Får snart panik på gräsmattan!
Bakgrund: vitklöver har spridit sig över vår lilla gräsplätt under 2 somrar, helt ok men vi har hund, som gillar att jaga flygande insekter så för att undvika dyra vet.besök så tog jag tjuren vid hornen och vertikalskar mattan(den har blivit kompakt efter småbarnsåren) slängde på en massa NPK-kalk, gödslade, toppdressade och stödsådde mattan i hopp om att klövern skulle ge med sig. Nu ser gräsmattan ut som en jordåker med maskrosor. Jag vet att gröset tar tid men nåt verkar gått fel.
Det fanns maskrosor innan med, men nu är det ju löjligt! Det är som om jag öppnat upp dörren för total spridning.
Igår skickade jag på Stroller kombi för att bekämpa mossa och ogräs. Hoppas något händer för annars kör jag jordfräsen till hösten.
Vad gjorde jag för fel?! Ska jag boka in jordfräsen redan nu? Sliten gräsmatta med bar jord och spridda maskrosor; tecken på underhållsförsök syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Svårt att se på bilden ser jag, men det är typ 80% maskrosblad som syns 😂
 
  • Gilla
Fredrik Ehrensvärd
  • Laddar…
Hur länge sedan du dressade? Du får ha tålamod.
Rensa bort maskrosorna (mekaniskt med maskrosjärn), vattna och vänta tills gräset gror.
 
  • Gilla
allan70 och 6 till
  • Laddar…
Har du provat att dra upp alla maskrosor du ser med roten? Om du gör det och sedan ger det lite tid nu med soliga dagar och klipper två ggr per vecka så borde det bli bättre?
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Maskrosen har en kraftig pålrot och du har hackat sönder roten till mängder av nya plantor, varje liten bit bildar en ny maskros.

Därtill har du gödslat och luftat jorden så rötterna har fått en stabil miljö för att fortplanta sig. Fördel maskros för att den är först på plan utan annan konkurrens.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Anna_H och 45 till
  • Laddar…
Totte_S
Brukar tipsa om att täcka nysådda gräsfrön med pressenning. Gör man nysådd eller har mycket dåligt gräs där har mycket bar jord så kan man med fördel vattna rejält, täcka med en pressenning för att hålla kvar fukten och få upp värmen. Efter 2-3 veckor är gräset så långt att det behöver klippas. Under tiden behöver man bara kolla till och ev stödvattna.
Ju snabbare gräset etablerar sig desto mindre utrymme får andra arter att etablera sig på.
 
  • Gilla
Byggtips och 8 till
  • Laddar…
Nissens
B Brallan84 skrev:
Svårt att se på bilden ser jag, men det är typ 80% maskrosblad som syns 😂
Med en så liten gräsplätt är det väl bara att lägga ett trädäck. 😊
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Övningssnickarn och 24 till
  • Laddar…
optimizer optimizer skrev:
Hur länge sedan du dressade? Du får ha tålamod.
Rensa bort maskrosorna (mekaniskt med maskrosjärn), vattna och vänta tills gräset gror.
Det är typ 2 dagars jobb 😅 men kan försöka riva upp rötterna o sen stödså lite till.
 
  • Gilla
Villa-viborg
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Maskrosen har en kraftig pålrot och du har hackat sönder roten till mängder av nya plantor, varje liten bit bildar en ny maskros.

Därtill har du gödslat och luftat jorden så rötterna har fått en stabil miljö för att fortplanta sig. Fördel maskros för att den är först på plan utan annan konkurrens.
Det var det jag var rädd för. Klyvt och spridit ut dom mer. Kör ett race med att dra upp allt. Lär ta 2 dagar men kanske värt
 
  • Gilla
Ingenjör Daniel och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Med en så liten gräsplätt är det väl bara att lägga ett trädäck. 😊
Hehe har så det räcker med däck 😅
 
Loredo quattro från ebay är vad du ska ha. Sluta plåga dig själv...
 
  • Gilla
Teacer och 14 till
  • Laddar…
Om det bara är gräsplätten som är på bild - har du testat att så i rejält med bra för området lämpligt gräsfrö? Maskrosor är svåra att bli av med. Det bästa är att finna ett gräsfrö som tar överhanden över maskrosorna. Jag skulle satsa på ett testa att hälla några säckar blomjord i en skottkärra och hälla rejält med bra gräsfröer i blomjorden och blanda om rejält och sedan hälla ut detta på gräsmattan med några cm påfyllnad på den befintliga gräsmattan. Med hyfsad sannolikhet lär gräsfröerna få övertaget över maskrosorna förutsatt att du vattnar flitigt och klipper kontinuerligt. Har ett svagt minne av att maskkrosor och dess blad och rötter inte uopskattar av att ständigt bli klippt medans gräset älskar att hållas välklippt. En av de mest positiva effekterna en robotklippare har. 😉
 
  • Gilla
Göran I och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Loredo quattro från ebay är vad du ska ha. Sluta plåga dig själv...
Tror jag har en sånn där liggandes i förrådet 💪
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Öland4ever Öland4ever skrev:
Om det bara är gräsplätten som är på bild - har du testat att så i rejält med bra för området lämpligt gräsfrö? Maskrosor är svåra att bli av med. Det bästa är att finna ett gräsfrö som tar överhanden över maskrosorna. Jag skulle satsa på ett testa att hälla några säckar blomjord i en skottkärra och hälla rejält med bra gräsfröer i blomjorden och blanda om rejält och sedan hälla ut detta på gräsmattan med några cm påfyllnad på den befintliga gräsmattan. Med hyfsad sannolikhet lär gräsfröerna få övertaget över maskrosorna förutsatt att du vattnar flitigt och klipper kontinuerligt. Har ett svagt minne av att maskkrosor och dess blad och rötter inte uopskattar av att ständigt bli klippt medans gräset älskar att hållas välklippt. En av de mest positiva effekterna en robotklippare har. 😉
Är ju rädd att de där rackarna kämpar sig igenom ändå men bra tips! Vattna gör jag varje morgon 1h med spridare.
Grannarna blir tjuriga över att jag är maskros-spridaren 😂
 
B Brallan84 skrev:
Tror jag har en sånn där liggandes i förrådet 💪
Det är liksom antingen sitta på knä och riva upp varenda rot med sånt verktyg eller bara blanda, spraya klart. Man får köra ett par gånger per säsong men det tar liksom en kvart..... För mig är det självklart val.
 
  • Gilla
kjelland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.