1 467 712 läst · 24 285 svar
1468k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 735 inlägg
Man kan göra väldigt mycket med en eldriven lådcykel, vi har en istället för andrabil.
Jag tar den när man hämtar och lämnar barnen (2.5km till stora barnets skola).
Vi tar den när vi ska till närmaste släkten (2km) och om vi har tid och vädret inte är piss till den lite längre bort (10km). Även bra till att köra in till stan med, eller på utflykt.
De blir dessutom allt fler av dem i närområdet.
Jag tar den när man hämtar och lämnar barnen (2.5km till stora barnets skola).
Vi tar den när vi ska till närmaste släkten (2km) och om vi har tid och vädret inte är piss till den lite längre bort (10km). Även bra till att köra in till stan med, eller på utflykt.
De blir dessutom allt fler av dem i närområdet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 297 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 297 inlägg
Om jag bara hade behov av bilen för att handla mat så hade jag gjort mig av med bilen direkt och sparat massor med pengar varje år.
Troligen hade jag beställt mat med hemkörning, men jag skulle faktiskt kunna ta bussen till butiken och sen ta en Uber/Bolt hem för under 100-lappen. Omöjligt att egen bil skulle vara billigare.
Troligen hade jag beställt mat med hemkörning, men jag skulle faktiskt kunna ta bussen till butiken och sen ta en Uber/Bolt hem för under 100-lappen. Omöjligt att egen bil skulle vara billigare.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 735 inlägg
En tidigare kollega konstaterade att utifrån deras bilbehov var det billigare att gå med i en bilpool än bara att betala parkering i deras område i Malmö.
Ja, det gäller nog ganska många, nu höjs ju boendeparkering inne i stan från 750 till 1200kr.13th Marine skrev:
För många i städer är nog bilägandet irrationellt och gissar på stor omställning som börjar med de yngre.
Du borde kanske kollat Kona. Den finns nu i den nya varianten. Finns inte som Niro ännu.A Avemo skrev:Tack. Den har jag inte tittat närmare på. Fast Renaulten är redan beställd. Syskonet Kia Niro var jag nyfiken på. Men det blev aldrig att jag provkörde den. Det drog ut lite på tiden med att få tillstånd att göra undantag från företagspolicyn beträffande fabrikat. När jag fick klartecken var det hög tid att beställa.
En bil med en hyfsad värmepump tar vid -5 ca 1,5-2kW för att hålla värmen. Så på en timmes körning tappar man ca 1mil. Ungefär samma som att öka hastigheten 10 km/tim.J jocke31 skrev:
Funkar lika med fossilbil med det undantaget att det inte tar något extra för att värma. Men sommartid då AC:n jobbar blir det samma sak.
Det kommer fler hela tiden. Niro gjorde några ändringar för något år sedan så att en heter Niro EV i stället för E-Niro. I samband med det fick den också en dragvikt på 750 kg mot 300 kg som det var innan. Är Konan en dedikerad elbilsplattform nu? Jag vill minnas att den inte var det tidigare. Jag hoppas att det blir bra med Renault Megane E-tech i alla fall. Den har fått en del bra kritik.lilytwig skrev:
Kona har en ny plattform, men det är en kombination. Gjord för både el och bensin. Ingen kardantunnel mera. Får dra 750 kg bromsat släp.A Avemo skrev:Det kommer fler hela tiden. Niro gjorde några ändringar för något år sedan så att en heter Niro EV i stället för E-Niro. I samband med det fick den också en dragvikt på 750 kg mot 300 kg som det var innan. Är Konan en dedikerad elbilsplattform nu? Jag vill minnas att den inte var det tidigare. Jag hoppas att det blir bra med Renault Megane E-tech i alla fall. Den har fått en del bra kritik.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
1,5-2kw utan värmepump måste du mena?lilytwig skrev:En bil med en hyfsad värmepump tar vid -5 ca 1,5-2kW för att hålla värmen. Så på en timmes körning tappar man ca 1mil. Ungefär samma som att öka hastigheten 10 km/tim.
Funkar lika med fossilbil med det undantaget att det inte tar något extra för att värma. Men sommartid då AC:n jobbar blir det samma sak.
När jag bodde på Södermalm i Stockholm så "pendlade" jag till Kungsholmen där jag jobbade ett tag..
Då jag hade gratis parkering på jobbet så jag bruka ta bilen då man var inom tullarna..
Slapp betala för att stå på gatan också 😎 och sl kortet skippade jag också..
Då jag hade gratis parkering på jobbet så jag bruka ta bilen då man var inom tullarna..
Slapp betala för att stå på gatan också 😎 och sl kortet skippade jag också..
De flesta som har bil använder bilen för dussintals olika saker. Om man ska väga in ekonomin så måste såklart alla dessa saker vägas in. Det är knappast nån som har en bil enbart för att storhandla, men att kunna storhandla med bilen sänker kostnaderna för matinköpen.Fairlane skrev:Anledningen till att just dina inlägg får kritik är för att du skriver något annat än vad andra gör , även om du tydligen tror att ni skriver samma sak. Behöver man bilen för att skjutsa barnen på diverse aktiviteter och alternativet är taxi så är det inte ekonomiskt att göra sig av med bilen. Behöver man bilen bara för att storhandla så är det nog billigare att göra sig av med bilen för många i villa i förort.
Vi använder även bilen för att t.ex. åka och titta till mina 80-åriga föräldrar ett par gånger i månaden och lämna av lite matlådor (eftersom morsan blivit blind och farsan inte är så duktig på matlagning). Visst skulle vi kunna släpa kylväskan med matlådor på pendeln, men hur vi än gör så ligger närmaste busshållplats så pass långt bort att det blir 17 minuters promenad. 20 minuter med bil, 44 minuter minuter kollektivt. Enkel resa.
Vi brukar passa på att storhandla i samband med de resorna också, eftersom vi ändå åker förbi Häggvik på vägen och där finns både Coop, Ica Maxi och City Gross.
Vår son har flyttat till Uppsala, tar 40 minuter med bil, närmare 2 timmar kollektivt. Och eftersom vi då skulle behöva både UL och SL biljett så blir det rätt dyrt också.
Sambon har sina syskon i Sala och Örebro, så dit åker vi några gånger om året, oftast hela familjen samtidigt (så bilen är full).
Jag antar att de som klarar sig bra utan bil inte besöker så mycket familj och släktingar, eller har dessa på promenadavstånd.
Grejen är ju att det inte finns några måsten. Det är helt ok att skaffa bil utan att väga in den ekonomiska biten. Jag tror att de flesta gör som du och jag i det läget. Vi skaffar inte bil för att vi räknat ut att det är mer ekonomiskt än att vara utan. Vi skaffar bil för att vi räknat ut att det är mer praktiskt än att vara utan.N Nerre skrev:
Har precis bytt till elbil, det är ju fantastiskt! Kommer aldrig att gå tillbaka. Kommer att ladda 90% hemma. Hurra!
Sen finns vi som Måste med egentligen stora bokstäver ha en bil. Ja det är praktiskt. Men det hade varit omöjligt för mig att vara utan bil alls. Inkomsten hade försvunnit =)A Avemo skrev:Grejen är ju att det inte finns några måsten. Det är helt ok att skaffa bil utan att väga in den ekonomiska biten. Jag tror att de flesta gör som du och jag i det läget. Vi skaffar inte bil för att vi räknat ut att det är mer ekonomiskt än att vara utan. Vi skaffar bil för att vi räknat ut att det är mer praktiskt än att vara utan.
Jag la in den ekonomiska aspekten för tillfället och lämnade min bil igår och kör nu dieselknack istället.
Vi har försökt få kollektivtrafik, men det är omöjligt