Nissens
D Dilato skrev:
Du har det bra du, här (5 km från kommunhuset) går det inga bussar alls, anropstrafik (taxi) måste bestöllas minst 2 timmar i förväg, eller dagen innan om resan är tidigt på morgonen och
om hela familjen vill resa samtidigt:

För grupper på fem till nio personer måste beställningen göras på telefon minst fem arbetsdagar i förväg.
Jag hade flyttat direkt…
 
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
De är dock rätt stora i USA också, för den som varit i en småstad i Apalacherna på samma semesterresa som man varit i Washington DC, Florida, Memphis och i Atlanta, så framstår de som mycket större än de är mellan de nordiska länderna exempelvis.

Med det sagt så har de ändå ett gemensamt språk och gemensamt medielandskap.

Som svensk som är rätt bra på engelska så skulle det trots detta ändå vara lättare att flytta till USA för att jobba än till något av EU-länderna i forna öst-europa...
Ja, men då är det ju det där med visum…
 
Nissens Nissens skrev:
Jag hade flyttat direkt…
Därför har man bil och slipper kollektivtrafiken med de långa restider det innebär.

Eftersom jag inte jobbar är det inget stort problem, men jag hade inte flyttat hit om jag hade jobbat.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, men då är det ju det där med visum…
Nissens Nissens skrev:
Jag hade flyttat direkt…
Vi har varken krav på pass eller visum innom landet ens för göteborgare...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Vi har varken krav på pass eller visum innom landet ens för göteborgare...
Men vi stavar tydligen olika inom landet trots att det är samma (nåja) språk.

Östgötar har en märklig egenskap; de tror att de är representativa för landet. 🙄
 
Nissens Nissens skrev:
Men vi stavar tydligen olika inom landet trots att det är samma (nåja) språk.

Östgötar har en märklig egenskap; de tror att de är representativa för landet. 🙄
Som jag minns forumreglerna får du knappast anmärka på min stavning..

(Östgötar är inte representativa för landet, vi är normalt sätt bättre på det mesta)
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du har det bra du, här (5 km från kommunhuset) går det inga bussar alls, anropstrafik (taxi) måste bestöllas minst 2 timmar i förväg, eller dagen innan om resan är tidigt på morgonen och
om hela familjen vill resa samtidigt:

För grupper på fem till nio personer måste beställningen göras på telefon minst fem arbetsdagar i förväg.
Hos oss har de tagit bort anropa trafiken...
 
P
Nissens Nissens skrev:
Språkskillnaderna är nog större, men kulturellt är skillnaderna stora i USA…
De stora, dominerande, kulturerna är ganska lika i USA. Att olika kristna grupper har olika sätt att vara vidskepliga på är inte något som spelar så stor roll när de interagerar med resten av befolkningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Som jag minns forumreglerna får du knappast anmärka på min stavning..

(Östgötar är inte representativa för landet, vi är normalt sätt bättre på det mesta)
På vilket sätt? :)
 
P pmd skrev:
På vilket sätt? :)
5.5.1 tror jag det är
 
P
Det är nog i stort sett rett.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är mycket som är ojämlikt och dyrt. Vill du nivellera allting i samhället eller bara resande?

Om resande ska skattesubventioneras så tar jag gärna emot ett resebidrag för en resa till Hawaii nästa vinter, tack!
Nej det vill jag inte. Men allt i detta land handlsr om de fruktansvärda orättvisor som politiker tycker att vi måste utplåna.
Vi betalar enorma mängder skatt för det och då vill jag inte se ännu mer orättvisor för oss som inte "valt att bo" vid en tunnelbanestation.
Vi betalar lika mkt skatt som alla andra, och med bilskatterna egentligen mkt mer.
Då ska inte någon lattehipster sitta och prata om subventioner av våra arbetsresor eller att vår tid inte är en del av den samhälsekonomiska vinsten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Det är för mig lite oklart vad du argumenterar för. Vill du eller vill du inte att staten ska skattesubventionera (arbets)resor?

Nota bene att borttagandet av subventioner av arbetsresor också innebär att kollektivtrafiken måste bära sina egna kostnader. Dvs kollektivtrafiken ska då finansieras av biljettintäkter och inte av skatter.
 
Nissens
P pmd skrev:
De stora, dominerande, kulturerna är ganska lika i USA. Att olika kristna grupper har olika sätt att vara vidskepliga på är inte något som spelar så stor roll när de interagerar med resten av befolkningen.
Så södra och norra USA har ganska lika kulturer? De svarta områdena? New York vs minnesota vs Californien vs Texas? Ursprungsbefolkningen?
Jodu, det finns många kulturer i USA, tro inget annat.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Är det någon som vet någon site där man har elprisprognoser för de närmaste dygnen, kanske t.o.m kommande vecka..?
Det borde ju gå att göra prognoser som baseras på meteorologiska prognoser, tänker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.