B Brallan84 skrev:
Får snart panik på gräsmattan!
Bakgrund: vitklöver har spridit sig över vår lilla gräsplätt under 2 somrar, helt ok men vi har hund, som gillar att jaga flygande insekter så för att undvika dyra vet.besök så tog jag tjuren vid hornen och vertikalskar mattan(den har blivit kompakt efter småbarnsåren) slängde på en massa NPK-kalk, gödslade, toppdressade och stödsådde mattan i hopp om att klövern skulle ge med sig. Nu ser gräsmattan ut som en jordåker med maskrosor. Jag vet att gröset tar tid men nåt verkar gått fel.
Det fanns maskrosor innan med, men nu är det ju löjligt! Det är som om jag öppnat upp dörren för total spridning.
Igår skickade jag på Stroller kombi för att bekämpa mossa och ogräs. Hoppas något händer för annars kör jag jordfräsen till hösten.
Vad gjorde jag för fel?! Ska jag boka in jordfräsen redan nu?[bild]
för den ytan skulle jag rekomendera senaste generationen konstgräset som finns på marknaden
 
Just det ja, klöver är en baljväxt och dom är sina egna kväve-fixerare (ur luften).
Därför trivs inte klöver när kväverika gödsel tillförs.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Om det bara rör den lilla plätten hade jag kört roundup på hela ytan, fräst skiten (passa på att fräsa ner biokol samtidigt), jämnat av, slängt ut dubbla mängden gräsfrön än rekommenderat, toppdress, duk på hela ytan och vattnat tre gånger per dag. Om en månad har du en perfekt matta.
Hade det rört sig om åtskilliga 100m2 hade rekommendationen varit en annan men nu är detta gjort på ett par timmar.
 
  • Arg
Fadai
  • Laddar…
G
.

B Brallan84 skrev:
Det är typ 2 dagars jobb 😅 men kan försöka riva upp rötterna o sen stödså lite till.
Då måste du fika mycket om det tar 2 dagar. 🍰☕
 
  • Haha
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Om det bara rör den lilla plätten hade jag kört roundup på hela ytan, fräst skiten (passa på att fräsa ner biokol samtidigt), jämnat av, slängt ut dubbla mängden gräsfrön än rekommenderat, toppdress, duk på hela ytan och vattnat tre gånger per dag. Om en månad har du en perfekt matta.
Hade det rört sig om åtskilliga 100m2 hade rekommendationen varit en annan men nu är detta gjort på ett par timmar.
Håller med. En sådan liten plätt är inga problem att starta om helt med.
 
K Kontoristen7 skrev:
Köp en sådan här (eller dyrare/bättre om du vill). Jag hade massor med maskrosor men efter 2 säsonger med denna så är det under kontrol.
Japp, du kommer få hålla efter maskrosorna flera säsonger...
[länk]
Nackdelen med en sådan är att man sällan får upp hela roten. Jag har själv en sådan, väldigt smidig att använda.
 
G Grannens Häck skrev:
Då måste du fika mycket om det tar 2 dagar. 🍰☕
Sånt tar tid...
Starta tråd på byggahus.
Läsa och svara på inlägg.
Överväga alla förslag.

Bara där är en dag borta😆
 
  • Haha
  • Gilla
Artemisia och 7 till
  • Laddar…
Några tips i all välmening när du väl fått fason på eländet (och innan också för den delen)
Klipp gräset med uppsamlare. Dagens populära bioklippning/mulchning är utmärkt för ökad mullhalt i jorden på sikt, men också mästare på att sprida ogräsfrö genom att finfödela och sedan återföra det rakt ned dit du inte vill ha det.
Nu är jag absolut inte expert på ogräs och kan säkert ha fel på vissa punkter - det är jag mycket ödmjuk inför - men min taktik på 600m2 villagräsmatta är att klippa med uppsamlare fram till åtminstone midsommar och då ha med mig ett maskrosjärn/en ogräsupptagare lätt tillgänglig och ta skiten medan man passerar. När ogräsblommningen lugnat sig går jag över till bioklippning. Denna metod har hittills (femte säsongen) resulterat i en hanterbar mängd maskrosor och annat oönskat.

Lite om gödning enligt min erfarenhet: trädgårdsgödsel allround med kvävehalt runt 10-12% istället för mineralgödsel för just gräsmattor som brukar ligga på 20+ när det är nysådda, späda gräsblad. Är en hårfin balans mellan att ge tillräckligt för bra tillväxt och att helt enkelt ge för mycket och snarare få plantan att kämpa för överlevnad. Det går lättare med allround har jag märkt. När mattan är helt etablerad går jag över till gräsmattegödsel av longlife-typ. Jag har som måttstock att när jag inte längre enkelt kan dra upp stråna för hand, är den tillräckligt etablerad för att gå på hårdare.

Konkurrens är ju här ett nyckelord - är du inte väldigt selektiv när det kommer till grässorter rekommenderar jag tilläggssådd av engelskt rajgräs, gärna RPR-varianten som både etablerar sig snabbt och fångar upp minsta lilla tomma fläck och gör den till sin.

Lycka till, det går att få fason på det där men det kräver arbete, engagemang och en stor portion tålamod!
 
  • Gilla
kjelland och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om det är köpt i Sverige kommer det inte fungera. Du behöver något som innehåller MCPA vilket är ett gift man inte får använda i Sverige. Det fanns tidigare i blå korn om du minns. Men nu är det sämst för det finns inget MCPA i det. Det dödar allt som fröar om jag minns rätt. Gräset klarar sig i alla fall.
Mcpa är godkänd i Sverige. Finns i starane xl bland annat. Men Mcpa och glyfosat som exempel (roundup) är klass 2 växtskyddsmedel och kräver behörighet att köpa och använda.

Mcpa dödar tvåhjärtbladiga växter medans glyfosat (roundup) dödar allt.
MCPA funkar superbra på gräsmattan.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
N newdude skrev:
Mcpa är godkänd i Sverige. Finns i starane xl bland annat. Men Mcpa och glyfosat som exempel (roundup) är klass 2 växtskyddsmedel och kräver behörighet att köpa och använda.

Mcpa dödar tvåhjärtbladiga växter medans glyfosat (roundup) dödar allt.
MCPA funkar superbra på gräsmattan.
Länka mig nånstans i Sverige där privatpersoner kan köpa mcpa....
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
B Brallan84 skrev:
Får snart panik på gräsmattan!
Bakgrund: vitklöver har spridit sig över vår lilla gräsplätt under 2 somrar, helt ok men vi har hund, som gillar att jaga flygande insekter så för att undvika dyra vet.besök så tog jag tjuren vid hornen och vertikalskar mattan(den har blivit kompakt efter småbarnsåren) slängde på en massa NPK-kalk, gödslade, toppdressade och stödsådde mattan i hopp om att klövern skulle ge med sig. Nu ser gräsmattan ut som en jordåker med maskrosor. Jag vet att gröset tar tid men nåt verkar gått fel.
Det fanns maskrosor innan med, men nu är det ju löjligt! Det är som om jag öppnat upp dörren för total spridning.
Igår skickade jag på Stroller kombi för att bekämpa mossa och ogräs. Hoppas något händer för annars kör jag jordfräsen till hösten.
Vad gjorde jag för fel?! Ska jag boka in jordfräsen redan nu?[bild]
Sån liten plätt får du ta maskrosor en o en. Det råkar inte vara så att du vertikalskar lagom till maskrosblomningen och fick en massa frön på den blottade jorden ... ?
 
  • Gilla
Wynja och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Länka mig nånstans i Sverige där privatpersoner kan köpa mcpa....
Jag har gjort utbildning och haft behörighet att köpa klass 1 och klass 2 växtskyddsmedel. Går att köpa på lantmännen eller granngården bland annat. Funkar hur bra som helt att köpa de som privatperson.

De flesta bönder driver sin gård som enskild firma. Med andra ord köper dom de som privatperson.

Du får däremot inte importera de som privatperson, med andra ord köpa de via ebay är kanske inte helt okey.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
B Brallan84 skrev:
Får snart panik på gräsmattan!
Bakgrund: vitklöver har spridit sig över vår lilla gräsplätt under 2 somrar, helt ok men vi har hund, som gillar att jaga flygande insekter så för att undvika dyra vet.besök så tog jag tjuren vid hornen och vertikalskar mattan(den har blivit kompakt efter småbarnsåren) slängde på en massa NPK-kalk, gödslade, toppdressade och stödsådde mattan i hopp om att klövern skulle ge med sig. Nu ser gräsmattan ut som en jordåker med maskrosor. Jag vet att gröset tar tid men nåt verkar gått fel.
Det fanns maskrosor innan med, men nu är det ju löjligt! Det är som om jag öppnat upp dörren för total spridning.
Igår skickade jag på Stroller kombi för att bekämpa mossa och ogräs. Hoppas något händer för annars kör jag jordfräsen till hösten.
Vad gjorde jag för fel?! Ska jag boka in jordfräsen redan nu?[bild]
Vet inte om du redan fått det rådet men kanske ska du köpa grässet i rullar som metervara , avlägsna alla maskrosor, strö planteringsjord och rulla ut mattan. Trampa ner den ordentligt , speciellt i kanter så den ”fäster” och vattna ofta , så dör eventuella kvarvarande maskrosor under den utan ljus och du får en ny fin gräsmatta . Ytan är liten så det inte blir dyrt heller. Lycka till!
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Loredo quattro från ebay är vad du ska ha. Sluta plåga dig själv...
Vet du om det funkat även att få bort envis kirskål? Sprayar/penslar man på ogräset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.