Jag har bytt fönsterpartier i en fasad på ett hus byggt 72. För att möjliggöra andra mått på fönster så har jag rivit delar av tegelfasaden. Det rör sig alltså om några kvadratmeter totalt. Lite mindre ytor här och där. Dessa ytor tänkte jag nu sätta träpanel på. Fönsterkarmarnas utsida är i liv med vindduken. Om jag ska bygga enligt konstens alla regler med luftspalt osv så kommer faktiskt fönstren en bit in i fasaden. Det är inte optimalt rent estetiskt. Törs jag strunta i luftspalten bakom panelen i de här fallet, tror ni? Förutsättningen är alltså totalt 140mm isolering i väggen. Söderläge med generöst takutsprång. Större delar av fasaden är helt under tak. Panelen kommer inte målas med diffusionstät färg.

Lite krasst sett så är det inte så fantastiskt mkt jobb att göra om allt om det skulle bli problem i framtiden. Men det känns fel i själen att strunta i luftspalten.
 
Rickard.
Vad är det för fel med lite utvändig salning? Jag tycker det ser mer "gediget" och arbetat ut.

Fönster jäms fasaden känns lite kataloghus (av en som bor i ett) ;)
 
Redigerat:
Det är också en fråga om att kunna öppna terrassdörrar och fönster mer än 90 grader.
 
Jag hade satt den ytan utan luftspalt utifrån att dörr/fönster ska kunna öppnas. Ibland får man vara pragmatisk och göra bästa möjliga lösning. Viktigare att göra ev. plåtarbeten riktiga så att det blir tätt.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Mats-S
Men s
O Olf Oggler skrev:
Törs jag strunta i luftspalten bakom panelen i de här fallet, tror ni?
Går säkert bra eftersom du är medveten om svagheten i lösningen och därmed ha extra koll på att det inte skadas av instängd fukt.
Sätt förhyrdringspapp mellan isolering och panel så får du fritt luftflöde där.
 
Har förhydringspapp fördelar jämfört med övriga vindskydd?
 
Det är tunnt, lätt, billigt och väl beprövat jämfört med GNU.
 
Borde man inte kunna klämma dit någon luftig mesh bakom panelen i sådana här lägen. Något slags distansmaterial som gör att det blir lite luftigt bakom. Tex ett hönsnät som är lite veckat i 3D.

En annan konsekvens av att skippa luftspalt bakom panelen är ju det faktum att vindskyddet punkteras av alla spik/skruv som panelen fästes med. Men det kanske spelar mindre roll?
 
På föräldrarnas hus som det byttes fasad på under 80-talet sitter ytterpanelen på asfaboard utan luftspalt. Detta har uppenbarligen fungerat bra i deras fall.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
En annan konsekvens av att skippa luftspalt bakom panelen är ju det faktum att vindskyddet punkteras av alla spik/skruv som panelen fästes med. Men det kanske spelar mindre roll?
Du slår ju i spikarna i någon regel och sedan sitter det ju en spik i hålet.
Du behöver inte göra något speciellt, enligt mig, utan sätt upp panel och som jag noterade tidigare att plåtarbete blir riktigt utfört.
 
Men var får jag tag på snygg panel? Se min andra tråd om fasadpanel.
 
O Olf Oggler skrev:
Men var får jag tag på snygg panel? Se min andra tråd om fasadpanel.
Håll den frågan i den tråden, blir rörigt om man samma fråga finns två trådar.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
B
Har panel direkt på vindpapp utan luftspalt, ingen fuktskada någonstans på baksidan av panel när denna byttes efter x antal årtionden. Isoleringen bakom vindpapp som ny.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
B bygges skrev:
Har panel direkt på vindpapp utan luftspalt, ingen fuktskada någonstans på baksidan av panel när denna byttes efter x antal årtionden. Isoleringen bakom vindpapp som ny.
Samma hos mig , inga problem
 
Av inläggen hittills i den här tråden så kan man ju få intrycket av att luftspalt är en onödig grej. Eller att luftspalt kanske bara behövs på vissa ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.