Vet inte om jag gjorde något fel vid inloggningen till min nätleverantör EON, men nu kan jag kan jag se timförbrukningen igen hos EON.
Jag kände inte till att man kunde se timförbrukning innan jag började skriva den här tråden. Blev därför så glad att jag i hastigheten kanske gjorde ett fel vid inloggning.

Sorry!
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Bor i ett hus byggt 2008 ( två vån) 161 kvm + garage från 2017 , 35 kvm som håller 18-20 gr (på vintern)
Har LLVP i bostad och garage + FLVP (från 2008) och kamin i bostaden .
Konsumerade på 5 pers 14 000 kwh förra året .

Tror det bästa du kan göra med din förbrukning är att byta till en kraftfullare FLVP .
En BVP är ju mer effektiv med en korrekt installerad FTX ventilation än FLVP .
FTX kräver tilluft via nya ventrör , detta för att uppnå 80-90 % verkningsgrad på ventilation .

Obs , din VVB kan vara kopplad till din FLVP på varmvattnet , kolla det först innan du stänger av den .
En kraftfullare flvp kräver bättre isolering på avluftsröret pga myckey kallare avluft, så det är inte bara stt byta
Sen får vi hoppas att VVBn är dockad till FLVPn annars blir.varmvattnet onödigt dyrt.
Är den inte dockad utan fristående, är det en riktigt dålig idé att stänga av den, eftersom man blir helt utan varmvatten. Är den dockad, går man fesljummet vatten och man får se upp med legionella.
 
Tomture61
S sunqan skrev:
En kraftfullare flvp kräver bättre isolering på avluftsröret pga myckey kallare avluft, så det är inte bara stt byta
Sen får vi hoppas att VVBn är dockad till FLVPn annars blir.varmvattnet onödigt dyrt.
Är den inte dockad utan fristående, är det en riktigt dålig idé att stänga av den, eftersom man blir helt utan varmvatten. Är den dockad, går man fesljummet vatten och man får se upp med legionella.
Enligt Nibe räcker det med PE30 till deras 730 .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Enligt Nibe räcker det med PE30 till deras 730 .
Och vad krävs till en 360p?
 
Tomture61
S sunqan skrev:
Och vad krävs till en 360p?
Vet inte riktigt vad du är ute efter ?
I installatörshandboken står det .
"Avluftskanalen isoleras diffusionstätt (minst PE30 eller
motsvarande) i hela sin längd"

Min egen IVT490 som troligen motsvarar Nibe 360 har PE30 (30 mm isolering)
 
Redigerat:
Tråden pendlar mellan värmepumpar och allmänna elspartips och jag som amatör lär mig jättemycket. Men börjar nu få lite elaka gliringar från frun där hon tycker sig se paralleller till "Kaminmannen" spelad av Johan Rehnborg.

Nåja beträffande en större FLVP så ser jag extra isolering av frånluftkanal inte som ngt större problem, kanalen är väldigt kort. Däremot blir jag mer tveksam till ljudnivån eftersom den står i grovköket precis intill kök o matplats.

VVB tror jag är dockad till FLVP eftersom tempen dyker direkt från 52 till 32 på FLVP när man duschar och sedan ser man VVB röda indikering lyser.

Funderar en hel del över elförbrukningen i jämförelse med andra och vad det är som drar ström i mitt fall:

Enligt någon grov tumregel förbrukar ett större hus totalt 20 000 - 25 000 kWH, vilket jag klarar. Men en del här på forumet pratar om storleksordning 15 000 kWh (kanske inte helt likartade förutsättningar???).

När jag dissekerar min elförbrukning, nu när jag även hittat timförbrukningen ser jag följande (gäller 2022 som var en mild vinter o relativt normal sommar:

Under sommaren utan någon uppvärmning av något slag, ingen belysning och ingen aktivitet i form av dusch eller matlagning, kan jämställas med att inte vara hemma. Då drar huset på "tomgång" oftast runt 1 kWh
med enstaka dalar ner till 0,5 kWh. Srömförbrukare i det läget är FLVP, VVB, Kylar o frysar nya 2020, ventilationsfläkt annex, poolpump ny 2020 (ej uppvärmning) samt diverse apparater i stand by.
Räknar man om detta till årsförbrukning blir det 0,9 kWh x 24 tim x 365 dagar = 8 000 kWh = 33%

Lägger vi på vad som faktiskt förbrukats månadsvis under mån maj, juni, juli, augusti dvs 1 150 kWh/mån
får vi en årsförbrukning på 12 mån x 1 150 kWh = 14 000 kWh . Denna post motsvarar alltså varmvattenförbrukning, matlagning och andra livsnödvändigheter och utgör 25 %.

Slutligen kan vi lägga till uppvärmning och lite extra belysning vintertid 24 000 kWh - 14000 kWh =
10 000 kWh = 42 %. Högsta timförbrukning som jag sett är 9 kWh.

Tänker jag rätt här??
 
Hur mycket drar din cirkulationspump till poolen, och är den på dygnet runt?

Vår pump till poolen drar 0,75kWh så skulle den gå dygnet runt så är det 540kWh på en månad, vilket skulle motsvara halva din månadsförbrukning på sommaren.
 
Ja den är på dygnet runt. Vet inte vad den drar, men den är ny. Skall kolla. Har inte misstänkt den. Jag såg ingen avgörande skillnad när vi bytte liner men får kolla noggrannare. Har inte haft pool tidigare.
 
Tomture61
N Nils45 skrev:
Tråden pendlar mellan värmepumpar och allmänna elspartips och jag som amatör lär mig jättemycket. Men börjar nu få lite elaka gliringar från frun där hon tycker sig se paralleller till "Kaminmannen" spelad av Johan Rehnborg.

Nåja beträffande en större FLVP så ser jag extra isolering av frånluftkanal inte som ngt större problem, kanalen är väldigt kort. Däremot blir jag mer tveksam till ljudnivån eftersom den står i grovköket precis intill kök o matplats.

VVB tror jag är dockad till FLVP eftersom tempen dyker direkt från 52 till 32 på FLVP när man duschar och sedan ser man VVB röda indikering lyser.

Funderar en hel del över elförbrukningen i jämförelse med andra och vad det är som drar ström i mitt fall:

Enligt någon grov tumregel förbrukar ett större hus totalt 20 000 - 25 000 kWH, vilket jag klarar. Men en del här på forumet pratar om storleksordning 15 000 kWh (kanske inte helt likartade förutsättningar???).

När jag dissekerar min elförbrukning, nu när jag även hittat timförbrukningen ser jag följande (gäller 2022 som var en mild vinter o relativt normal sommar:

Under sommaren utan någon uppvärmning av något slag, ingen belysning och ingen aktivitet i form av dusch eller matlagning, kan jämställas med att inte vara hemma. Då drar huset på "tomgång" oftast runt 1 kWh
med enstaka dalar ner till 0,5 kWh. Srömförbrukare i det läget är FLVP, VVB, Kylar o frysar nya 2020, ventilationsfläkt annex, poolpump ny 2020 (ej uppvärmning) samt diverse apparater i stand by.
Räknar man om detta till årsförbrukning blir det 0,9 kWh x 24 tim x 365 dagar = 8 000 kWh = 33%

Lägger vi på vad som faktiskt förbrukats månadsvis under mån maj, juni, juli, augusti dvs 1 150 kWh/mån
får vi en årsförbrukning på 12 mån x 1 150 kWh = 14 000 kWh . Denna post motsvarar alltså varmvattenförbrukning, matlagning och andra livsnödvändigheter och utgör 25 %.

Slutligen kan vi lägga till uppvärmning och lite extra belysning vintertid 24 000 kWh - 14000 kWh =
10 000 kWh = 42 %. Högsta timförbrukning som jag sett är 9 kWh.

Tänker jag rätt här??
Tycker du har en mycket hög tomgångsförbrukning :thinking:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Poolpump 0,37 kWh, minns när den installerades att poolkillen sa att det var onödigt med för stor pump.
Men vi har ju ändå 266 kWh/månad så jag får undersöka hur mkt jag egentligen behöver köra runt vattnet.
 
  • Gilla
silo
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet inte riktigt vad du är ute efter ?
I installatörshandboken står det .
"Avluftskanalen isoleras diffusionstätt (minst PE30 eller
motsvarande) i hela sin längd"

Min egen IVT490 som troligen motsvarar Nibe 360 har PE30 (30 mm isolering)
Om de ska byta ut en 360p mot en f730 eller f750, då kan det hända att man måste åtgärda avluftskanalen eftersom en 360p har ca 0 grader och en 730 ca -15 som kallast. Man bör alltså vara medveten om att det kan bli dyrare än vad ett rent byte blir, och det är bra att ställa frågan till installationsfirman, annars blir det onödigt dyrt om de "missat" den detaljen i offerten.
Ett påpekande alltså.
Är givetvis bra att veta vad minimikravet för en f730 är, men man måste ändå veta vad man har, eller hur? Det är osannolikt att det är bättre isolerat än minimikravet, men vad vet jag.
 
N Nils45 skrev:
Som amatör har jag svårt att begripa FLVP inte är effektivare än LVVP eftersom den jobbar med högre temp.
Kom ihåg var den högre temperaturen kommer ifrån..elpatronen!
 
Dags för slutsummering!
Utgångsläget i korthet: Enplansvilla 180 kvm +annex 30kvm radiatorer/golvvärme i v Skåne. Uppvärmning med FLVP Nibe Fighter 360P + extern varmvattenberedare Metro 300L. Ytterligare detaljer finns i trådstarten. Total elförbrukning 24 000 kWh.
Beräknade energibehovet till i storleksordningen 10 kWh. Tittade på både LLVP som komplement och FLVP som ersättning men stannade slutligen på LVVP.
Tänkte på CTC LVVP men det blev en Mitsubishi Ecodan EHST20D-YM9D/PUD-SWM100YAA med en effekt på 9 kWh + buffertank 100L + trådlös rumsgivare + kanalfläkt för ventilationen till en kostnad på 154 000:-.
Alltså ett lite billigare alternativ.
Installerades sista dagarna i april 2023, har fungerat utan problem. Fick dock mkt is under, den veckan då det var stopp på E22 här nere. Det ligger en värmekabel i tråget under utedelen men den räcker inte att töa i tråget när det är snöstorm från öster.
Den trådlösa rumsgivaren fungerar mkt bra. Placerad mitt i huset utom räckhåll för direkt solstrålning och i den delen där vi har radiatorer. Enligt instruktionsboken "lär" den sig husets värmebehov med hjälp av tempgivare på in och utgående radiatorvatten samt tempgivare utetemperatur samt rumstemperatur.
Det har klagats mkt på högt ljud på utedelen i andra trådar. Själv upplever jag inte att den stör men ljudnivån ändrar sig beroende på belastning och vår utedel är inte placerad nära sovrum mm.
Den totala elförbrukningen maj 2023 - tom april 2024 har varit 15 153 kWh och motsvarande period året innan var 24 498 kWh. Detta var större besparing än vad jag hade räknat med!! Vi har dessutom haft någon grad varmare inomhus och vintermånaderna har varit ungefär lika kalla/varma.
Alltså en besparing på 9 345 kWh värt ca 15 000:-.
Tack till alla som bidragit med råd i tråden!
 
  • Gilla
he-peter och 5 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.