Jag hade tidigare poolplåtar på vintern men de blev lite tunga att hantera. Bytte till ett täcke som spänns över poolen. Eftersom det alltid regnar blir såklart poolen som är halvt nedgrävd och som jag på vintern tömmer till marknivå alltid vattenfylld. Då står vattnet över inlopp o utlopp. Jag har tömt ut efterhand men i vinter måste jag ha missat med följd att rören fyllts med vatten o frusit sönder….alla ventiler har varit öppna men p g a att de inte lutar så har det samlat sig. Tips på hur fixa skadan o hur hindra frysning? Tänker Biltema avloppsrör…
Söndriga poolrör och ventiler på marken, tecken på vattenskada och frost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nätverk av poolrör och ventiler på marken med tecken på frostskador och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
S sepani skrev:
Jag hade tidigare poolplåtar på vintern men de blev lite tunga att hantera. Bytte till ett täcke som spänns över poolen. Eftersom det alltid regnar blir såklart poolen som är halvt nedgrävd och som jag på vintern tömmer till marknivå alltid vattenfylld. Då står vattnet över inlopp o utlopp. Jag har tömt ut efterhand men i vinter måste jag ha missat med följd att rören fyllts med vatten o frusit sönder….alla ventiler har varit öppna men p g a att de inte lutar så har det samlat sig. Tips på hur fixa skadan o hur hindra frysning? Tänker Biltema avloppsrör…
[bild][bild]
Kommer detta att hålla…?

Rörkonstruktion med flera grenar och ventiler, stödd på tegelsten och betongblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan lite nedslagen meddela att det gick inte alls. Möjligen hade det funkat om jag limmat rören men trycket från pumpsystemet gjorde att de delade sog omgående…😂😂😂🙀🙀glad men inte nöjd sammanfattningsvis
 
T
Finns ju pluggar man skruvar i in och ut lopp så vatten inte kan komma in.
viktigt då att rören är tömda då det inte heller kommer ut.

Sen ska det vara PVC kopplingar som limmas inte Biltema avloppsrör.

Sen ska alla kulkopplingar in på vintern (röda kranarna) då det står vatten i dessa som trycker sönder dom. Hade du tagit in dom så kunde ju vattnet rinna ut där istället.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Finns ju pluggar man skruvar i in och ut lopp så vatten inte kan komma in.
viktigt då att rören är tömda då det inte heller kommer ut.

Sen ska det vara PVC kopplingar som limmas inte Biltema avloppsrör.

Sen ska alla kulkopplingar in på vintern (röda kranarna) då det står vatten i dessa som trycker sönder dom. Hade du tagit in dom så kunde ju vattnet rinna ut där istället.
Biltema har jag övergett och köpt riktiga grejor…🙀😂 men kulkopplingarna har varit ute i 12 år? Och inte varit problem. Problemet nu var att poolen fylldes upp och att jag inte tömde den löpande…bra tips med plugg men om jag tar av ventilerna behövs det inte då det blir öppet för vattnet
 
Allt som är under nivå för full pool måste tömmas och det vet du, lämpligt då att ha T-stycken med en ventil på lägsya punkt. Sen att limma dessa rör, så ska det Tangit och alla delar som ska limmas, tvättas av med metylenklorit. Lim lägges som en sträng i muffen och lika på rört. Se bara till att när du skjuter ihop att det absolut på rätt plats allt hamnar. limmet nyper direkt och får inte vridas en milimeter. Rören ska vara för pool och inte några för avlopp och vara av PVC
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Allt som är under nivå för full pool måste tömmas och det vet du, lämpligt då att ha T-stycken med en ventil på lägsya punkt. Sen att limma dessa rör, så ska det Tangit och alla delar som ska limmas, tvättas av med metylenklorit. Lim lägges som en sträng i muffen och lika på rört. Se bara till att när du skjuter ihop att det absolut på rätt plats allt hamnar. limmet nyper direkt och får inte vridas en milimeter. Rören ska vara för pool och inte några för avlopp och vara av PVC
Grejer köpta. Rör av Pvc cleaner och tangit. Bra tips med ventilen.
 
S sepani skrev:
Grejer köpta. Rör av Pvc cleaner och tangit. Bra tips med ventilen.
Jepp , eftersom det är lite grova rör, så finns inga poolPvc T-stycken, utan det blir till att bussa ner, det duger med 20 mm ut och även 16 räcker, mycket billigare ventiler av den sorten som du har med röda vred.
 
J jonaserik skrev:
Jepp , eftersom det är lite grova rör, så finns inga poolPvc T-stycken, utan det blir till att bussa ner, det duger med 20 mm ut och även 16 räcker, mycket billigare ventiler av den sorten som du har med röda vred.
Vad menar du med att det inte finns så grova T-stycken?
50mm är väl en högst normal storlek på pvc rör och t-koppling finns givetvis.
Grått 50mm PVC T-rör för rörkoppling i VVS-installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då var det klart….gör om, gör rätt, man lär sig….provkört och tätt…

Nyligen installerat system av PVC-rör och kopplingar med röda ventiler under ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ventilerna står halvöppna, varför, dom tål inte det, själva tätningen i dom eroderar av farten på vattnet och kan inte vara för att strypa ett flöde, dom är bara till för att stänga/öppna. Sen på mitten av fotot är en snurr på rören och hur får du ut vatten där när vintern kommer med frysning
 
J jonaserik skrev:
Ventilerna står halvöppna, varför, dom tål inte det, själva tätningen i dom eroderar av farten på vattnet och kan inte vara för att strypa ett flöde, dom är bara till för att stänga/öppna. Sen på mitten av fotot är en snurr på rören och hur får du ut vatten där när vintern kommer med frysning
Jag testade VP och för att den ska triggas igång behöver flödet genom den strypas. Så har jag haft det i 10 år 🙀 och har fungerat. Att det frös i vinter beror på att pool plåtarna avskaffades. Även snurren har klarat sig i 10 år. Jag kommer till vintern dock att blåsa systemet samt se till att vatten alltid understiger inloppet…
 
S sepani skrev:
Jag testade VP och för att den ska triggas igång behöver flödet genom den strypas. Så har jag haft det i 10 år 🙀 och har fungerat. Att det frös i vinter beror på att pool plåtarna avskaffades. Även snurren har klarat sig i 10 år. Jag kommer till vintern dock att blåsa systemet samt se till att vatten alltid understiger inloppet…
Kan vara att farten genom VP måste vara hög för att trigga igång den, beror lite på hur den sitter , men ha varit med om att den kärvar efter tömning och start till sommaren. En flödesvakt kan vara lite trög. Sen det med nivå har en del haft problem med, plåtarna täckte inte riktigt och poolen vart överfull. Bra då med ett rör som det kan rinna ut ur, men kan vara en frysrisk om det fryser vid att det smådroppar. Har du klarat dig tidigare så ska klara framöver med.
 
J jonaserik skrev:
Kan vara att farten genom VP måste vara hög för att trigga igång den, beror lite på hur den sitter , men ha varit med om att den kärvar efter tömning och start till sommaren. En flödesvakt kan vara lite trög. Sen det med nivå har en del haft problem med, plåtarna täckte inte riktigt och poolen vart överfull. Bra då med ett rör som det kan rinna ut ur, men kan vara en frysrisk om det fryser vid att det smådroppar. Har du klarat dig tidigare så ska klara framöver med.
ja, fast jag upplever snarare att farten genom VP måste vara "låg" eller i vart fall lägre än öppet spjäll..om jag stryper flödet ned till "lagom" nivå så startar VP. Jag skruvar alltod pluggen ur VP och sätter den i lutning så att den ska tömmas
 
Ja du har kommit på hur du ska få till det, i mina tankar var det för lägt flöde som gällde, kanske flödesvakten viker över och kopplar ur medhöhy flöde. Kan vara så, men ingen aning om det. Att ömma har du nog lärt dig, hur är det med filtret tömmer du det med, brukar vara en rör med hatt på eller ventil nertill.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.