Hej! Jag håller på att renovera en taklampa med 6 ljuspunkter. Dessa sex lampor ska alltså kopplas ihop och bli till en. Nuvarande lösningen är ett hemmabygge så jag vill göra en bättre lösning. Jag vet dock inte vilken typ av kopplingslösning som är bäst för att få in smidigt i en armatur. Någon som har något tips på en smidigt lösning?

Jag har jordad el och inte de nya DCL-uttagen.
 
  • Taklampans metallkoppling med svart ledning och oskalade ändar på grå textilbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en öppen lampsockel för taklampa under renovering mot en enfärgad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en demonterad taklampas sockel med synliga trådar och kopplingar mot en suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Smaug01 skrev:
Hej! Jag håller på att renovera en taklampa med 6 ljuspunkter. Dessa sex lampor ska alltså kopplas ihop och bli till en. Nuvarande lösningen är ett hemmabygge så jag vill göra en bättre lösning. Jag vet dock inte vilken typ av kopplingslösning som är bäst för att få in smidigt i en armatur. Någon som har något tips på en smidigt lösning?

Jag har jordad el och inte de nya DCL-uttagen.
Mera foton på vad för armatur du har, är ju 6 st som ska ihop och det kan vara lite knöligt med plats för att koppla.
 
Alltså 3 x 7 ledare som ska kopplas samma någonstans. Det kan bli en utmaning. Det beror helt på hur mycket plats det finns i centrum där allt löper samman. Lite inspiration kan du kanske finna här: https://www.byggahus.se/el/renovera-gammal-ljuskrona-elektriskt Jag skulle prova HE25 eller HE164 i första hand. Du bör kunna få in 7 st 0.75 mm² i HE25.

Jag ser att dessa lamphållare mer eller mindre kräver skyddsjordning. Med moderna lamphållare kanske armaturen kan klassas som dubbelisolerad och då är det bara 2 x 7 ledare som ska kopplas ihop. Nog så svårt.

Skyddsjordningen kan behöva kompletteras med en anslutning mot godset på fler ställen i armaturen. En komplett bild behövs för att kunna svara.

Om du behåller dessa lamphållare, se till att trä in kabelmanteln så att den sticker in nån millimeter i lamphuset där trådarna ansluts, och att den stannar kvar där genom lämplig dragavlastning. Det är onödigt att fresta lyckan med enkelisolerade ledare geno halsen upp i lamphållaren.

Edit: Nu ser jag länken till armaturen. Är den alltså helt ny, ej ihopmonterad, eller vad?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Alltså 3 x 7 ledare som ska kopplas samma någonstans. Det kan bli en utmaning. Det beror helt på hur mycket plats det finns i centrum där allt löper samman. Lite inspiration kan du kanske finna här: [länk] Jag skulle prova HE25 eller HE164 i första hand. Du bör kunna få in 7 st 0.75 mm² i HE25.

Jag ser att dessa lamphållare mer eller mindre kräver skyddsjordning. Med moderna lamphållare kanske armaturen kan klassas som dubbelisolerad och då är det bara 2 x 7 ledare som ska kopplas ihop. Nog så svårt.

Skyddsjordningen kan behöva kompletteras med en anslutning mot godset på fler ställen i armaturen. En komplett bild behövs för att kunna svara.

Om du behåller dessa lamphållare, se till att trä in kabelmanteln så att den sticker in nån millimeter i lamphuset där trådarna ansluts, och att den stannar kvar där genom lämplig dragavlastning. Det är onödigt att fresta lyckan med enkelisolerade ledare geno halsen upp i lamphållaren.

Edit: Nu ser jag länken till armaturen. Är den alltså helt ny, ej ihopmonterad, eller vad?Tack
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Alltså 3 x 7 ledare som ska kopplas samma någonstans. Det kan bli en utmaning. Det beror helt på hur mycket plats det finns i centrum där allt löper samman. Lite inspiration kan du kanske finna här: [länk] Jag skulle prova HE25 eller HE164 i första hand. Du bör kunna få in 7 st 0.75 mm² i HE25.

Jag ser att dessa lamphållare mer eller mindre kräver skyddsjordning. Med moderna lamphållare kanske armaturen kan klassas som dubbelisolerad och då är det bara 2 x 7 ledare som ska kopplas ihop. Nog så svårt.

Skyddsjordningen kan behöva kompletteras med en anslutning mot godset på fler ställen i armaturen. En komplett bild behövs för att kunna svara.

Om du behåller dessa lamphållare, se till att trä in kabelmanteln så att den sticker in nån millimeter i lamphuset där trådarna ansluts, och att den stannar kvar där genom lämplig dragavlastning. Det är onödigt att fresta lyckan med enkelisolerade ledare geno halsen upp i lamphållaren.

Edit: Nu ser jag länken till armaturen. Är den alltså helt ny, ej ihopmonterad, eller vad?
Tack för utförligt svar! Det är ingen ny lampa med modern. Hoppas ett dessa bilder hjälper till för dig att kunna svara. Bifogar bild den faktiska lampan.

Det finns en hel del utrymme. Tänker att en så stor ubåt som möjligt är bra. Vilken av de två som du länkade är störst?
 
  • Hand som håller en lampskärm med synligt utrymme för lampmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart taklampa med rymlig skärm placerad på ett korkgolv, i bakgrunden gula och grå trasor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Alltså 3 x 7 ledare som ska kopplas samma någonstans. Det kan bli en utmaning. Det beror helt på hur mycket plats det finns i centrum där allt löper samman. Lite inspiration kan du kanske finna här: [länk] Jag skulle prova HE25 eller HE164 i första hand. Du bör kunna få in 7 st 0.75 mm² i HE25.

Jag ser att dessa lamphållare mer eller mindre kräver skyddsjordning. Med moderna lamphållare kanske armaturen kan klassas som dubbelisolerad och då är det bara 2 x 7 ledare som ska kopplas ihop. Nog så svårt.

Skyddsjordningen kan behöva kompletteras med en anslutning mot godset på fler ställen i armaturen. En komplett bild behövs för att kunna svara.

Om du behåller dessa lamphållare, se till att trä in kabelmanteln så att den sticker in nån millimeter i lamphuset där trådarna ansluts, och att den stannar kvar där genom lämplig dragavlastning. Det är onödigt att fresta lyckan med enkelisolerade ledare geno halsen upp i lamphållaren.

Edit: Nu ser jag länken till armaturen. Är den alltså helt ny, ej ihopmonterad, eller vad?
Eftersom jag har plats, funkar det inte med dessa dubbla klämmor?

https://www.elgrossisten.se/install...mLxT6EBkfs8UGJe_F7EF61me5P1FB1pUaAopjEALw_wcB
 
S Smaug01 skrev:
Eftersom jag har plats, funkar det inte med dessa dubbla klämmor?

[länk]
Inget bra att pula in många mångtrådiga tampar i , använd då Wago eller liknande, men ska ha fällen, då det är att få i en mångledare i dom som är för bara tryck in, blir till 100 % en massa småstrån som sticker ut.
 
Men lampan måste väl ha varit elektriskt kopplad när den köptes?
Eller var det en byggsats där man skulle dra elen själv?
 
Om du tydligt märker upp att den skall ha låg effekt (LED-lampor) så kan man ju alltid löda ihop trådarna och sedan dra över en krympslang. Men det skall inte vara några kraftiga strömmar om man gör så.

Om du använder FK så kan du använda WAGO. Jag hade nog använt den metoden om de får plats. Annars hade det blivit lödning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om du tydligt märker upp att den skall ha låg effekt (LED-lampor) så kan man ju alltid löda ihop trådarna och sedan dra över en krympslang. Men det skall inte vara några kraftiga strömmar om man gör så.

Om du använder FK så kan du använda WAGO. Jag hade nog använt den metoden om de får plats. Annars hade det blivit lödning.
Vad står FK för?
Hur fungerar klämmorna överlag? Det finns ju en del 6-poliga. Kopplar man då in 6 st på ena sidan och sen en sladd på andra ändan som tillhör kontakten?
 
S Smaug01 skrev:
Vad står FK för?
Hur fungerar klämmorna överlag? Det finns ju en del 6-poliga. Kopplar man då in 6 st på ena sidan och sen en sladd på andra ändan som tillhör kontakten?
FK kan vi översätta till "Få kardeler" ("RK - rikligt med kardeler, EK-en kardel), dvs få lite tjockare trådar. Wago har alla ingångar på samma sida så det blir 4+5 (en tråd mellan och en tråd ut. Nu är lampsladd inte lämpligt att stoppa in i Wago utan nu räknar jag med att FK går in i lampproppen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
FK kan vi översätta till "Få kardeler" ("RK - rikligt med kardeler, EK-en kardel), dvs få lite tjockare trådar. Wago har alla ingångar på samma sida så det blir 4+5 (en tråd mellan och en tråd ut. Nu är lampsladd inte lämpligt att stoppa in i Wago utan nu räknar jag med att FK går in i lampproppen.
Tack! När jag nämnde lampsladd så menade jag kardel. Detta är nytt för mig:)

Så skulle en 3 st 8-spolig klämma funka för mig då? (7-spolig verkar inte finnas). Då kan jag koppla mina 6 kardeler och uttaget.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
S Smaug01 skrev:
Eftersom jag har plats, funkar det inte med dessa dubbla klämmor?

[länk]
Den du länkar till är onödigt stor. Dessa U-båtar är egentligen olämpliga för RK 0.75 mm² så det bygger på att du tvinnar ihop ett antal ledare för att få upp arean. Med så mycket plats som det ser ut att vara på bilden kan du också överväga två Wago 221-415 med skarvbygel mellan. Allt som funkar blir bra, dvs man behöver lite känsla för att ansluten kommer att bli tillförlitlig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.