1 467 223 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ok, du har ju en poäng i ordvalet "lyx".D djac skrev:Detta handlar inte om lyx, snarare motsatsen till lyx. Vi ser ständiga studier som visar på att barn idag inte mår bra, bla utvecklas inte deras grovmotorik som den ska och detta får sedan konsekvenser för både hälsa och inlärning.
Att inte ens få gå eller cykla som barn är alltså ingen lyx, det är en form av misskötsel och man skulle nog kunna säga detsamma om oss vuxna. Vi betalar vad som helst för att få lov att besöka en lokal och röra oss men att gå eller cykla betalar vi för att slippa, trots att det bara finns positiva effekter av detta.
Läste en lång analyserande artikel om Storbritanniens sjukvårdsproblem, liknar våra, och i stort sett kan de härledas till försämrad hälsa pga ohälsosam livsföring, sicken lyx!
Folk åker ju till fjällen för att knata runt med ryggsäck, utsätta sig för väder och vind, samt äta frystorkat - och kallar det för "lyx".
Jag kan väl omdefinera det till att allt som inte tillhör ren överlevnad är "onödigt slösaktigt", som vi säger i Tornedalen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Ett problem är att infrastruktur planeras runt bilen, så då blir än färre intresserade av att cykla och liknande, och då tar än fler bilen.
Vår förskola har ingen cykelparkering, huvudentren är mitt på bilparkeringen som ansluter i en kurva på infarten till ett stort villaområde. Fullt kaos i rusningstid, inkl att folk kör med bilen på cykelbanan i nära anslutning.
Skolan är inte mycket bättre.
Kommer man på cykelbanan så ska man på liknande sätt först passera en skymd utfart från ett stort bostadsområde där denna kommer ut på en landsvägsliknande matarled.
Direkt där efter upphör cykelbanan om man ska ta sig in till skolan, man kör in på samma väg som bilarna kör in och ut och sedan en bit inne på parkeringen innan man kommer till cykelparkeringen.
När man sedan tillbaka från skolan så får man cykla på samma in och utfart som bilarna igen.
Vår förskola har ingen cykelparkering, huvudentren är mitt på bilparkeringen som ansluter i en kurva på infarten till ett stort villaområde. Fullt kaos i rusningstid, inkl att folk kör med bilen på cykelbanan i nära anslutning.
Skolan är inte mycket bättre.
Kommer man på cykelbanan så ska man på liknande sätt först passera en skymd utfart från ett stort bostadsområde där denna kommer ut på en landsvägsliknande matarled.
Direkt där efter upphör cykelbanan om man ska ta sig in till skolan, man kör in på samma väg som bilarna kör in och ut och sedan en bit inne på parkeringen innan man kommer till cykelparkeringen.
När man sedan tillbaka från skolan så får man cykla på samma in och utfart som bilarna igen.
Det är också ett rätt rejlt curlande idag där föräldrar håller på och skjutsar sina barn till höger och vänster både till skola och fritidsaktiviteter. När jag växte upp på 70-talet så fick man snällt gå, cykla eller ta bussen från 10 års ålder. Den enda gången någon förälder förväntades skjutsa barnen var väl när hockeylaget hade match i grannkommunen/-staden och då samlade någon/ett par föräldrar ihop ett gäng ungar och samåkte.Johannes Carlsson skrev:
Medlem
· Uppland
· 1 644 inlägg
Nacka har som sagt bra kollektivtrafik och är dessutom dåligt att åka bil från eftersom tunneln begränsar flödet. Det är då rationellt att åka kollektivt när det går. Lidingö kanske är likadant med sin bro?J jocke31 skrev:Vi bor långt ut i Nacka. Hus och inga hemmavarande barn. Vi har två elbilar som vi leasar privat (inga förmåns- eller tjänstebilar).
Vi åker mest kollektivt till och från jobbet, brukar ta min bil till närliggande infartsparkering som är gratis och sedan ta buss och tåg. Fästmön åker buss hela vägen. Tämligen sällan tar vi bil till jobbet eftersom det mest är jobbigt och onödigt och dessutom kostar pengar i trängselskatt, broavgift och parkering. Tidsmässigt så tjänar vi oftast på att åka kommunalt och jag tycker inte det är speciellt dyrt heller. Jag tycker det är bra att så många som möjligt åker kommunalt och skulle gärna se ännu mer subventioner av kollektivtrafiken. Tycker också att trängselskatten är fullt rimlig.
Vi skulle absolut klara oss med en bil, eller t o m utan bil men det är praktiskt att ha bil och vi har ekonomi för det. Båda bilarna laddas hemma och vi parkerar ju gratis så kostnaden för detta är väldigt låg. Men visst är det lyxkonsumtion. Men vi har haft 2 elbilar i 2 år nu och kommer aldrig byta tillbaka till fossilbilar.
Och när min pappa var i den åldern så fick dom åka skidor till skolan på vintern, 3 kilometer, eftersom det inte fanns någon annan möjlighet.J jocke31 skrev:Det är också ett rätt rejlt curlande idag där föräldrar håller på och skjutsar sina barn till höger och vänster både till skola och fritidsaktiviteter. När jag växte upp på 70-talet så fick man snällt gå, cykla eller ta bussen från 10 års ålder. Den enda gången någon förälder förväntades skjutsa barnen var väl när hockeylaget hade match i grannkommunen/-staden och då samlade någon/ett par föräldrar ihop ett gäng ungar och samåkte.
Så....det var andra tider helt enkelt.
Säger inte att det är perfekt som det är idag, men innan man tar i alltför hårt med curlingargumenten så bör man i alla fall prova alternativen själv.
Det vill säga sluta att skjutsa sin 10-åring till hockeyträningen, hon får gå dit, eller cykla.
Bara för att skaffa sig ett eget perspektiv på "bra eller dåligt".
Ett annat alternativ kan vara att förvägra dom vissa aktiviteter, hockey och ridning är ju en klassfråga, alla har ändå inte råd.
Jag fick inte åka slalom i min ungdom, det var för dyrt, och det var ingen riktig idrott.
En riktig idrott var någonting som var ständigt kämpnade, som längdskidor eller terränglöpning, inte glassa på i en skidlift med pastellkläder.
Vet inte om detta löser frågan om elbilens tillvaro, men så var det 😉
Medlem
· Uppland
· 1 644 inlägg
Grejen är väl det att det som var långt när man gick i första klass inte är långt som vuxen. Jag mätte min barndoms jättelånga skolväg på Google Maps. Det var mindre än 2 km 😆
Det jag gått med mina barn som jag tyckt var ungefär lika långt var klart längre. Nåja, de får motion och får lyssna på pappa berätta att det minsann var uppförbacke i bägge riktningarna när han var barn.
Det jag gått med mina barn som jag tyckt var ungefär lika långt var klart längre. Nåja, de får motion och får lyssna på pappa berätta att det minsann var uppförbacke i bägge riktningarna när han var barn.
Har en dotter som nu är 30 år. När hon gick i skolan så fick hon åka kommunalt eller gå själv från mellanstadiet beroende på om hon bodde hos sin mamma eller pappa. Vi bodde i stan (Stockholm) och hade ingen bil ens.Hannuse skrev:Och när min pappa var i den åldern så fick dom åka skidor till skolan på vintern, 3 kilometer, eftersom det inte fanns någon annan möjlighet.
Så....det var andra tider helt enkelt.
Säger inte att det är perfekt som det är idag, men innan man tar i alltför hårt med curlingargumenten så bör man i alla fall prova alternativen själv.
Det vill säga sluta att skjutsa sin 10-åring till hockeyträningen, hon får gå dit, eller cykla.
Bara för att skaffa sig ett eget perspektiv på "bra eller dåligt".
Ett annat alternativ kan vara att förvägra dom vissa aktiviteter, hockey och ridning är ju en klassfråga, alla har ändå inte råd.
Jag fick inte åka slalom i min ungdom, det var för dyrt, och det var ingen riktig idrott.
En riktig idrott var någonting som var ständigt kämpnade, som längdskidor eller terränglöpning, inte glassa på i en skidlift med pastellkläder.
Vet inte om detta löser frågan om elbilens tillvaro, men så var det 😉
Är uppväxt utanför innerstaden i en förort och där fick alla som hade fritidsaktiviteter av olika slag gå själva eller ta bussen till t ex fotbollsträningen eller hockeyrinken.
Apropå pastellkläder - vi tog faktiskt bussen till skidbacken också. Med utrustning. Det var väl inte jättekul direkt. 😀
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 314 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 314 inlägg
Skrotpremien på 10kkr blev ju rätt ointressant.
Man måste ha en bil från 2009 (euro 4 eller sämre) eller tidigare som man ägde september 2023 och som då var besiktigad. Sen får du köpa/leasa valfri elbil (även beg), men måste behålla den 12mån.
Man får inte köpa en anhörigs elbil.
Kanske blir träffsäkert då ingen kan köpa upp och skrota avställda bilar för en extra rabatt men det lär inte bli så mycket utbetalt av de avsatta 250miljonerna?
Man måste ha en bil från 2009 (euro 4 eller sämre) eller tidigare som man ägde september 2023 och som då var besiktigad. Sen får du köpa/leasa valfri elbil (även beg), men måste behålla den 12mån.
Man får inte köpa en anhörigs elbil.
Kanske blir träffsäkert då ingen kan köpa upp och skrota avställda bilar för en extra rabatt men det lär inte bli så mycket utbetalt av de avsatta 250miljonerna?
Frågan är vad som räknas in i den subventionsgraden? Är det den rena nettokostnaden, dvs kostnader minus biljettintäkter, eller räknas även de miljarder som övriga landet betalar in via utjämningssystemet till kollektivtrafiken i Region Stockholm?Nötegårdsgubben skrev:All kollektivtrafik är subventionerad i Sverige och Stockholm har bland de lägsta subventionsgraderna. Enligt nedanstående graf 45 %, men sånt rör sig lite. Hur som helst är inte SL-trafiken billigare gör resenärerna än annan kollektivtrafik, utan just för att den är billigare.
Edit: glömde grafen
[bild]
Jag ska inte dra rövarhistorier men när jag började första klass så hade jag 1,8km (kollade precis) till skolan, då gick man genom samhällets centrum och vi gick för det mesta, samlades och gick tillsammans. Minns det som att vi hade rätt roligt på eftermiddagarna när vi gick hem, rätt mycket att upptäcka för en sjuåring. Cykla fick man inte förrän senare, det ansågs vi inte mogna för.13th Marine skrev:Ett problem är att infrastruktur planeras runt bilen, så då blir än färre intresserade av att cykla och liknande, och då tar än fler bilen.
Vår förskola har ingen cykelparkering, huvudentren är mitt på bilparkeringen som ansluter i en kurva på infarten till ett stort villaområde. Fullt kaos i rusningstid, inkl att folk kör med bilen på cykelbanan i nära anslutning.
Skolan är inte mycket bättre.
Kommer man på cykelbanan så ska man på liknande sätt först passera en skymd utfart från ett stort bostadsområde där denna kommer ut på en landsvägsliknande matarled.
Direkt där efter upphör cykelbanan om man ska ta sig in till skolan, man kör in på samma väg som bilarna kör in och ut och sedan en bit inne på parkeringen innan man kommer till cykelparkeringen.
När man sedan tillbaka från skolan så får man cykla på samma in och utfart som bilarna igen.
Ibland fick vi skjuts såklart, det tyckte vi var lyxigt, då klämde vi in oss ett helt gäng i en förälders bil (inga bälten såklart) men hem fick vi snällt promenera.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Jag bodde bokstavligt talat ett stenkast från skolan när jag växte upp, men där var huvudingångarna placerade så att man lätt kunde cykla och gå dit utan att passera en bilväg.D djac skrev:Jag ska inte dra rövarhistorier men när jag började första klass så hade jag 1,8km (kollade precis) till skolan, då gick man genom samhällets centrum och vi gick för det mesta, samlades och gick tillsammans. Minns det som att vi hade rätt roligt på eftermiddagarna när vi gick hem, rätt mycket att upptäcka för en sjuåring. Cykla fick man inte förrän senare, det ansågs vi inte mogna för.
Ibland fick vi skjuts såklart, det tyckte vi var lyxigt, då klämde vi in oss ett helt gäng i en förälders bil (inga bälten såklart) men hem fick vi snällt promenera.
Nu bor vi en bit utanför stan, och skolan är en bit bort så äldsta barnet får skolskjuts.
Men jag cyklar dit och hämtar och så cyklar vi tillsammans hem.
Till skillnad från många grannar har vi bara en bil, då den bättre hälften cyklar till jobbet i stan.
Jag har dessvärre svårt att hitta ett kvalificerat arbete i stan, men försöker jobba hemma så mycket som möjligt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Berätta mer! Sist jag kollade var Stockholm den enda regionen som var nettobetalare i utjämningssystemet. Huvuddelen av pengarna i utjämningssystemet kommer förstås från statskassan, så att ens ha en kommunal och regionsl insats i det är i mina ögon bara en scam för att få majoriteten att tro att de lever på minoritetens bekostnad, men det är ju en annan sak.M Myckling skrev:
Hur menar du att en nettobidragsgivare är subventionerad?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstig tolkning av min kommentar.Fairlane skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...elbil-raeckvidd.326730/page-1475#post-5726354
Regionen har ju möjligheten att se ett lite större perspektiv. Mer kollektivtrafik innebär mindre behov av vägunderhåll och mindre behov av att bygga ut vägnätet. Sedan blir det en trevligare stad att röra sig i om mängden bilar minskar. Så förmodligen skulle antalet resande med kollektivtrafik minska om subventionerna upphörde. Och det vore i flera avseenden något negativt.H HenrikHuslöse skrev: