Gjorde en tillbyggnad i höstas där vi byggde på en våning på halva huset (40kvm)
lösvirke.
 
timujin: Och det kostade? Hur mkt gjorde ni själva?
 
en polare hjälpte mig att få upp kerto balkar samt limträn och slå igen taket
hade dit en plåtis för ränndalsplåtarna. En elektriker och en röris. annars gjorde ja allt själv
just det ja hyrde en bred ställning som ja bystade teglet på.
Har inte räknat ihop allt än och allt är inte riktigt färdigt invändigt.
 
Jag (vi) gjorde ett alternativ till att bygga på en våning, vi böt ut taket mot en inredningsbar vind. Vi lejde en byggfirma att bygga skalet, dvs. takstolar yttertak takpannor hängrännor, så att säga klart utifrån sett. Detta sätt kan varmt rekomenderas trots att leveransen av takstolarna försenades ca. en vecka så vi levde i huset utan tak i regn och rusk. Inte så kul då men det är sånt man kan skratta åt senare. Jag tror man kan säga att kostnaderna för detta låg på cirka 350000 tusen, och då ingick en ny braskamin inkl montering. Man ska dock inte låta sig luras och tro att detta arbete som kvarstår när snickarna har åkt hem är nåt man gör på en kaffe rast, lååååångt därifrån. men vårat hus blev så lyckat utsende mässigt (tycker vi) så jag måste i alla fall rekomendera detta sätt, en del säger att hadde man inte vetat bättre så skulle man tro att det var byggt så från början, det är ett gott betyg tycker vi
 
  • DSCF0485 (400 x 300).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • utan tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har tänkt att göra som f.g. talare, och har precis vart i kontakt med en "vanlig" byggfirma (de gör takstolar själv) och pratat igenom vårt tanke om att lyfta ett 75 kvm (BYA) hus till 1½ plan. De behöver göra en del förstärkningar för att det ska gå. Plintarna som huset står på pallar förmodligen vikten, dock är det tveksamt med de bärande ytterväggarna. Vi får förmodligen en offert om ett par dagar... Och vad jag förstod skulle de offerera ett fast pris.
 
Ett tips Anny78: om du inte litar fullt på firman ta in offert från nån mer det kan skilja ENORMA pengar...
 
klitsie skrev:
Ett tips Anny78: om du inte litar fullt på firman ta in offert från nån mer det kan skilja ENORMA pengar...
Tack, vi ska tänka på det. Har precis suttit och räknat lite där jag fläskat på priserna och arbetstiden ordentligt PLUS la på ytterligare 20% på summan. Kom då upp i ca 550.000 totalt. Så det är absolut maxpris.
Inväntar också pris från Borkas.
 
klitsie skrev:
Ett tips Anny78: om du inte litar fullt på firman ta in offert från nån mer det kan skilja ENORMA pengar...
Bra tips!! jag tog in offert bara från 2 stycken, dels från han som ritade bygglovs ritningarna och en lokal snickare. det skilde 80 tusen bara där! och om hela jobbet låg på 300000 så var det hela momsen som skilde. Väl värt att tänka på //Jocke
 
Vi har ett putsat hus från 50-talet på 84kvm med sadeltak. Vi byggde i egen regi på en våning med mansard-tak och fick då 65 kvm till. Har gjort allt själv förutom elarbete och inkoppling av golvvärme. Ny ventilation för huset blev nödvändig då vi tvingades riva befintlig skorsten. Beställde färdiga takstolar och med manskraft fick vi dem på plats. Kostnad - betydligt billigare än någon firma, förutom all egen arbetstid förstås. Haft god hjälp av forumet på byggahus.se eftersom jag ej är yrkesman inom bygg.
 
cubix skrev:
Vi har ett putsat hus från 50-talet på 84kvm med sadeltak. Vi byggde i egen regi på en våning med mansard-tak och fick då 65 kvm till. Har gjort allt själv förutom elarbete och inkoppling av golvvärme. Ny ventilation för huset blev nödvändig då vi tvingades riva befintlig skorsten. Beställde färdiga takstolar och med manskraft fick vi dem på plats. Kostnad - betydligt billigare än någon firma, förutom all egen arbetstid förstås. Haft god hjälp av forumet på byggahus.se eftersom jag ej är yrkesman inom bygg.
Jag var inne först på att göra som du men bedömde att öppentiden ( tiden utan nått tak) skulle bli för lång och riskera vattenskador på grund av regn. Jag är inte heller nån proffs snickare plus att man jobbar heltid och har familj. Den firman vi anlitade jobbade snabbt och effektivt så när väl takstolarna kom (levererades från okänd takstolsfabrik) så tog det bara några dagar tills huset var tätt. :) //Jocke
 
Kanske kan det här inspirera någon som går i tankarna att bygga på sitt hus.

Jag har gjort praktiskt taget allt.själv. Ritat, projekterat, konstruerat och byggt. Förutom när vi reste takstolarna som man inte klarar själv utan där man måste vara fler.
 
  • Nya & Gamla taket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus växer fram.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilder på entresinplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bildsvit ö-plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jarlen skrev:
Kanske kan det här inspirera någon som går i tankarna att bygga på sitt hus.

Jag har gjort praktiskt taget allt.själv. Ritat, projekterat, konstruerat och byggt. Förutom när vi reste takstolarna som man inte klarar själv utan där man måste vara fler.
Hej Jarlen,

Jag blev jätteinspirerad av entréplans bilder. Vi har ett enplanshus i Stockholm och vill gärna bygga en våning till. Har fått offert från Åtvidabergs och Borkas. Hela kalaset kostar 1 milj. Det låter dyrt plus planlösningen är tråkig. Kan jag få titta på er planlösning? Har du några tips om man vill bygga i lösvirke? Kanske någon entreprenör som du kan rekommendera?

Tacksam för alla svar!
 
Hej husbyggare69

Det var trevligt att höra att du blev inspirerad. Här kommer en ritning som du efterlyste. Det framgår inte av ritningen att badrummet har tre stycken högt placerade avlånga fönster mot allrummet. Två st. på den långa väggen samt ett kortare över dörren. Om du undra över vindsluckan i den lilla servichallen, så har den en integrerad stege och går upp till en stor förådsvind.

Du undrar om jag har några tips på hur man går till väga. Ja jag har mycket stor erfarenhet och kan säkert vara er behjälplig. Sänd mig ett meil och berätta lite mer utförligt vad ni har för hus, och vilka era förutsättningar är så kanske jag kan hjälpa er.

Mvh Jarlen
 
estwing, jag blev väldigt imponerad av ditt bygge, stort bonus att du verkar ha fokus på hemmabio också:) Jag skulle bli väldigt glad om du kunde försöka svara på några frågor.

Limträbalkarna, den stora som ligger längs nocken, hur många stödpunkter har den?
Innebär limträbalkarna att du inte har några "riktiga" takstolar med hanbjälke, stödben och underarm?
Om det nu är som det ser ut att vara (utan hanbjälkar osv), är det en "krånglig" kostruktion att bygga?
Kommer konstruktörer och snickar bara skaka på huvudet om man kommer dragandes med något sånt här? Jag gillar verkligen möjligheten att få öppet till nock utan en massa hanbjälkar synliga + att man får lite mer yta om man kan skippa stödbenen.
Vad är det för dimensioner på limträbalkarna?
Hur mycket uppskattar du att själva övervåningen kostade?

Sen vore det ju jättetrevligt med lite fler bilder, självklart även på hemmabiorummet ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.