Hej alla som kan!
Jag har ett nytt 400 volts elements om skall upp på väggen. Det har tidigare suttit ett äldre 400v element på platsen. Inkommande kabel har svart blå och jord (gul/grön). Som jag förstår det skall inte den gul/gröna kopplas in alls vilket jag tycker är märkligt. Att det är två faser vet jag eftersom det är två separata proppar i proppskåpet. Mina frågor är,

- Skall jorden (eller vad det är) kopplas in? Bilden på installationsanvisningen visar inte det (tycker jag)
- Vilken är L1 eller L2 dömt av inkommande kablars färg (spelar det någon roll?)
- Installationsbilden bifogas inlägget .- hur skall jag koppla?
- Om nu inte jorden (eller vad det är) skall kopplas in, varför skall den inte det? Är det inte farligt?

Installationsdiagram för 400 volts element med märkningar för L1, L2, PE och varningstext "Only for 400V heater".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Superglad för all hjälp som jag kan få. Det är kallt i vardagsrummet i stugan! :)
 
Elementet är dubbelisolerat. Du ska kunna hitta dubbelkvadratsymbolen på elementet.
Det spelar ingen roll hur L1 resp. L2 kopplas in. Det är bara ett stort motstånd som bildar ditt element.

Isolera den icke anslutna jordledare.
 
  • Gilla
Meekael
  • Laddar…
E etompau skrev:
Elementet är dubbelisolerat. Du ska kunna hitta dubbelkvadratsymbolen på elementet.
Det spelar ingen roll hur L1 resp. L2 kopplas in. Det är bara ett stort motstånd som bildar ditt element.

Isolera den icke anslutna jordledare.
Ditt svar är både tydligt och snabbt. Tackar! Vill bara skriva på mitt sätt så jag vet att jag verkligen förstår rätt. Dubbelkvadraten hittade jag.

Jag skall koppla in den svarta och den blå och det kan jag göra i vilket av kopplingsdonets skruvar som helst - ingen ordning behövs. Den elaka gula/gröna som är över tar jag en bit eltejp över och tackar den för att den finns men kopplar ingenstans?
Har jag förstått rätt?

Svaret ger en överkursfråga som du gärna får besvara om du har möjlighet och tid? Varför behövs inte jord på samma sätt som i ett 230 volts element?

Stort tack för din tid och hjälp.
 

Bästa svaret

Notera att inkopplingen du ska göra är ett behörighetskrävande arbete och råd på ett forum ges i god tro, utan några garantier.

Ja ordningsföljden för de två faserna har ingen betydelse för ett elelements funktion. Det är först när det är roterande maskiner som ska kopplas in det kan ha betydelse.

Att produkten inte behöver jordanslutning hör samman med hur den är konstruerad. Med en produkt som är dubbelisolerad fyller jorden ingen funktion. Produktens kapsling skall ej kunna bli strömförande med dubbelisoleringen.
Som sagt, du ska kunna finna dubbellkvadraten på produkten.
 
  • Gilla
Meekael
  • Laddar…
Bara för att säkerställa här: kan du se dubbelkvadraten på elementets typskylt?
 
E etompau skrev:
Bara för att säkerställa här: kan du se dubbelkvadraten på elementets typskylt?
Tack för omtanken. Jag förmodar att det är den jag ser på baksidan? Uppskattar din vilja att hjälpa.
 
  • Etikett på en Adax-värmeelement med teknisk information och tillverkningsdatum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, det ser bra ut. Då gäller tidigare resonemang och text. :D
 
  • Gilla
Meekael
  • Laddar…
M Meekael skrev:
Hej alla som kan!
Jag har ett nytt 400 volts elements om skall upp på väggen. Det har tidigare suttit ett äldre 400v element på platsen. Inkommande kabel har svart blå och jord (gul/grön). Som jag förstår det skall inte den gul/gröna kopplas in alls vilket jag tycker är märkligt. Att det är två faser vet jag eftersom det är två separata proppar i proppskåpet. Mina frågor är,

- Skall jorden (eller vad det är) kopplas in? Bilden på installationsanvisningen visar inte det (tycker jag)
- Vilken är L1 eller L2 dömt av inkommande kablars färg (spelar det någon roll?)
- Installationsbilden bifogas inlägget .- hur skall jag koppla?
- Om nu inte jorden (eller vad det är) skall kopplas in, varför skall den inte det? Är det inte farligt?

[bild]

Superglad för all hjälp som jag kan få. Det är kallt i vardagsrummet i stugan! :)

Ingick anslutningskabel?
 
Totte_S
Vore det inte lämpligt att ansluta skyddsjordledaren till PE-plinten som är på bilden?
 
  • Gilla
elmont och 4 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Vore det inte lämpligt att ansluta skyddsjordledaren till PE-plinten som är på bilden?
PE-plinten är i kopplingsboxen, inte på radiatorn och har ingen förbindelse med kontaktstycket. Att isolera går lika bra.
 
Där finns som sagt en P-E plint i inkopplingsdosan. Om dosan är av metall, så skall den jordas även om inte radiatorn skall vara skyddjordad. Är dosan av plast, så är P-E plinten ändå en bra ”parkering” för jordledaren.
 
Mikael_L
H hempularen skrev:
Om dosan är av metall, så skall den jordas även om inte radiatorn skall vara skyddjordad.
Tja, i s.k "isolerad miljö" (kännetecknas av att alla uttag i rummet är utan skyddsjord, men det är inte enda villkoret) så ska väl anslutningsboxen av metall inte skyddsjordas, men i alla andra fall så ska den skyddsjordas.
Det är inte helt lättförklarat det här. :) Du, hempularen, vet hur det funkar, det vet jag. Men om jag skulle behöva förklara för min morsa sååå, ...nä bara att ge upp med en gång ... :sweat:
 
Lånar tråden lite... (bra att Meekael var så envis så att han fick solklart svar!)

Har idag ett 220V element som jag skall byta till wifi.

220V
Har köpt ett 220V Adax Neo med stickpropp. Om jag monterar denna, kan jag då kapa stickproppen och ansluta i kopplingsdosan (rör i vägg bakom elementet).

Allternativt ansluta elementet med stickpropp tiill nytt utanpåliggande vägguttag som dras från kopplingsdosan i vägg. (tror båda metoderna är godkända)
 
S styren skrev:
Har köpt ett 220V Adax Neo med stickpropp. Om jag monterar denna, kan jag då kapa stickproppen och ansluta i kopplingsdosan (rör i vägg bakom elementet).
Inkopplingsmässigt inga problem. Det är om du skulle behöva reklamera elementet som det möjligen kan bli problem.

S styren skrev:
Allternativt ansluta elementet med stickpropp tiill nytt utanpåliggande vägguttag som dras från kopplingsdosan i vägg.
Det fungerar också bra. Dosan brukar sitta bakom elementet. Det är inte säkert att det får plats ett uttag där. Men om det får plats så kan du sätta ett infällt envägsuttag direkt i dosan.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag kopplade ett 220V Adax Neo på det sättet för några år se'n.
dvs. klippte kontakten och anslöt trådarna fast i en kopplingsdosa.
Det verkar funka prima, men egentligen ska man väl inte koppla sådan kabel avsedd för kontakter fast?
Är många små, tunna kardeler i en sån kabel.
 
  • Gilla
styren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.