D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det funkar i andra länder. Jag tror att vi Svenskar ibland måste kliva ner från våra höga hästar, Sverige har inte svaret på allt. Vi är ett bra land att leva i, men vi är inte bäst i varje enskild del, och framförallt finns det olika vägar fram, som ofta har både pros och cons.
Allt funkar men det är smidigt och bra i Sverige (norden) och många andra kikar på oss och försöker kopiera, det blir jättekonstigt när man då vill kopiera det som andra vill ifrån. Men det ligger i tiden iofs, så länge det inte är svenskt så är det bra.. skit samma hur det går*

*inte riktat till dig mer en nutidsobservation
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men avtalen är tydligen helt enkelt inte tillräckligt bra, då alla parter man vill få med på avtalen inte vill avtala.
Nämn något som alla vill, ingen motvallskäring finns ens..?
 
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det kommer ju finnas kvar en uppgift för facken. De kan vara behjälpliga för sina medlemmar att kontrollera deras anställningsavtal (innan underskrift) och påpeka sånt som medlemmen bör förhandla om.
Det fungerar ju bara för de arbeten där det är ont om arbetskraft men för stora sektorer så skulle det bli att arbetsgivaren ensidigt bestämmer eftersom valet för de som söker jobb är att acceptera eller inte få jobbet. Dvs. det blir försämringar jämfört med hur det är nu.
 
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Mitt inlägg har spår av ironi och jag håller med dig, det fungerar ju i alla andra länder med lagstiftning. Kollektivavtalsvurmarna brukar få det till att det skulle göra det svårt och näst intill omöjligt med branschspecifika undantag, men det handlar ju mer om hur man formulerar lagen. Lagar fungerar ju bra på andra områden i samhället.
I andra länder har det de senaste årtiondena varit mycket vanligare med strejker än i Sverige. Kan det finnas ett samband?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D djac skrev:
Ådalen 1931 var en sympatistrejk initialt.

Tveksamt om man kan köra brasklappsmetoden i några avtal, du bör nog bara gå ur omedelbart isf, det är ju uppenbart att du inte kan sympatisera med deras syften.

Du kan testa på annat, tv-abonnemang som sägs upp om det går dåligt för ditt lag osv.
Jag kommer såklart påminna om det om/när det blir aktuellt, men för att kringgå ett villkor som säger att man inte får lämna under konflikt så tror jag nog det funkar att visa att man redan innan konflikten bröt ut meddelat att man ska lämna.

Nu är "mitt" fack inte särskilt konfliktbenäget, och verkar inte tycka kollektivavtal är så viktigt heller, samt är inte ett LO fack. Men nu när Unionen börjat blanda sig in kan man ju undra vad som händer härnäst, och ändrar sig framtoning av mitt fack kommer jag definitivt lämna.
 
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
eftersom valet för de som söker jobb är att acceptera eller inte få jobbet. Dvs. det blir försämringar jämfört med hur det är nu.
Nä, det är väl precis som nu?

Jag har själv aldrig haft en chans att förhandla om något vid mina anställningar, och då har det alltid varit kollektivavtalsanslutna företag. Antingen tar jag villkoren eller så får jag inte jobbet, så har det alltid varit.
Jag har tyvärr aldrig nått nivån av upper management så att jag fått möjligheten att ställa mina krav.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad skulle vara så annorlunda med teslakonfliktens sympatiåtgärder jämfört med tidigare sympatiåtgärder?
Även arbetsgivare kan utföra sympatiåtgärder, t.ex. sympatilockouter.
Sympatiåtgärder från ett tjänstemannafack för att få kollektivavtal för verkstadsanställda som inte ens själva vill strejka är inget jag upplevt förut i alla fall
 
Mikael_L
D djac skrev:
Allt funkar men det är smidigt och bra i Sverige (norden) och många andra kikar på oss och försöker kopiera, det blir jättekonstigt när man då vill kopiera det som andra vill ifrån. Men det ligger i tiden iofs, så länge det inte är svenskt så är det bra.. skit samma hur det går*

*inte riktat till dig mer en nutidsobservation
Jag håller med om att det i många decennier har funkat bra, och det har varit smidigt.
Men jag tycker nog att ifall en part kastar ett avtal i ansiktet på en annan part men sen inte får igenom avtalet, då är det nog dags att först bestämma sig ifall avtalet är viktigt eller inte.
Och är det viktigt, så är det dags att i nästa steg jämka avtalet till något som båda kan vara överens om och sen ingå avtal.

Det är ju så som det både i teorin och praktiken alltid går till. I alla fall om det finns någon frihet och avtalsfrihet.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J jonaserik skrev:
Och det enbart för att få med sig att dom strejkar. Om jag inte minns fel så var det ett rackarns knorr om ersättningen och IF fick göra en riktig pudel med att höja till beloppet.
Inget jag kan komma ihåg att jag har sett något om. Visst var det 100 % alldeles i början men det ändrades snabbt till 130 % när det visade sig att strejken skulle bli långvarig.
J jonaserik skrev:
Är du helt säker på att dom är medvetna om det och gör inbetalning. Det kommer inte att ske utan hamnar bara i plånboken. Det är många som har en ansträngd ekononi och ser det som ett tillskott i kassan. Så att vara så naiv och tro på att inbetalning görs som du är, är nog inte bra.
Jag har inte skrivit att jag tror att alla de strejkande gör några inbetalningar utan bara att de får ersättning för det. Sen är det vuxna människor som faktiskt måste få ta egna beslut om de ska spara/sätta av pengar för semester etc. eller inte.
J jonaserik skrev:
Hur blir det med andra fack då, där det ska vara sympasistrejk kanske och övertalighet blir och inga jobb att göra, vem ska ta dessa kostnader, arbetsgivaren eller det fack som går med i s.k lojalitet, Får dessa då även 130 % eller blir det mindre. Det är inte arbetarna som vill strejka mot ett företag, med nedlägglse av arbeten, utan det är ett fack. Finner det märkligt att ha en sådan syn på konfilkten eller konflikt över huvud taget, som nu är och vara till försvar för det, som du är.
Delvis mycket svårförståeligt.
Men det är förstås alldeles meningslöst att fråga mig hur fackföreningar kommer att agera om vissa händelser inträffar.

Det är väl inget konstigt att arbetare vill gå ut i sympatiåtgärd för att bevara den svenska modellen. Jag tycker det verkar vara du som har en märklig syn på arbetsmarknadskonflikter som bara anser att det handlar om vad några i fackföreningarnas ledning hittar på.
 
D djac skrev:
Nämn något som alla vill, ingen motvallskäring finns ens..?
Det med vad alla vill ha. Är något som alla vill ha, men kan inte få. Så där står ALLA på var sin sida om strecket och vill ha. Och vad vill dom ha då. På facklig sida bestämmanderätt över företagen och andra sidan företagen/arbetstagare som inte vill ha KA, som skulle ge facken en vetorätt i många fall.
Är ni medvetna om hur det var och vart med löntagarfonder som facken tvingade på sossarna/vänstern om att lagstadga om. Som Kjell-Olof Feldt skrev, sittande i plenisalen . "" Löntagarfonder är bara skit, men nu har vi baxat dom ända hit "" och blev fotad med teleobjektiv från ovan ovetandes, vad han skrev på sin brasklapp.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
I andra länder har det de senaste årtiondena varit mycket vanligare med strejker än i Sverige. Kan det finnas ett samband?
Ja kollektivavtalsmodellen i Sverige har ju varit utmärkt på många sätt.
Tydliga villkor, fredsplikt, långsiktig stabilitet, det har ju gynnat både företagen och arbetssäljare.
Och i förlängningen hela landet.

Därför är det tråkigt att IFmetall nu har bestämt sig för att riskera hela Svenska modellen, att rasera allt som förut funkat rätt OK.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men avtalen är tydligen helt enkelt inte tillräckligt bra, då alla parter man vill få med på avtalen inte vill avtala.
Är det de anställda som du syftar på med "parter"?
Det verkade som att ditt inlägg jag svarade på handlade om dem men parter används väl vanligen för arbetsgivarorganisationer och fackföreningar. Så därför som jag undrar.
 
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har Tesla lagt fram någon avtalstext till IF-metall? Som IF-metall har ratat?
(Detta är en helt öppen fråga, själv har jag ingen aning).
Tesla går ju knappt ut med någon information alls så informationsspridandet är synnerligen ensidigt. Enligt Metall har de försökt förhandla om ett avtal i flera år utan att komma något framåt, vilket jag tolkar som att det inte finns förslag på avtalstext som passar ihop med kollektivavtalet för branschen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tesla går ju knappt ut med någon information alls så informationsspridandet är synnerligen ensidigt. Enligt Metall har de försökt förhandla om ett avtal i flera år utan att komma något framåt, vilket jag tolkar som att det inte finns förslag på avtalstext som passar ihop med kollektivavtalet för branschen.
Bra försök av facket , dax att gå vidare. Svenska modellen påverkas ej, tack å hej.
 
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä, det är väl precis som nu?

Jag har själv aldrig haft en chans att förhandla om något vid mina anställningar, och då har det alltid varit kollektivavtalsanslutna företag. Antingen tar jag villkoren eller så får jag inte jobbet, så har det alltid varit.
Jag har tyvärr aldrig nått nivån av upper management så att jag fått möjligheten att ställa mina krav.
Precis, men nu gällde det väl en hypotetisk framtid där mycket mindre var infört i lagarna än vad som finns i kollektivavtalen idag?
Som du skrev:
Man får helt enkelt sammanställa alla dagens kollektivavtal och finna gemensamma nämnare så gott det går, och omvandla detta till lag.
Resten får tas i anställningsavtalet mellan arbetsköpare och arbetssäljare.
Det innebär ju att det går för arbetsgivare att ha ett avtal som är sämre än dagens.
Som Teslas utan arbetsförkortning och delpension etc. vilket vältrar över kostnader på de anställda resp. samhället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.