Tack för ett utmärkt forum, efter att ha läst en del är det dags för mig att fråga.

Jag har ett hus där det finns en ny (ca 3-4 år) enstegstätad "friggebod", tänkt gästhus. Denna var byggd av tidigare ägare, så jag vet inte alla detaljer om hur bygget gick till. Nu (efter andra vintern) luktar det apa i gästhuset, jag skulle beskriva lukten som typ död mus, men den gar hållit i sig i flera månader. Förra våren var det något liknande, men det värsta gick över efter ett tag. Jag misstänker att det är mögel, men det luktar inte "fuktigt". Däremot känner man sig konstig i halsen efter att ha varit därinne.

Fasaden är uppbyggd (utfrån och in) av puts, mineralull (eller liknande), osb, mineralull, plast, osb, gips. Totalt skulle jag uppskatta ca 15 cm mineralull. Jag kan inte se några fuktfläckar eller andra synliga fel. Huset står på plintar och man ser ingen påväxt under. Vet inte hur tak eller golv är uppbyggda, men gissar att golvet har någon form av mineralskiva underst.

Jag har borrat några hål (med hålsåg) utifrån och innifrån, kan inte hitta någon synbar fukt/mögel, osbbitarna luktar inte.

Öppnar jag proppskåpet tycker jag det luktar lite mera men är ej säker. Ett av hålen var nära proppskåpet, detta luktade inte.

Jag vet alltså inte vad det är som luktar...

Frågan är: hur hittar jag vad som luktar?

Om man bara bygger en ventilerad fasad, dvs tar bort puts och mineralull utifrån, och sätter reglar/läkt och träpanel, räcker det, även om man inte hittar någon mögel? Jag har ju läst att man ska behandla drabbat trä, men vad gör man om man inte hittar något?
 
  • Gilla
SvanteGp och 1 till
  • Laddar…
Hej och välkommen. Jag är ingen hejare på enstegstätade fasader. Men det kan inte vara så att lukten av död mus kommer från en död mus. Det har jag erfarenhet av och lukten kan sitta i under månader.
Har du möjlighet att försöka lokalisera var lukten är som starkast? Inspektera även byggnaden utifrån för att utröna om möss/råttor kan ta sig in genom någon springa. Själv brukar jag göra inspektionsrundor runt huset vid nysnö för att lättare kunna se spåren från de små rackarna.
 
  • Gilla
DalKype
  • Laddar…
Finns det något sätt att veta om det luktar död mus eller om det är mögel?

Sen borde man hitta nya hålet om det nu är det, så de inte kommer in nästa vinter
 
Ja, det är ju skillnad på lukt. Men lukt är ju subjektivt. Det bästa jag kan komma på är att locka in några vänner till en luktstund. Aldrig fel med en second opinion.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
OM den bara är 3 -4 år gammal, så undrar jag om den verkligen är "dålig" enetegstätad fasad. Problemet var så välkänt då att dte verkar osannolikt att någon skulle ha byggt en sådan fasad.

Såvitt jag förstår så är det kombinationen av saknad luftspalt bakom, och "modern" tunnputs, som innehåller plastfärg. Lite grovt kan man säga att sådan puts i princip är en akrylatfärg med grus inblandat. Det ger en fasad som inte andas.
 
Hade en skadedjurskille ute och kollade, han var säker på att det inte var ett dött djur.

Det finns ingen luftspalt i fasaden, helt säker på det. Jag tycker det ser ut som tunn puts och i förrådet hittar jag flera burkar med modern utefärg...

Kollade under huset, ser väldigt torrt ut. Men en träbit har annan färg, se bild. Är det kanske en sådan som spökar?

Det finns förövrigt inga ventilationsöppningar öht, huset är nybyggt och jag vet inte om det finns byggfukt instängd. Kanske är det lim (eller något annat) som är lite lite fuktigt och avger lukt, eftersom det inte kan vändras ut så blir lukten bara starkare och starkare... Kan det vara så? Elller sitter jag och spekulerar för mycket...
 
  • Träkonstruktion under hus med en mörkare färgad träbit som skiljer sig från övriga ljusare träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G GurraKalle skrev:
Hade en skadedjurskille ute och kollade, han var säker på att det inte var ett dött djur.

Det finns ingen luftspalt i fasaden, helt säker på det. Jag tycker det ser ut som tunn puts och i förrådet hittar jag flera burkar med modern utefärg...

Kollade under huset, ser väldigt torrt ut. Men en träbit har annan färg, se bild. Är det kanske en sådan som spökar?

Det finns förövrigt inga ventilationsöppningar öht, huset är nybyggt och jag vet inte om det finns byggfukt instängd. Kanske är det lim (eller något annat) som är lite lite fuktigt och avger lukt, eftersom det inte kan vändras ut så blir lukten bara starkare och starkare... Kan det vara så? Elller sitter jag
Jag har kanske hittat möglet, ser det ut som det på bilen? Bild underifrån huset vid fasaden

Det vita är frigolit under isoleringen (innanför mineralskiva), dvs mot fasaden, sedan ser man ändan på en osb och sedan en osb som är skruvad underifrån.

Är det mögel på ändan av den stående osbskivan? Jag tycker mig se svarta prickar på bilen och den är inte "färsk" just här...
 
  • Vit frigolitisolering och osb-skivor med svarta prickar som kan vara mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur får man bort putsen? Någon som har bra tips?

Det verkar inte finnas en skiva som jag först trodde. De har putsat ca 6mm direkt utanpå isoleringen...

Där det inte är fuktskadat skulle man ju kunna behålla isoleringen och lägga läkter på utsidan, sedan träpanel, om man fick bort "bara" putsen.
Sen vet jag inte hur man får bort putsen med isolering heller...
 
  • Närbild på en vägg där puts avlägsnats och avslöjar isolering utan bakomliggande skiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
G GurraKalle skrev:
Hur får man bort putsen? Någon som har bra tips?

Det verkar inte finnas en skiva som jag först trodde. De har putsat ca 6mm direkt utanpå isoleringen...

Där det inte är fuktskadat skulle man ju kunna behålla isoleringen och lägga läkter på utsidan, sedan träpanel, om man fick bort "bara" putsen.
Sen vet jag inte hur man får bort putsen med isolering heller...
Det är så man gör. Utifrån räknat
Puts, mineralull, luftspalt som du verkar sakna och sen huskonstruktionen. Pustskivan är mineralullsskivan
 
Sågar man i putsen (med vad) eller slägga eller hur gör man?
 
G GurraKalle skrev:
Kollade under huset, ser väldigt torrt ut. Men en träbit har annan färg, se bild. Är det kanske en sådan som spökar?
Ja, det skulle kunna vara där möss tagit sig in i huset och sen dött under vintern för att sen börja lukta när det blir varmt.
G GurraKalle skrev:
Jag har kanske hittat möglet, ser det ut som det på bilen? Bild underifrån huset vid fasaden

Det vita är frigolit under isoleringen (innanför mineralskiva), dvs mot fasaden, sedan ser man ändan på en osb och sedan en osb som är skruvad underifrån.

Är det mögel på ändan av den stående osbskivan? Jag tycker mig se svarta prickar på bilen och den är inte "färsk" just här...
Jag tycker det ser ut som vit färg.

G GurraKalle skrev:
Där det inte är fuktskadat skulle man ju kunna behålla isoleringen och lägga läkter på utsidan, sedan träpanel, om man fick bort "bara" putsen.
Det är inte putsen eller mineralullen som möglar.

G GurraKalle skrev:
Det verkar inte finnas en skiva som jag först trodde. De har putsat ca 6mm direkt utanpå isoleringen...

Där det inte är fuktskadat skulle man ju kunna behålla isoleringen och lägga läkter på utsidan, sedan träpanel, om man fick bort "bara" putsen.
Sen vet jag inte hur man får bort putsen med isolering heller...
Mineralullen kan bli blöt när den ligger mot putsen, men om det är en "putssliva" så låt gå... Men trä mot blöt mineralull blir inge bra. Då kan träet mögla.

Blöt mineralull torkar inte inne i en vägg.

Tar du bara bort putsen och sätter träpanel har du rimligen kvar mögelproblemet, om det är ett mögelprolbem.

.
 
Jag tog bort dörrbläcket, och ser att de inte är vikta hörn men mellanrum i hörnen där vatten nog blåst in och kommit in i konstruktionen.

Osbskivan är "mjuk" i hörnet och lite svart. Problemen med mögel är om detta är felorsaken altså bara förekommande under dörrar/fönster. Om man ska ta bort putsen och ersätta med träpanel, så ska man ju ta bort allt under dörr och fönster, och kolla hur osb-skiva och konstruktionen mår, byta / behandla osb och reglar där det är nödvändigt. Men i resten av fasaden är det antagligen inga problem, då kan man ju leka med tanken att man "bara" tar bort putsen och använder isoleringen som någon form av västkustskiva och sätter trälakt och panel utanför.

Men det förutsätter att man får av puts utan isolering och att isoleringen går att använda som västkustskiva. Går det? Finns det tips på hur man gör för att bara få bort putsen?
 
  • Vattenskadad och mögelpåverkad hörnkonstruktion under en dörr med synlig OSB-skiva och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G GurraKalle skrev:
Jag tog bort dörrbläcket, och ser att de inte är vikta hörn men mellanrum i hörnen där vatten nog blåst in och kommit in i konstruktionen.

Osbskivan är "mjuk" i hörnet och lite svart. Problemen med mögel är om detta är felorsaken altså bara förekommande under dörrar/fönster. Om man ska ta bort putsen och ersätta med träpanel, så ska man ju ta bort allt under dörr och fönster, och kolla hur osb-skiva och konstruktionen mår, byta / behandla osb och reglar där det är nödvändigt. Men i resten av fasaden är det antagligen inga problem, då kan man ju leka med tanken att man "bara" tar bort putsen och använder isoleringen som någon form av västkustskiva och sätter trälakt och panel utanför.

Men det förutsätter att man får av puts utan isolering och att isoleringen går att använda som västkustskiva. Går det? Finns det tips på hur man gör för att bara få bort putsen?
Svårt att se på bilden men alla de där svarta ”grynen” ser ut som bajs från möss.
 
  • Gilla
ANTYN och 6 till
  • Laddar…
G GurraKalle skrev:
Jag tog bort dörrbläcket, och ser att de inte är vikta hörn men mellanrum i hörnen där vatten nog blåst in och kommit in i konstruktionen.

Osbskivan är "mjuk" i hörnet och lite svart. Problemen med mögel är om detta är felorsaken altså bara förekommande under dörrar/fönster. Om man ska ta bort putsen och ersätta med träpanel, så ska man ju ta bort allt under dörr och fönster, och kolla hur osb-skiva och konstruktionen mår, byta / behandla osb och reglar där det är nödvändigt. Men i resten av fasaden är det antagligen inga problem, då kan man ju leka med tanken att man "bara" tar bort putsen och använder isoleringen som någon form av västkustskiva och sätter trälakt och panel utanför.

Men det förutsätter att man får av puts utan isolering och att isoleringen går att använda som västkustskiva. Går det? Finns det tips på hur man gör för att bara få bort putsen?
Varför vill du ta bort putsen om du nu ska läkta upp och sätta en ny fasad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.