C
G g.kraft skrev:
för att göra det riskfritt skulle jag betala fakturan
Det är det bästa sättet om man vill slippa se de pengarna igen.
Det finns inget som talar för att elgiganten skulle ge sig utan strid, och hur rätt TS än kommer att få i tingsrätten så är det inte värt det utifrån beloppets storlek.

Nä, den enda som kan "vinna" här är den part som har pengarna. Alternativet är att båda parterna blir förlorare på en strid som kostar mer än den smakar.
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...men som någon sa, det är skillnad på att ha rätt och att få rätt.
... och det är klart enklare att få rätt INNAN man betalat än efter :)
 
  • Gilla
OleB och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är det bästa sättet om man vill slippa se de pengarna igen.
Det finns inget som talar för att elgiganten skulle ge sig utan strid, och hur rätt TS än kommer att få i tingsrätten så är det inte värt det utifrån beloppets storlek.

Nä, den enda som kan "vinna" här är den part som har pengarna. Alternativet är att båda parterna blir förlorare på en strid som kostar mer än den smakar.
Så sant, den som inte håller pengarna måste driva allting, den andre behöver i princip bara säga "jag bestrider".
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
T
A Alexander.e skrev:
Hej

Jag skulle behöva lite hjälp med att bedöma en situation, om jag är helt ute och cyklar eller om elgiganten försöker utnyttja mig.

I mitten på mars beställde jag ett kök av elgiganten/epoq, med beräknat leveransdatum på 24e April.
I kontraktet står det att det beräknade leveransdatumet är +/- 5 dagar, och att jag ska få ett bekräftat leveransdatum 1-3 veckor innan leverans.
Att jag kan ändra detta datum senast två dagar efter jag fått min bekräftade leveransdag, och att om jag inte tar emot varorna kommer de fakturera mig för den extra leveransen, samt eventuella extra kostnader som uppstår på grund av att jag inte tog emot varorna som utlovat.

17e April får jag ett sms där det står att min leverans kommer levereras den 24e mellan 08.00-17.00.
Jag bokar en semesterdag samt bekräftar för mina hantverkare att de kan komma torsdagen den 25e och fredagen den 26e för montering.

Efter 17.00 den 23e får jag ett sms från elgiganten där det står att de försökt ringa mig och att mitt kök inte kan levereras.
Jag ringer upp och de säger att mina kollin inte finns på terminalen, men att de inte kan göra/säga något mer än att leveransen inte blir av den 24e.

Jag får inte tag i mina hantverkare förrän på morgonen den 24e och förklarar läget. De säger att de måste ta ut en omställningsavgift för att de måste planera om och vi kommer överens om att de ska komma veckan därefter.
De kunde inte svara på exakt vad summan skulle landa, men ca 2000-4000 :- beroende på hur många timmar de lägger på att planera om och fixa med andra kunder.
(Lite saftigt kan jag tycka, samtidigt som jag förstår att de inte bara kan dyka upp hos en annan kund)

Efter många samtal utan framgång får jag tillslut muntligt att mitt kök kommer levereras på morgonen den 26e, det första som ska levereras och att om jag inte hört något framåt lunch ska jag ringa.

Bra då tar jag ytterligare en semesterdag för att ta emot mitt kök på morgonen.
När klockan slagit 12 och jag inte fått något kök ringer jag. De säger att det är på väg och borde vara framme inom två timmar.
Vid 16.00 ringer jag igen, då ska det komma innan 17.00.
Strax innan 18.00 kommer köket.

Jag hör av mig till elgiganten och tycker att jag borde få någon ersättning för min(a) semesterdagar plus det jag ska betala hantverkarna.
Ca 5000:-+2000-4000:-, kan absolut gå med på att jag kanske inte borde få för båda semesterdagarna, då jag ändå hade behövt ta en om köket kommit som utlovat. Men de erbjöd 2000:- som jag betalat för frakten.

Jag får svaret enligt följande:
"
Jag har pratat lite med olika kollegor och även kundtjänsten.
Vi kommer tyvärr inte kunna erbjuda mer än 2000kr i kompensation, personen jag pratade med på kundtjänsten sa att du skall skatta dig lycklig med 2000 för det va väldigt generöst. Hade du pratat med någon annan hade du tyvärr fått 0 kr i kompensation.

Det står även i avtalet att leveranstiden för din leverans beror på om varorna finns i lager och/eller är specialbeställda vilket anges i varje enskilt fall. Beräknat leveransdatum hittar du på orderbekräftelsen/kvittot. Produkterna kan förväntas levereras på beräknat datum, plus/minus 5 arbetsdagar.

Så din leverans skedde i enlighet efter vårt kontrakt som du även har signerat."

Är jag helt ute och cyklar eller borde jag få mer skälig ersättning?
Jag tycker att det är stor skillnad på planerad leveransdag och bekräftad levransdag?
Har någon erfarenhet av detta?
Jag skulle aldrig ha bokat in hantverkare till dagen efter ett "bekräftat" leveransdatum! Jag tycker faktiskt du har agerat orimligt och får skylla dig själv. En köksleverans är väl något av det mest komplexa man kan beställa, sett till antal delar - stora som små. Jag skulle ha väntat tills köket hade leverererats och noggrannt gått igenom alla delar INNAN jag kommit överens med hantverkare om montering.

Men sen så har ju jag också en delete/backspace på mitt tangentbord som jag ibland använder, så jag vet att jag inte är felfri och förväntar mig inte heller att alla andra skall vara felfria.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Jag skulle aldrig ha bokat in hantverkare till dagen efter ett "bekräftat" leveransdatum! Jag tycker faktiskt du har agerat orimligt och får skylla dig själv. En köksleverans är väl något av det mest komplexa man kan beställa, sett till antal delar - stora som små. Jag skulle ha väntat tills köket hade leverererats och noggrannt gått igenom alla delar INNAN jag kommit överens med hantverkare om montering.

Men sen så har ju jag också en delete/backspace på mitt tangentbord som jag ibland använder, så jag vet att jag inte är felfri och förväntar mig inte heller att alla andra skall vara felfria.
Tack alla för input!

Jag håller helt med dig, tyvärr är det massa omständigheter som gjort att det fick bli så.
Annars hade inte jag heller gjort det.

Den stora delen här är väl egentligen att jag tycker elgiganten behandlar sina kunder väldigt dåligt.
Jobbar själv med kunder och tycker verkligen inte att "kunden alltid har rätt"
Men i detta fallet, när de klantat sig två gånger, så tycker jag att deras bemötande borde varit bättre.

Att de försöker slingra sig och svara att deras förslag på 2000:- (som de säger att fraktkostnaden ligger på och att det är därför) är generöst och att jag skulle vara tacksam för det.
Istället för att bara säga, sorry vi har gjort fel, självklart ska du ha kompensation för din semesterdag, tyvärr kan vi inte stå för hantverkarkostnaden.

Då hade jag varit nöjd med svaret och känt mig väl bemött.

Men nu har jag fått svar från er att jag inte är helt ute och cyklar i min bedömning om att bekräftad leveranstid, inte kan vara +/- 5 dagar, och det var nog där det gnagde mest.


Tack alla som engagerat sig och svarat.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Även om jag tycker att TS i viss del har rätt till kompensation, vilket han får här genom att de drar bort kostnden för frakt. Det är den delen som misslyckats, så den som man då heller inte rimligen skall behöva betala. Så det är rätt rimligt.

I övrigt så finns det normalt olika reservationer för leveranstider, då det faktiskt är en 3e parts leverantör tex DHL som gör den. Det går att boka garantifrakter med tex direktbil och då också innebär ett helt annat ansvar och punktlighet från speditören. Men fråagn är om TS hade velat ha en frakt för tex 10000:- (Kanske, men de flesta hade sagt nej till det, då frakten 8 av 10 ggr funkar som det är tänkt.).

Har varit med om att skrymmande gods inte kommit ut för att fraktarens bil varit full, ruskigt irriternade när vi bokat installatörer. Har aldrig fått något kompenserat varken av leverantör eller speditör. Inte heller trots min frustration försökt. Då jag inser att om jag har ett tidskritiskt projekt, som kräver material på palats. Så måste jag antingen boka en garanterad transport, elller invänta att jag fått varorna innan jag bokar upp resurser som kostar. Annars behöevr det även från bestälalrens sida framgå att man har fördyrande kostnader vid försening som leverantören skall betala vite för vid försening. Det inser man dock snabbt att en sådan förbindelse hade Elgiganten aldrig skrivit på.

Med det inte sagt att jag delar TS frustration som lagt både semester och bortkastade pengar. Men det är så det funkar, har inte att göra med att han är konsument, lika illa för oss som jobbar B2B.
 
  • Gilla
michael-s
  • Laddar…
Fast elgiganten kan mig veterligen inte friskriva sig från KKL.
Och man kan inte applicera B2B på B2C.

3 kap. Näringsidkarens dröjsmål​


Vad som avses med dröjsmål​


1 § Näringsidkaren är i dröjsmål om varan inte avlämnas eller avlämnas för sent och detta inte beror på konsumenten eller något förhållande på hans eller hennes sida.

Påföljder vid dröjsmål​


2 § Om näringsidkaren är i dröjsmål får konsumenten hålla inne betalningen enligt 3 §. Konsumenten får välja mellan att kräva att köpet fullgörs enligt 4 § och att häva köpet enligt 5 §. Dessutom får konsumenten kräva skadestånd av näringsidkaren enligt 6 kap.
Dröjsmålet beror inte på TS.

6 kap. Skadestånd vid näringsidkarens avtalsbrott​


Rätt till skadestånd​


1 § Konsumenten har rätt till ersättning för den skada han eller hon lider genom att näringsidkaren är i dröjsmål eller varan är felaktig, om inte näringsidkaren visar att dröjsmålet eller felet beror på ett hinder utanför näringsidkarens kontroll
1. som näringsidkaren inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet, och
2. vars följder näringsidkaren inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Om dröjsmålet eller felet beror på någon som näringsidkaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är näringsidkaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som näringsidkaren har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om dröjsmålet eller felet beror på en leverantör som näringsidkaren har anlitat eller någon annan i ett tidigare säljled.

Skadeståndets omfattning​


3 § Skadestånd på grund av näringsidkarens dröjsmål eller vid fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 4 § och annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet.
Notera att man har rätt att få utgifter och inkomstförlust ersatt...
 
  • Gilla
redep och 8 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hittade detta på deras hemsida med, inget om att inte boka hantverkare till dagen efter leverans.
[länk]

[bild]
Deras rekommendation punkt 5, är att man skall vänta med riva sitt nuvarande kök först efter att man fått det nya köket. En rätt tydlig indikation att man inte sakll göra för mycket innan leevransen. Så om det står hungriga montörer på plats redan innan köket står på gården, så kan nog EG hänvisa till sina rekommendationer. Även om jag inte sysslar med B2C så kan jag svära på att ingen kommer få ersättning i TR för ett en speditör som blir 1-2 dagar sen. Om jag fattat det rätt är det inte Elgiganten som inte levererat ut i tid, utan Speditören som inte kört ut som utlovat. Om man sen skulle dra detta så långt som till Tingsrätten, tex som etts måmål. Så komemr man troligen aldrig få något för semesterdagen även om man vinner. Utan på sin höjd påvisade ökade kostnader. Vilket i så fall skulle innebära Hantverakarens omställning på 2-4000:-. Varav EG redan gett 50% i sitt erbjudande.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Deras rekommendation punkt 5, är att man skall vänta med riva sitt nuvarande kök först efter att man fått det nya köket. En rätt tydlig indikation att man inte sakll göra för mycket innan leevransen. Så om det står hungriga montörer på plats redan innan köket står på gården, så kan nog EG hänvisa till sina rekommendationer. Även om jag inte sysslar med B2C så kan jag svära på att ingen kommer få ersättning i TR för ett en speditör som blir 1-2 dagar sen. Om jag fattat det rätt är det inte Elgiganten som inte levererat ut i tid, utan Speditören som inte kört ut som utlovat. Om man sen skulle dra detta så långt som till Tingsrätten, tex som etts måmål. Så komemr man troligen aldrig få något för semesterdagen även om man vinner. Utan på sin höjd påvisade ökade kostnader. Vilket i så fall skulle innebära Hantverakarens omställning på 2-4000:-. Varav EG redan gett 50% i sitt erbjudande.
Njä, det står ju inget om att inte boka hantverkare, tycker inte det är samma sak.
Hade detta varit en viktig sak hade de med fördel lyft detta under punkt 2.

Om du hade slått ett öga i det jag citade från KKL så ansvarar Elgiganten även för frakten:
Om dröjsmålet eller felet beror på någon som näringsidkaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är näringsidkaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som näringsidkaren har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om dröjsmålet eller felet beror på en leverantör som näringsidkaren har anlitat eller någon annan i ett tidigare säljled.
Varför skulle man inte fått något för semesterdagen?
Står ju tydligt att man har rätt till inkomstförlust på grund av deras dröjsmål av leveransen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är inte deras kundtjänst som ska avgöra vad som gäller! Jag blir så jävla förbannad när jag pratar med kräk som lämnar ut sina beslut som om det vore ett domstolsutslag. Självklart kommer dom ljuga sig blåa. - Du ska vara glad att du fått något alls!
Oj, nu kryper kunden tillbaka.
Kolla bara vad kräken själva förbehåller sig rätten att debitera i tid och otid. Vattentäta kontrakt som gäller till punkt och pricka!
När du hamnar i detta läge är det FULL GAS som gäller.
1. Inspelning på vid samtal med kundtjänst.
2. In med krav (muntligt och på papper) på alla kostnader ersatta utan diskussion. Ska du tycka synd om en jättekoncern som omsätter miljarder?
3. Berätta att du kommer attackera ifrån alla håll. ARN, recensioner på nätet. Att du börjat här visar att du kan!!
4. Ring tusentals gånger och tjata under utredningen. Så fort ni sagt tack och hej ringer du upp igen. Hur går det med mina pengar????
5. Gå in i varje butik som kedjan har och prata. Sedan får personalen ta vidare ärendet. Det ska kosta tid och resurser för dom utav bara helvete! Underskatta inte kostnaden för kundtjänst!
6. Köp inte att det är fraktbolaget som felar. Det är bara giganten som strular med överbeläggning på estländarna som ska tillverka skräpet. Sen vill dom inte skicka batcher utan 100% fyllnadsgrad.
 
Q
T Turbo_Tail skrev:
Jag skulle aldrig ha bokat in hantverkare till dagen efter ett "bekräftat" leveransdatum! Jag tycker faktiskt du har agerat orimligt och får skylla dig själv. En köksleverans är väl något av det mest komplexa man kan beställa, sett till antal delar - stora som små. Jag skulle ha väntat tills köket hade leverererats och noggrannt gått igenom alla delar INNAN jag kommit överens med hantverkare om montering.

Men sen så har ju jag också en delete/backspace på mitt tangentbord som jag ibland använder, så jag vet att jag inte är felfri och förväntar mig inte heller att alla andra skall vara felfria.
Jag kan absolut förstå hur du tänker och i branschen där jag arbetar är det så här (med råge!!!).
Men vi har också låtit bygga ett hus. Alltså tagit del av bygggbranschen som Elgiganten försöker leka att de är en del av här. Att saker dyker upp på överenskommen dag är självklart från en seriös spelare. Det är inte alla dagar byggjobbarna är på plats vid bygget och logistiken runt ett bygge är lite av en mardröm. Men i vårt fall hade vi aldrig fått begära att köket skulle komma från ett sånt här ställe 😅 Vi ville ha badrumskommoder från Ikea och ingick i princip ett eget avtal med husfirman om hur/när/vilket skick dessa skulle vara byggjobbarna tillhanda 😅
Så visst har jag bara en referens att gå på. Men har svårt att se att ett bygge funkar på de lösa boliner som Elgiganten anser sig ha rätt att erbjuda.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Alexander.e skrev:
Hej

Jag skulle behöva lite hjälp med att bedöma en situation, om jag är helt ute och cyklar eller om elgiganten försöker utnyttja mig.

I mitten på mars beställde jag ett kök av elgiganten/epoq, med beräknat leveransdatum på 24e April.
I kontraktet står det att det beräknade leveransdatumet är +/- 5 dagar, och att jag ska få ett bekräftat leveransdatum 1-3 veckor innan leverans.
Att jag kan ändra detta datum senast två dagar efter jag fått min bekräftade leveransdag, och att om jag inte tar emot varorna kommer de fakturera mig för den extra leveransen, samt eventuella extra kostnader som uppstår på grund av att jag inte tog emot varorna som utlovat.

17e April får jag ett sms där det står att min leverans kommer levereras den 24e mellan 08.00-17.00.
Jag bokar en semesterdag samt bekräftar för mina hantverkare att de kan komma torsdagen den 25e och fredagen den 26e för montering.

Efter 17.00 den 23e får jag ett sms från elgiganten där det står att de försökt ringa mig och att mitt kök inte kan levereras.
Jag ringer upp och de säger att mina kollin inte finns på terminalen, men att de inte kan göra/säga något mer än att leveransen inte blir av den 24e.

Jag får inte tag i mina hantverkare förrän på morgonen den 24e och förklarar läget. De säger att de måste ta ut en omställningsavgift för att de måste planera om och vi kommer överens om att de ska komma veckan därefter.
De kunde inte svara på exakt vad summan skulle landa, men ca 2000-4000 :- beroende på hur många timmar de lägger på att planera om och fixa med andra kunder.
(Lite saftigt kan jag tycka, samtidigt som jag förstår att de inte bara kan dyka upp hos en annan kund)

Efter många samtal utan framgång får jag tillslut muntligt att mitt kök kommer levereras på morgonen den 26e, det första som ska levereras och att om jag inte hört något framåt lunch ska jag ringa.

Bra då tar jag ytterligare en semesterdag för att ta emot mitt kök på morgonen.
När klockan slagit 12 och jag inte fått något kök ringer jag. De säger att det är på väg och borde vara framme inom två timmar.
Vid 16.00 ringer jag igen, då ska det komma innan 17.00.
Strax innan 18.00 kommer köket.

Jag hör av mig till elgiganten och tycker att jag borde få någon ersättning för min(a) semesterdagar plus det jag ska betala hantverkarna.
Ca 5000:-+2000-4000:-, kan absolut gå med på att jag kanske inte borde få för båda semesterdagarna, då jag ändå hade behövt ta en om köket kommit som utlovat. Men de erbjöd 2000:- som jag betalat för frakten.

Jag får svaret enligt följande:
"
Jag har pratat lite med olika kollegor och även kundtjänsten.
Vi kommer tyvärr inte kunna erbjuda mer än 2000kr i kompensation, personen jag pratade med på kundtjänsten sa att du skall skatta dig lycklig med 2000 för det va väldigt generöst. Hade du pratat med någon annan hade du tyvärr fått 0 kr i kompensation.

Det står även i avtalet att leveranstiden för din leverans beror på om varorna finns i lager och/eller är specialbeställda vilket anges i varje enskilt fall. Beräknat leveransdatum hittar du på orderbekräftelsen/kvittot. Produkterna kan förväntas levereras på beräknat datum, plus/minus 5 arbetsdagar.

Så din leverans skedde i enlighet efter vårt kontrakt som du även har signerat."

Är jag helt ute och cyklar eller borde jag få mer skälig ersättning?
Jag tycker att det är stor skillnad på planerad leveransdag och bekräftad levransdag?
Har någon erfarenhet av detta?
Jag är lite för omtöcknad från gårdagens bravader för att läsa igenom hela tråden.
Det råkar inte vara så att elgiganten fortfarande använder Bring som speditör?
Hade liknande problem med mitt epoqkök nämligen, inkl. hantverkare som stod och stampade..
Därtill hade vi köpt frakt med inbärning, men bara en tanig kille dök upp med kyl och frys, så min höggravida fru fick hjälpa till att bära in..
Vi gick alla fraktkostnader avskrivna, det var allt.
 
TRJBerg
Jag hade aldrig bokat hantverkare baserat på leveransdatum för det de ska jobba med (dvs om det är du och inte hantverkarna som beställer leveransen). Oavsett om det är "överenskommet".
 
  • Gilla
merbanan och 2 till
  • Laddar…
Vid en googling på Elgiganten och epoq kök får man hur många varningsklockor som helst när mdet gäller leveranstider, ofullständiga leveranser m.m.. Detta bör få vem som helst att tänka sig för vid val av köksleverantör.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.