomliga pengar på t.ex Bauhaus och liknande ställen att gjort detta jobbet men samtidigt är det ju känslan av att ha gjort själv ;)

Jag kan erkänna att jag som jobbar så mycket med kök har ännu inte gjort ett liknande jobb. ;)
 
S
ta sticksåg underhandssågning nästa gång. då blir det ej någon urflisning.
 
Mikael_L
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag kan erkänna att jag som jobbar så mycket med kök har ännu inte gjort ett liknande jobb. ;)
Nä du som jobbar professionellt måste ju ta rationella beslut. :)
Jag skulle ju bli galen på dig om jag avlönade dig med flera hundra kr i timmen och du la flera timmar på ett sånt här jobb. :D

Men du kanske tänkte att du vill prova någon gång, helt privat ... :cool:
 
Tack Mikael_L!

Precis sånt här som jag vill läsa om här på Byggahus. Denna tutorial kommer jag att ha nytta av. :)
 
M
Det går att fräsa detta med handöverfräs utan mall mha en fräs som har radie som är lika eller större än radien på bänkskivans kant. Bara att fräsa bort den långa delen som sågats bort i fallet ovan mha sänksåg, fräsdjup= radien på fräsverktyget samt runda av främre hörnet med radien= fräsradien på den mötande skivan.

Det kommer att se ungefär likadant ut fast 45° geren ersatts av en radie motsvarande fräsverktygets radie.

Ett tips är att såga bort så mycket som möjligt innan fräsning för att spara skären på fräsverktyget. Även vid användande av fräsmall kan det vara ekonomiskt att såga istället för att enbart fräsa. Fräs först med mall ett grundt spår, såga i spåret så nära som möjligt med sticksåg (fräsmallen kan vara kvar) och sedan fräsa bort resterande material.
 
Råkar ha en film som tar upp ämnet. Där används en fräs.
Har även en film jag inte hittar där en Dansk använder sticksåg.
 
Gammal tråd men för den som söker kan det vara roligt så jag lägger in min skivskarv också..

Ikeas valnötsskiva har bara ett fel..
Den går inte måttbeställa i annat än laminat.

Och laminatskivan ser ut som skit jämfört med träskivan. :rolleyes:

Jag hade ingen fräs utan endast en festool sänksåg med räls och en multikap.

Har tyvärr inga bilder från jobbet utan bara färdiga.

Sammanfogade valnötsskivor med 45° skarv och nästan osynlig epoxifyllning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En närbild på en valnötsträskiva med en väl utförd skivskarv och hantverksmässiga detaljer, flankerad av köksföremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undersida av en sammansatt träskiva med hemmagjorda metalldelar för skarvförstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visste inte att beslagen fanns å köpa, så jag gjorde egna av gängstång och plattjärn..

Tejpade snitten med Tesa's orangea maskeringstejp innan jag sågade underifrån.

Även den längsligggande skivan sågades ur några mm för att rundning skulle passa.

"putsade" finliret i 45° skarven med stridsmoran.. :rofl:

Med tejpen kvar så blandade jag till 2-k epoxi och smetade på ytorna.

Drog åt beslagen lite lagom och spände åt två tvingar med nån regelstump över för att få skivorna i nivå.

Sen drogs beslagen åt ordentligt. Och tvingarna togs bort.

Med ett rakblad drogs överflödig epoxi bort innan det härdat.

Efter härdning drogs tejpen bort och jag hyvlade ner den tejptjocka limsträngen på frihand med rakbladet.

Går att se några små områden där jag råkade gå för djupt med rakbladet..
Syns nästan inte, men blev tydlig med blixten.

Lär försvinna med första omgången olja iaf. (y)

Urtagen för beslagen var det som sågades med multikapen.

Blev schwinigt bra om du frågar mig.. :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
NÅGON i närheten av svedala där kan hjälpa mig med detta, saga och monterar 2 bänkskivar i L ??
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.