D djac skrev:
Detta handlar inte om lyx, snarare motsatsen till lyx. Vi ser ständiga studier som visar på att barn idag inte mår bra, bla utvecklas inte deras grovmotorik som den ska och detta får sedan konsekvenser för både hälsa och inlärning.

Att inte ens få gå eller cykla som barn är alltså ingen lyx, det är en form av misskötsel och man skulle nog kunna säga detsamma om oss vuxna. Vi betalar vad som helst för att få lov att besöka en lokal och röra oss men att gå eller cykla betalar vi för att slippa, trots att det bara finns positiva effekter av detta.

Läste en lång analyserande artikel om Storbritanniens sjukvårdsproblem, liknar våra, och i stort sett kan de härledas till försämrad hälsa pga ohälsosam livsföring, sicken lyx!
Ok, du har ju en poäng i ordvalet "lyx".
Folk åker ju till fjällen för att knata runt med ryggsäck, utsätta sig för väder och vind, samt äta frystorkat - och kallar det för "lyx".
Jag kan väl omdefinera det till att allt som inte tillhör ren överlevnad är "onödigt slösaktigt", som vi säger i Tornedalen.
 
Ett problem är att infrastruktur planeras runt bilen, så då blir än färre intresserade av att cykla och liknande, och då tar än fler bilen.

Vår förskola har ingen cykelparkering, huvudentren är mitt på bilparkeringen som ansluter i en kurva på infarten till ett stort villaområde. Fullt kaos i rusningstid, inkl att folk kör med bilen på cykelbanan i nära anslutning.

Skolan är inte mycket bättre.
Kommer man på cykelbanan så ska man på liknande sätt först passera en skymd utfart från ett stort bostadsområde där denna kommer ut på en landsvägsliknande matarled.
Direkt där efter upphör cykelbanan om man ska ta sig in till skolan, man kör in på samma väg som bilarna kör in och ut och sedan en bit inne på parkeringen innan man kommer till cykelparkeringen.
När man sedan tillbaka från skolan så får man cykla på samma in och utfart som bilarna igen.
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Man ska väl inte glömma bort att vi har ett "lifestyle creep" även när det gäller tillgången till snabb och smidig transport.

Sjussa hit och dit, fritidsaktiviteter tämligen långt bort. Förr var det allt inom cykelavstånd som gällde, och när vanorna är så var det inget problem utan bil.

Bil är lyx
Det är också ett rätt rejlt curlande idag där föräldrar håller på och skjutsar sina barn till höger och vänster både till skola och fritidsaktiviteter. När jag växte upp på 70-talet så fick man snällt gå, cykla eller ta bussen från 10 års ålder. Den enda gången någon förälder förväntades skjutsa barnen var väl när hockeylaget hade match i grannkommunen/-staden och då samlade någon/ett par föräldrar ihop ett gäng ungar och samåkte.
 
  • Gilla
karlmb och 8 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Vi bor långt ut i Nacka. Hus och inga hemmavarande barn. Vi har två elbilar som vi leasar privat (inga förmåns- eller tjänstebilar).
Vi åker mest kollektivt till och från jobbet, brukar ta min bil till närliggande infartsparkering som är gratis och sedan ta buss och tåg. Fästmön åker buss hela vägen. Tämligen sällan tar vi bil till jobbet eftersom det mest är jobbigt och onödigt och dessutom kostar pengar i trängselskatt, broavgift och parkering. Tidsmässigt så tjänar vi oftast på att åka kommunalt och jag tycker inte det är speciellt dyrt heller. Jag tycker det är bra att så många som möjligt åker kommunalt och skulle gärna se ännu mer subventioner av kollektivtrafiken. Tycker också att trängselskatten är fullt rimlig.

Vi skulle absolut klara oss med en bil, eller t o m utan bil men det är praktiskt att ha bil och vi har ekonomi för det. Båda bilarna laddas hemma och vi parkerar ju gratis så kostnaden för detta är väldigt låg. Men visst är det lyxkonsumtion. Men vi har haft 2 elbilar i 2 år nu och kommer aldrig byta tillbaka till fossilbilar.
Nacka har som sagt bra kollektivtrafik och är dessutom dåligt att åka bil från eftersom tunneln begränsar flödet. Det är då rationellt att åka kollektivt när det går. Lidingö kanske är likadant med sin bro?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det är också ett rätt rejlt curlande idag där föräldrar håller på och skjutsar sina barn till höger och vänster både till skola och fritidsaktiviteter. När jag växte upp på 70-talet så fick man snällt gå, cykla eller ta bussen från 10 års ålder. Den enda gången någon förälder förväntades skjutsa barnen var väl när hockeylaget hade match i grannkommunen/-staden och då samlade någon/ett par föräldrar ihop ett gäng ungar och samåkte.
Och när min pappa var i den åldern så fick dom åka skidor till skolan på vintern, 3 kilometer, eftersom det inte fanns någon annan möjlighet.
Så....det var andra tider helt enkelt.
Säger inte att det är perfekt som det är idag, men innan man tar i alltför hårt med curlingargumenten så bör man i alla fall prova alternativen själv.
Det vill säga sluta att skjutsa sin 10-åring till hockeyträningen, hon får gå dit, eller cykla.
Bara för att skaffa sig ett eget perspektiv på "bra eller dåligt".
Ett annat alternativ kan vara att förvägra dom vissa aktiviteter, hockey och ridning är ju en klassfråga, alla har ändå inte råd.
Jag fick inte åka slalom i min ungdom, det var för dyrt, och det var ingen riktig idrott.
En riktig idrott var någonting som var ständigt kämpnade, som längdskidor eller terränglöpning, inte glassa på i en skidlift med pastellkläder.
Vet inte om detta löser frågan om elbilens tillvaro, men så var det 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Nerre och 5 till
  • Laddar…
Grejen är väl det att det som var långt när man gick i första klass inte är långt som vuxen. Jag mätte min barndoms jättelånga skolväg på Google Maps. Det var mindre än 2 km 😆

Det jag gått med mina barn som jag tyckt var ungefär lika långt var klart längre. Nåja, de får motion och får lyssna på pappa berätta att det minsann var uppförbacke i bägge riktningarna när han var barn.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Och när min pappa var i den åldern så fick dom åka skidor till skolan på vintern, 3 kilometer, eftersom det inte fanns någon annan möjlighet.
Så....det var andra tider helt enkelt.
Säger inte att det är perfekt som det är idag, men innan man tar i alltför hårt med curlingargumenten så bör man i alla fall prova alternativen själv.
Det vill säga sluta att skjutsa sin 10-åring till hockeyträningen, hon får gå dit, eller cykla.
Bara för att skaffa sig ett eget perspektiv på "bra eller dåligt".
Ett annat alternativ kan vara att förvägra dom vissa aktiviteter, hockey och ridning är ju en klassfråga, alla har ändå inte råd.
Jag fick inte åka slalom i min ungdom, det var för dyrt, och det var ingen riktig idrott.
En riktig idrott var någonting som var ständigt kämpnade, som längdskidor eller terränglöpning, inte glassa på i en skidlift med pastellkläder.
Vet inte om detta löser frågan om elbilens tillvaro, men så var det 😉
Har en dotter som nu är 30 år. När hon gick i skolan så fick hon åka kommunalt eller gå själv från mellanstadiet beroende på om hon bodde hos sin mamma eller pappa. Vi bodde i stan (Stockholm) och hade ingen bil ens.

Är uppväxt utanför innerstaden i en förort och där fick alla som hade fritidsaktiviteter av olika slag gå själva eller ta bussen till t ex fotbollsträningen eller hockeyrinken.

Apropå pastellkläder - vi tog faktiskt bussen till skidbacken också. Med utrustning. Det var väl inte jättekul direkt. 😀
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Attitudeswe
Skrotpremien på 10kkr blev ju rätt ointressant.

Man måste ha en bil från 2009 (euro 4 eller sämre) eller tidigare som man ägde september 2023 och som då var besiktigad. Sen får du köpa/leasa valfri elbil (även beg), men måste behålla den 12mån.

Man får inte köpa en anhörigs elbil.

Kanske blir träffsäkert då ingen kan köpa upp och skrota avställda bilar för en extra rabatt men det lär inte bli så mycket utbetalt av de avsatta 250miljonerna?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
All kollektivtrafik är subventionerad i Sverige och Stockholm har bland de lägsta subventionsgraderna. Enligt nedanstående graf 45 %, men sånt rör sig lite. Hur som helst är inte SL-trafiken billigare gör resenärerna än annan kollektivtrafik, utan just för att den är billigare.

Edit: glömde grafen
[bild]
Frågan är vad som räknas in i den subventionsgraden? Är det den rena nettokostnaden, dvs kostnader minus biljettintäkter, eller räknas även de miljarder som övriga landet betalar in via utjämningssystemet till kollektivtrafiken i Region Stockholm?
 
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Ett problem är att infrastruktur planeras runt bilen, så då blir än färre intresserade av att cykla och liknande, och då tar än fler bilen.

Vår förskola har ingen cykelparkering, huvudentren är mitt på bilparkeringen som ansluter i en kurva på infarten till ett stort villaområde. Fullt kaos i rusningstid, inkl att folk kör med bilen på cykelbanan i nära anslutning.

Skolan är inte mycket bättre.
Kommer man på cykelbanan så ska man på liknande sätt först passera en skymd utfart från ett stort bostadsområde där denna kommer ut på en landsvägsliknande matarled.
Direkt där efter upphör cykelbanan om man ska ta sig in till skolan, man kör in på samma väg som bilarna kör in och ut och sedan en bit inne på parkeringen innan man kommer till cykelparkeringen.
När man sedan tillbaka från skolan så får man cykla på samma in och utfart som bilarna igen.
Jag ska inte dra rövarhistorier men när jag började första klass så hade jag 1,8km (kollade precis) till skolan, då gick man genom samhällets centrum och vi gick för det mesta, samlades och gick tillsammans. Minns det som att vi hade rätt roligt på eftermiddagarna när vi gick hem, rätt mycket att upptäcka för en sjuåring. Cykla fick man inte förrän senare, det ansågs vi inte mogna för.

Ibland fick vi skjuts såklart, det tyckte vi var lyxigt, då klämde vi in oss ett helt gäng i en förälders bil (inga bälten såklart) men hem fick vi snällt promenera.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag ska inte dra rövarhistorier men när jag började första klass så hade jag 1,8km (kollade precis) till skolan, då gick man genom samhällets centrum och vi gick för det mesta, samlades och gick tillsammans. Minns det som att vi hade rätt roligt på eftermiddagarna när vi gick hem, rätt mycket att upptäcka för en sjuåring. Cykla fick man inte förrän senare, det ansågs vi inte mogna för.

Ibland fick vi skjuts såklart, det tyckte vi var lyxigt, då klämde vi in oss ett helt gäng i en förälders bil (inga bälten såklart) men hem fick vi snällt promenera.
Jag bodde bokstavligt talat ett stenkast från skolan när jag växte upp, men där var huvudingångarna placerade så att man lätt kunde cykla och gå dit utan att passera en bilväg.

Nu bor vi en bit utanför stan, och skolan är en bit bort så äldsta barnet får skolskjuts.
Men jag cyklar dit och hämtar och så cyklar vi tillsammans hem.

Till skillnad från många grannar har vi bara en bil, då den bättre hälften cyklar till jobbet i stan.
Jag har dessvärre svårt att hitta ett kvalificerat arbete i stan, men försöker jobba hemma så mycket som möjligt.
 
M Myckling skrev:
de miljarder som övriga landet betalar in via utjämningssystemet till kollektivtrafiken i Region Stockholm?
Berätta mer! Sist jag kollade var Stockholm den enda regionen som var nettobetalare i utjämningssystemet. Huvuddelen av pengarna i utjämningssystemet kommer förstås från statskassan, så att ens ha en kommunal och regionsl insats i det är i mina ögon bara en scam för att få majoriteten att tro att de lever på minoritetens bekostnad, men det är ju en annan sak.

Hur menar du att en nettobidragsgivare är subventionerad?
Stapeldiagram visar utjämning per invånare för svenska regioner år 2024, med Stockholm som negativt värde och Gotland högst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
deetee och 6 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Men inte ens i Stockholm klarar sig kollektivtrafiken utan subventioner. Om den fick konkurrera på lika villkor, hur skulle den klara sig?
Regionen har ju möjligheten att se ett lite större perspektiv. Mer kollektivtrafik innebär mindre behov av vägunderhåll och mindre behov av att bygga ut vägnätet. Sedan blir det en trevligare stad att röra sig i om mängden bilar minskar. Så förmodligen skulle antalet resande med kollektivtrafik minska om subventionerna upphörde. Och det vore i flera avseenden något negativt.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.