Hej! Precis köpt första lägenheten och det började med att vi skulle kolla om en vägg var bärande sedan har vi lyckats riva ut hela lägenheten (bokstavligen). Hur som helst. Ska dra el i lägenheten nu, dels för att spara lite pengar, dels för att jag tycker det verkar roligt, dels för att göra livet lite enklare (eller svårare) för elektrikern som ska få äran att sluta alla kretsar.

Har ritat ett litet schema av något slag i MS Paint. Jag skulle väldigt gärna ta del av era åsikter om mina ritningar. Ni får gärna förklara för mig varför jag är dum, om jag är dum, så att jag lär mig något och kan revidera mina planer. Alla typer av tips och tillrättavisningar tages tacksamt emot. Även kritik på estetik.

Till vänster i bild drages elen i taket och till höger gömd i väggen (pga numera naket betongtak). Massa ytterligare info finns i bilden.

Ytterligare frågor:

1: Finns mjukvara för att planera sådant här där man dels kan rita lite bättre kartor, dels kan simulera olika apparater o ampere o grejer?
2: Värt att dra 5g till isolerad spishäll "för säkerhets skull"?
3: Vad tycks om balansen/antalet uttag per grupp osv. Lagom antal grupper för 70 kvm? Vi har rätt mycket köksgrejer och rätt mycket prylar i kontor/verkstad och vill inte vara oroliga för att säkringar ska gå när vi mikrar/kokar vatten osv
4: Allt blir ju trådlöst nu vad gäller smarta hem, finns det saker ni tycker man borde dra ändå? HDMI, stereokablar, CAT6 osv för säkerhetsskull? isf vart sätter man de uttagen?
5: Är det nog med uttag i köket eller ska det vara fler? På fler ställen?
6: Vilka frågor borde jag ställa som jag inte ens vet att jag borde fråga om?
 
  • Schematisk ritning av eldragning i en lägenhet med färgkodade banor och symboler samt en förklarande legenda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
D
oddbot oddbot skrev:
Hej! Precis köpt första lägenheten och det började med att vi skulle kolla om en vägg var bärande sedan har vi lyckats riva ut hela lägenheten (bokstavligen). Hur som helst. Ska dra el i lägenheten nu, dels för att spara lite pengar, dels för att jag tycker det verkar roligt, dels för att göra livet lite enklare (eller svårare) för elektrikern som ska få äran att sluta alla kretsar.

Har ritat ett litet schema av något slag i MS Paint. Jag skulle väldigt gärna ta del av era åsikter om mina ritningar. Ni får gärna förklara för mig varför jag är dum, om jag är dum, så att jag lär mig något och kan revidera mina planer. Alla typer av tips och tillrättavisningar tages tacksamt emot. Även kritik på estetik.

Till vänster i bild drages elen i taket och till höger gömd i väggen (pga numera naket betongtak). Massa ytterligare info finns i bilden.

Ytterligare frågor:

1: Finns mjukvara för att planera sådant här där man dels kan rita lite bättre kartor, dels kan simulera olika apparater o ampere o grejer?
2: Värt att dra 5g till isolerad spishäll "för säkerhets skull"?
3: Vad tycks om balansen/antalet uttag per grupp osv. Lagom antal grupper för 70 kvm? Vi har rätt mycket köksgrejer och rätt mycket prylar i kontor/verkstad och vill inte vara oroliga för att säkringar ska gå när vi mikrar/kokar vatten osv
4: Allt blir ju trådlöst nu vad gäller smarta hem, finns det saker ni tycker man borde dra ändå? HDMI, stereokablar, CAT6 osv för säkerhetsskull? isf vart sätter man de uttagen?
5: Är det nog med uttag i köket eller ska det vara fler? På fler ställen?
6: Vilka frågor borde jag ställa som jag inte ens vet att jag borde fråga om?
Jag tycker att det verkar välplanerat, men ett uttag till i sista hörnet i röda rummet. Jag hade lagt till elektrisk golvvärme i badrummet. Förmodar att centralen matas med 16A trefas.
 
A
Förbrukare som tvättmaskin, diskmaskin, kyl/frys ska ha egna gruppledningar.
På balkong kanske du vill ha ett eluttag också?
Men det är ett fint underlag som går att utgå ifrån.
 
Dra 2 grupper eller 2 faser till badrummet. Man kanske vill ha en pelare med tvättmaskin och torktumlare.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ovanför dörren i klädkammaren ser det ut som en bra plats att placera routern. Hit kan du även dra alla nätverksuttag. Om man väljer att köra 20-rör så får man i 2 nätverkskablar om man behöver det på någon plats (i vardagsrum kan ju det var trevligt, där kanske det tom ska vara fler om man har många enheter där).

Överlag så om allt är rivet så tycker jag att man ska projektera så att alla fasta saker får fast anslutning. Om man kan köra den smarta tvn och en spelkonsoll kablat så gör man det.

Och nätverk kan man ordna allt med själv varvid man bara betalar för utrustning om man har tiden.
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Om man har 3-fas och 16A så räcker det ju för att driva värmesystem för en hel villa samtidigt som man lagar mat. Men om man är riktigt nojig så kan man ju se till att man ju se till att det finns uttag på olika faser så man kan koka vatten, köra ugnen och köra mikron samtidigt på olika faser. Men det lär ju inte se så vackert ut med bara uttag i köket.
 
oddbot oddbot skrev:
Ska dra el i lägenheten nu, dels för att spara lite pengar, dels för att jag tycker det verkar roligt, dels för att göra livet lite enklare (eller svårare) för elektrikern som ska få äran att sluta alla kretsar.
Prata med en elektriker innan du börjar. Många (inkl. mig själv) tar inte jobb där andra har dragit slang och kablar pga att det arbetet är behörighetskrävande och man har ingen aning om hur kablar och slangar är förlagda.
Om du hittar någon som är villig att koppla in dina dragningar kanske den har synpunkter på hur det ska dras så gör upp med en elektriker innan du börjar är mitt tips.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
Totte_S
De flesta cad program har elmoduler, det finns även särskilda progam för el, men beräkningarna i en lägenhet görs enklast på beprövad erfarenhet/ tabeller. Behövs inga simuleringar för en enstaka bostad. Förimpedansen kan såklart vara bra att ha lite koll på.
Fundera på små detaljer också som lampor i fönster, var laddar du telefoner mm, brödrostens uttag vid köksbordet. Uttag i höjd med fönsterbrädorna i vissa rum är inte normal standard men väldigt praktiskt.
 
  • Gilla
oddbot
  • Laddar…
D datja skrev:
Jag tycker att det verkar välplanerat, men ett uttag till i sista hörnet i röda rummet. Jag hade lagt till elektrisk golvvärme i badrummet. Förmodar att centralen matas med 16A trefas.
Nice tack! Finns redan elvärme i badrum och hall faktiskt kom jag på nu när du sa det. Får lägga till!
 
A avh67f skrev:
Förbrukare som tvättmaskin, diskmaskin, kyl/frys ska ha egna gruppledningar.
På balkong kanske du vill ha ett eluttag också?
Men det är ett fint underlag som går att utgå ifrån.
Taget! Tror det blir svårt att lösa på ballen pga bostadsrätt dock.
 
Ytterligare frågor som uppstått:
- Räcker det att dra en 3G 2,5 mm till en isolerad spishäll eller behövs 5G?
- I initiala schemat äre 8 grupper, nu tillkom att diskis och tvättis ska ha helt egna + att jag ju har elgolv i hall o badrum. Ska jag satsa på 10 grupper totalt kanske?
 
A
Det skadar inte att förbereda sig för framtiden genom att dra fram en femledare istället för en treledare. Då finns de två extra ledarna där den dagen de behövs.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
En häll behöver 2 faser om man har 16A 3-fas.
 
BirgitS
oddbot oddbot skrev:
- Räcker det att dra en 3G 2,5 mm till en isolerad spishäll eller behövs 5G?
Ett perilex-uttag ska alltid vara fullt bestyckat, dvs. med 3 faser, nolla och jord.
 
  • Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
D
oddbot oddbot skrev:
Ytterligare frågor som uppstått:
- Räcker det att dra en 3G 2,5 mm till en isolerad spishäll eller behövs 5G?
- I initiala schemat äre 8 grupper, nu tillkom att diskis och tvättis ska ha helt egna + att jag ju har elgolv i hall o badrum. Ska jag satsa på 10 grupper totalt kanske?
Dra 5G2,5 till ett fullkopplat perilexuttag åt hällen. Men håll ordning på vilken av de tre faserna som hällen inte använder och låt ugnen få den.

Tillägg: det räcker aldrig med 3 trådar till en vettig häll utan måste vara 4 (fas-fas-noll-jord). Men ta med en tråd till tredje fasen också i perilex så behöver man aldrig fundera igen på spismatningen.
 
  • Gilla
oddbot och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.