Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är liksom antingen sitta på knä och riva upp varenda rot med sånt verktyg eller bara blanda, spraya klart. Man får köra ett par gånger per säsong men det tar liksom en kvart..... För mig är det självklart val.
Egentligen är det inget snack 🙌
 
  • Gilla
Emos och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är liksom antingen sitta på knä och riva upp varenda rot med sånt verktyg eller bara blanda, spraya klart. Man får köra ett par gånger per säsong men det tar liksom en kvart..... För mig är det självklart val.
Nu var det inte Loredo Quattro men däremot RoundUp Q som jag hittade. Har du använt det med något resultat? Helt svett efter att pumpande men hoppas på resultat.
 
  • Arg
Fadai
  • Laddar…
C
B Brallan84 skrev:
Jag vet att gröset tar tid men nåt verkar gått fel.
Min spaning är dålig tajmning. Möjligen i kombination med val av ett trögetablerat gräsfrö.
Gör man detta vid den tidpunkt då allt grönt "exploderar" blir det en utmaning. Jag skulle väntat till hösten när ogräsen lugnat sig och gräset trivs som bäst.
 
  • Gilla
Tosel och 3 till
  • Laddar…
B Brallan84 skrev:
Nu var det inte Loredo Quattro men däremot RoundUp Q som jag hittade. Har du använt det med något resultat? Helt svett efter att pumpande men hoppas på resultat.
Om det är köpt i Sverige kommer det inte fungera. Du behöver något som innehåller MCPA vilket är ett gift man inte får använda i Sverige. Det fanns tidigare i blå korn om du minns. Men nu är det sämst för det finns inget MCPA i det. Det dödar allt som fröar om jag minns rätt. Gräset klarar sig i alla fall.
 
  • Gilla
  • Arg
DrDeath100 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
B Brallan84 skrev:
Hehe har så det räcker med däck 😅
Nja, men eftersom gräsmattan verkar vara ett så stort problem så är det väl lika bra att ha däck där också. Sedan har du en i stort sett underhållsfri tomt. 😊
 
  • Haha
Brallan84
  • Laddar…
Man kan med fördel vänta några veckor längre in i växtsäsongen innan man kör vertikalskärare. Det är för tidigt enligt min mening.

Som det ser ut nu, dra maskrosorna för hand, dressa och så i.
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 3 till
  • Laddar…
B Brallan84 skrev:
Får snart panik på gräsmattan!
Bakgrund: vitklöver har spridit sig över vår lilla gräsplätt under 2 somrar, helt ok men vi har hund, som gillar att jaga flygande insekter så för att undvika dyra vet.besök så tog jag tjuren vid hornen och vertikalskar mattan(den har blivit kompakt efter småbarnsåren) slängde på en massa NPK-kalk, gödslade, toppdressade och stödsådde mattan i hopp om att klövern skulle ge med sig. Nu ser gräsmattan ut som en jordåker med maskrosor. Jag vet att gröset tar tid men nåt verkar gått fel.
Det fanns maskrosor innan med, men nu är det ju löjligt! Det är som om jag öppnat upp dörren för total spridning.
Igår skickade jag på Stroller kombi för att bekämpa mossa och ogräs. Hoppas något händer för annars kör jag jordfräsen till hösten.
Vad gjorde jag för fel?! Ska jag boka in jordfräsen redan nu?[bild]
Absolut ingen jordfräs då blir det miljarder med så stumpar som tar sig Den där lilla plätten gräver de för hand och slänger allt grönt och rensar allt för hand sedan bara att så det du vill. Skaka av alla tovor och spara jorden. Så har man gjort i urminnes tid
 
  • Gilla
Artemisia och 7 till
  • Laddar…
A
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om det är köpt i Sverige kommer det inte fungera. Du behöver något som innehåller MCPA vilket är ett gift man inte får använda i Sverige. Det fanns tidigare i blå korn om du minns. Men nu är det sämst för det finns inget MCPA i det. Det dödar allt som fröar om jag minns rätt. Gräset klarar sig i alla fall.
Ja det förbjöds för att några av biverkningarna på dom som använde det var muskelsvaghet och inflammation i nervsystemet så ja det är frågan om inte jag föredrar maskrosor i det fallet 🙄men alla gör som dom vill .
maskrosor lär sig växa lågt också för sen roboten började klippa -17 så ligger dom platt o blommar gult o grannt 😂
 
  • Gilla
Namnethär och 10 till
  • Laddar…
mickesundström skrev:
Ja det förbjöds för att några av biverkningarna på dom som använde det var muskelsvaghet och inflammation i nervsystemet så ja det är frågan om inte jag föredrar maskrosor i det fallet 🙄men alla gör som dom vill .
maskrosor lär sig växa lågt också för sen roboten började klippa -17 så ligger dom platt o blommar gult o grannt 😂
Alkohol är också farligt man kan få allt från cancer till slaganfall.
 
  • Gilla
  • Arg
Namnethär och 6 till
  • Laddar…
Maskrosor blir man av med med lite envishet, det var massor på vår tomt när vi flyttade hit för tio år sen, nu är det några få och jag drar upp dom med roten så fort jag ser dom.

Däremot har vi både kirskål och åkerfräken, den förstnämnda i gräsmattan och den andra i rabatterna. Det är inte lika lätt att bli av med.
 
  • Gilla
Putte1972 och 3 till
  • Laddar…
A
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Alkohol är också farligt man kan få allt från cancer till slaganfall.
🙄jadu det kan man men ja sölar hellre med alkohol än roundup eller nåt som är giftigare men stanna i människobyn med gifterna för jag äter sånt vi odlar på marken också 😘
 
  • Gilla
Namnethär och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
Asfaltera och lägg konstgräs.

Då blir det grönt året runt och du slipper farliga insekter.
 
  • Haha
  • Gilla
Screew och 4 till
  • Laddar…
Fast den springande punkten är väl hur det går med vitklövern? Visserligen inte säsong än men så här långt ser det ju verkligen lovande ut!
 
  • Haha
Brallan84
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Fast den springande punkten är väl hur det går med vitklövern? Visserligen inte säsong än men så här långt ser det ju verkligen lovande ut!
Jadu, den rackarn lär ju knappast hitta plats när alla maskrosor tagit över 😅
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Hej

Det blir ofta så efter vertikalskärning. Det är inget vidare om man har mycket maskros. Det blir sällan bra på våren, marken är kall och gräset gror långsamt, torr luft och ingen dagg. Man drar också upp en massa andra ögräsfrön som legat i marken, jag brukar se en ökning av ogräs efter vertikalskärning. Ibland i raka rader där knivarna gått. Det är också ett efffektivt sätt att sprida mossa om man har det.

Rensa under sommaren så att du har mindre maskros och gör om det i augusti. Skippa vertikalskärningen.

Plätten är så liten att du lätt kan rensa bort maskros och repa upp klövern för hand.

Det kommer inte bli perfekt, men året därpå krattar du och sedan klipper mycket ofta och kort. Då reser ograsbladen på sig och klipps av. Rensa. År två kommer du ha ett utmärkt resultat. Vertikalskär endast om du känner att ogräset är under kontroll.

Min erfarenhet är att medel likt de som nämnts ovan är effektiva i kort perspektiv, men ogräset kommer tillbaka. Klöver är svårt men det hjälper helt klart med täta klippningar, och att vattna med måtta (eller inte alls), gödsla endast om det växer så långsamt att du inte kan klippa minst 2x i veckan. Av ren bekvämlighet kan det vara skönt att köra ett sk "ekologiskt" granulerat gödsel, ser ut som snabbkaffe - man skipper vattna ut det, lätt att sprida jämnt, bränner inte och missfärgar inte. Dom brukar vara långtidsverkande och man slipper 6 veckors turbotillväxt, det växer lagom fort. Kan räcka med en gång per säsong, sen vår. Har du mossa är dock medel med järnsulfat effektivt.

Gå inte på gräsmattan under vintern, eller den tid på året då det är tidvis frost om du vill ha mindre ogräs.
 
  • Gilla
Artemisia och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.