P
T TommyC skrev:
Hmm, frågan är mycket mer komplex än vad jag först insåg, kanske har du rätt, kanske var det andra orsaker till att vissa saker såg ut att fungera bättre tidigare?!
Att det fanns fler hemmafruar då jämfört med nu är nog en icke oväsentlig faktor. Förändringen är nog bra för de flesta, men negativ för ett fåtal.
 
P pmd skrev:
Det finns ett gemensamt språk (trots att USA inte har något officiellt språk). Det är mycket viktigt.

Språkbarriärer, och kulturella barriärer.
Schweiz (som inte är med i EU) och har 4 språk har omfattande arbetskraftsinvandring.

Sedan sker mycket arbetskraftsinvandring inom EU. Mycket omfattande "brain drain" för de gamla öststaterna. Tror att iaf för en tid sedan var polskor den största kvinnliga invandrargruppen i Stockholm.
Tror också att ett av skälen för GB's EU-utträde var för omfattande invandring från fd öststaterna. London är nog roligare än att hunsas av gubbar i polen med ålderstigna värderingar.
 
P
D daVinci skrev:
Schweiz (som inte är med i EU) och har 4 språk har omfattande arbetskraftsinvandring.
Även USA har en omfattande arbetskraftsinvandring.

Schweiz är ett lite märkligt land. Geografiskt ganska litet. F.ö. så har jag svårt för den schweiziska omoralen.
D daVinci skrev:
Tror också att ett av skälen för GB's EU-utträde var för omfattande invandring från fd öststaterna.
Ett av brexit-förfäktarnas anförda skäl, åtminstone. Jag tror inte att det finns någon seriös undersökning som visar att invandring från Östeuropa har varit negativ för brittisk ekonomi.
 
D
P pmd skrev:
Det är krångligare att bygga ett hus nu än för 50 år sen. (Hepp! Plötsligt handlar tråden om att bygga hus. 😜 ).
Det är ett exempel på överdriven samhällsplanering som inte sällan är negativ för rörligheten på arbetsmarknaden. Tror jag, åtminstone.
Det är absolut krångligare men vi skulle nog ändå bli förvånade över hur lätt det är, i jämförelse med de flesta andra länder.
 
P pmd skrev:
I geografiskt stora länder, som USA, flyttar man mer, tror jag. Attraktiva arbetsplatser finns ibland för långt bort för att det ska vara rimligt att pendla.
Oj vad de pendlar i USA, jag har haft amerikanska kollegor som veckopendlar från Colorado och Vancouver till Bay Area. Ofta bara varannan vecka, men ändå. Jag har kollegor som arbetar i New Jersey, men som bor i Washington DC-området. Och de som bor i Texas har ofta hela USA som kund, vilket innebär att de flyger fram och tillbaka över landet precis hela tiden. I USA har man inte ett kontor där kunden finns precis...
P pmd skrev:
De fria rörligheten i EU borde ha drivit upp flyttviljan, kan man tycka, men språkbarriärer finns förstås fortfarande kvar.
Jäkla britter!
Det är gott om rörlighet på arbetsmarknaden. Hemma har jag en litauisk städhjälp, hon kanvinte ett ord svenska eller engelska, hennes huvudspråk är ryska. Vi pratar via googles assistent som översätter. De som städar på jobbet kan lite svenska, men inte tillräckligt för att ta andra jobb. Jag tror att de är från fd Jugoslavien. Och hur ser det inte ut i byggindustrin? Går knappt att få tag i en svensk byggnadsarbetare. Det var en svenskfödd i hissolyckan i Stockholm....
 
Nissens
P pmd skrev:
Det finns ett gemensamt språk (trots att USA inte har något officiellt språk). Det är mycket viktigt.

Språkbarriärer, och kulturella barriärer.
Du är väldigt problemorienterad. Man kommer väldigt långt med engelska i EU. Om du tror att det saknas kulturskillnader i USA så har du en del kvar att upptäcka…
 
P pmd skrev:
Det är krångligare att bygga ett hus nu än för 50 år sen. (Hepp! Plötsligt handlar tråden om att bygga hus. 😜 ).
Menar du rent praktiskt eller anser du att byråkratin/ regelverket/ tillståndsprocessen blivit alt för för omfattande?
 
När man jämfört USA och Europa, kan det ju vara värt att tänka på att i USA identifierar sig mer eller mindre alla som amerikaner, medans i Europa så är det ingen som identifierar sig som Europé. Det säger en hel del om skillnaden och ifall man kan se det som ett land eller inte.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
I USA har man inte ett kontor där kunden finns precis...
Alla i USA arbetar inte på kontor.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Om du tror att det saknas kulturskillnader i USA så har du en del kvar att upptäcka…
Det tror jag förstås inte, och det har jag inte heller skrivit.

Det torde dock vara oomtvistligt att kulturskillnaderna i EU är större än i USA.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Menar du rent praktiskt eller anser du att byråkratin/ regelverket/ tillståndsprocessen blivit alt för för omfattande?
Byråkratin.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
A ajn82 skrev:
[…] medans i Europa så är det ingen som identifierar sig som Europé.
Jo, minst en. 😉
 
P pmd skrev:
Det tror jag förstås inte, och det har jag inte heller skrivit.

Det torde dock vara oomtvistligt att kulturskillnaderna i EU är större än i USA.
De är dock rätt stora i USA också, för den som varit i en småstad i Apalacherna på samma semesterresa som man varit i Washington DC, Florida, Memphis och i Atlanta, så framstår de som mycket större än de är mellan de nordiska länderna exempelvis.

Med det sagt så har de ändå ett gemensamt språk och gemensamt medielandskap.

Som svensk som är rätt bra på engelska så skulle det trots detta ändå vara lättare att flytta till USA för att jobba än till något av EU-länderna i forna öst-europa...
 
P pmd skrev:
Bussen går förbi här några gånger om dagen, ja, men det är inte direkt ofta.
Du har det bra du, här (5 km från kommunhuset) går det inga bussar alls, anropstrafik (taxi) måste bestöllas minst 2 timmar i förväg, eller dagen innan om resan är tidigt på morgonen och
om hela familjen vill resa samtidigt:

För grupper på fem till nio personer måste beställningen göras på telefon minst fem arbetsdagar i förväg.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Det tror jag förstås inte, och det har jag inte heller skrivit.

Det torde dock vara oomtvistligt att kulturskillnaderna i EU är större än i USA.
Språkskillnaderna är nog större, men kulturellt är skillnaderna stora i USA…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.